Výstava: Jan Melena o výstavě Blanky Novákové Mezi námi

20.08.2014 08:57

V naší Galerii Nina Hedwic právě probíhá výstava Mezi námi malířky Blanky Novákové. V textu výtvarníka Jana Meleny se o autorce a vystavovaných obrazech můžete dozvědět více.

Dobrý den,

Jmenuji se Jan Melena a chtěl bych zde krátce představiti malířku Blanku Novákovou původem od Turnova z malé české vísky s poetickým a pro mne jako člověka z českého Slezska neobvykle znějícím jménem Přepeře. Je vždy obtížným úkolem, erudovaně pohovořit o současném umělci a jeho díle. V dobách dávno minulých, kdy donátorem uměleckého díla byla církev, existovaly exaktní instrukce jak malovat, ikonografie byla přesně stanovena. V současné době je situace odlišná, existuje pluralita názorů, alespoň v naší euroamerické civilizaci a ikonografie uměleckých děl se stala věcí samotných umělců. Práce výtvarného kritika se poněkud ztížila. Je však třeba najíti odvahu, zakřičet z plna hrdla „Coraggio“ a zcela Kierkegaardovsky skočit do neznáma.

Blanka Nováková

Celý text zde...

Při přípravě tohoto skromného textu jsem narazil na charakteristiku díla z pera samotné malířky a zaujala mne tato věta: „Myslím, že není vždy nutné, aby bylo vše dořečeno a divákův prostor pro individuální vnímání a vlastní pocit je pro mě prioritou.“ Malířka nás tedy vybízí ke hře. Ke hře, ve které je hrací plochou naše vlastní imaginace a kartami jsou myšlenky invokované plátny malířky. Malířka intuitivně pochopila důležitost hry, její funkci v životě lidském- jak tvrdí Huizinga: „Hra vytváří řád, hra je řád, do nedokonalého světa a zmateného světa vnáší dočasnou dokonalost, hra spojuje a rozlučuje, upoutává, přitahuje, okouzluje, nese v sobě prvek napětí“… Podobně mluví Eugen Fink, slavný žák ještě slavnějšího prostějovského rodáka Edmunda Husserla ve své slavné „Oase des Glücks“: „Hra je základním fenoménem existence, právě tak původním a svébytným, jako je smrt, jako je láska, jako je práce a jako je moc, ale není s ostatními základními fenomény spjata společným pachtěním za konečným cílem. Stojí zároveň proti nim- aby je tím, že je zpodobňuje, přijala do sebe…“

V obraze  „Slepá bába“, jehož název je ostatně názvem oblíbené dětské hry, malířka ukazuje polonahého mladého muže kousaného štěnětem do bradavky. Muž má pásku přes oči, sedí rezignovaně a čeká jakoby na věčnost. Štěně drží ruka, předpokládám ženská, snad ruka malířky… Ruka boha nebo malířky, trestá, ale zároveň se bojí pohlédnout oběti do tváře. Jak příznačné pro dnešní dobu, kdy násilí je tak mohutně vystavováno na odiv, ale málokdo má odvahu pohlédnout obětem do tváře, které nakonec nemůžou být mnohdy ani zobrazeny.

Zvláštní latentní erotičnost obrazu „Slepá bába“ připomíná slavný portrét Fontainebleauské školy „Gabriely dEstrees a jedné její sestry“, obraz dvou mladých dam v lázni, přičemž Gabriela štípe svoji sestru do bradavky…

Malířka Blanka maluje zejména dva druhy obrazů- tváře mrtvých lidí s mnohdy mrtvýma, vyhaslýma očima a obrazy zobrazující antropomorfizována zvířata ponejvíce psy, ale také sýkorky, koně v typicky lidských situacích. Snad tento dualismus vyjadřuje malířčin vnitřní rozpor mezi ní a společností. Pes, archetyp přítele člověka z říše zvířat. Pes je ostatně přítelem člověka od nepaměti, anima fidelis, mnohé malíře tato láska k tvoru, který nezradí, provázela, provází a zcela jistě bude provázet až do skonání věků. Připomeňme jen lásku jistého rakouského malíře k fence německého ovčáka Blondi původem z Kravař na Opavsku, lásku ke psům sdílel také nejvýznamnější český grafik 20. století, velký mystik, spiritistické médium a básník Šumavy Josef Váchal… Spojení umělce se psem snad nejdojemněji, až biedermeierovsky sentimentálně vyjádřil v roce 1860 ve své černobílé litografii „Mozartův pohřeb“ Josef Heicke, grafický list, ve kterém pejsek jde za kočárem s Mozartovou rakví pomalu vlekoucí se zimní krajinou. Podle legendy tuto grafiku měl nad postelí pověšenou božský Ludwig van Beethoven, aby mu připomínala každý den před spánkem a po probuzení těžký úděl umělce.

Ze současných malířských superstars, kteří se věnovali tématu psího života, bych zmínil Davida Hockneyho a jeho sérii Dogs days, kterou začal v září roku 1993 a okomentoval ji takto:

"I make no apologies for the apparent subject matter. These two dear little creatures are my friends. They are intelligent, loving, comical, and often bored. They watch me work; I notice the warm shapes they make together, their sadness and their delights. And, being Hollywood dogs, they somehow seem to know that a picture is being made." David Hockney

V klasické křesťanské ikonografii pes neměl vždy úplně dobrou pověst, symbolizoval ďábla a zlé síly. Pes figuroval v obrazech jen marginálně, byl v nejlepším případě atributem věrnosti, jak je například zobrazen ve slavném Durerově mědirytu z roku 1513 nazvaném „Ritter, Tod und Teuffel“. Malířka Blanka toto paradigma „psa na vedlejší koleji“ ruší a posouvá věrného přítele člověka do obsahového středu obrazu a zároveň ho antropomorfizuje.

Jako inspirační zdroj k obrazům mrtvých tváří, černobílých portrétech v rámečcích jsou fotografie na keramických destičkách, keramické fotografie obvykle dávané na náhrobní kámen. Tyto tváře vyvolávají otázky, co to bylo za lidi, jaké měli zaměstnání, jaké životy žili? Na jednom z těchto portrétů je hlava psa s lidským výrazem, malířka zde zůstává věrna své osobní ikonografii, psa staví na roveň člověka a zároveň mu vzdává hold jako příteli, který již odešel a nikdy se nevrátí. Nálada těchto obrazů je melancholická, barevnost je laděna do černo-šedo-zelených valér vždy s nějakým červeným akcentem, který malbu rozzáří a dodá ji malířský náboj. Malířka se snaží o iluzionistickou malbu, jako svůj podpis a potvrzení svého malířského umu dodá k obrazu drobného mravence lezoucího po obraze. Snad tato malířská virtuozita je odkazem na Dalího hemžení mravenců na červených hodinkách v levém dolním rohu obrazu „La persistencia de la memoria“ (trvalost paměti) z roku 1931. Malířka si v tomto cyklu obrazů klade otázky o přetrvávání vzpomínek, moci obrazu a také si klade otázku pro umělce nejpalčivější: „Přežije mé dílo nebo budu s ním zapomenuta?“. Tato otázka je dvojsečná, v manické fázi tvorby vás povzbuzuje a říká: „Maluj malíři a překonáš čas“ a ve chvílích deprese přichází znovu a říká slavné biblické přísloví z knihy Kazatel: „Vanitas vanitatum et omnia vanitas.“ A vskutku tyto analogie s Dalím nejsou náhodné, malířku Blanku se Salvádorem spojuje jakási skrytá genetická příbuznost, stejná snaha zachytit sen či cosi o čem se nedá mluvit, ale je to možné namalovat.

Děkuji za pozornost.

 

Fotografie z výstavy naleznete zde či na našich facebookových stránkách.

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  Hedvábí je jemný a krásný přírodní materiál, máte chuť naučit se s ním pracovat?  V rámci kurzu malování na hedvábí pro začátečníky a mírně pokročilé se každý účastník naučí napnout hedvábný šátek či šál na rám, seznámí se se základními principy malby na...
  V rámci kurzu Olejomalby pro začátečníky se každý účastník seznámí s podklady a podložkami pro olejomalbu, seznámí se se základními principy klasické a moderní olejomalby. Naučíme se přenášet předlohu na plátno, seznámíte se s pojmy jako je podmalba, imprimitura či malba ala prima....
Úplně poslední den výuky ateliéru v tomto roce budeme malovat za zvuku slavných vánočních písní, popíjet svařák i ateliér bude vonět cukrovím.  A možná přijde i Ježíšek. Každopádně přijďte Vy, naši milí senioři, na poslední malování v tomto roce. Čeká Vás 3 hodinová lekce  s tématem,...
  Kurz tušové malby je připraven pro malíře, kteří se zajímají o výtvarná díla jako o myšlenku, způsob vyjádření, rukopis nebo jako artikulaci těla. Technika tušové malby je známa již v podobě prosté konturované malby - egyptské malby, které tvůrci zaznamenávali tuší štětcem z rákosu...
  "Pojďte s námi vstoupit do magického světa vytváření mandaly... Věnujte čas sobě, svému obrazu a užijte si s námi příjemné chvíle v ateliéru. Vstupujete do důležité části svého života a chcete ji opečovat rituálem malování mandaly? Malujte jen tak a nechte věci, ať se dějí samy..." V rámci...
  První krůček do světa barev - pro úplné začátečníky - věnujte si dárek na celý život, naučte se s námi kreslit a malovat!   Kurz První krůček do světa barev Vám pomůže znovuobjevit schopnost kreslení a malování, kterou jsme měli jako děti. Cílem kurzu není z Vás během jednoho dne...
  Máte v hlavě představu, myšlenku, skoro již "vidíte svůj obraz" a rádi byste si ho namalovali? Inspirací Vás svrbí prsty a jste krůček od toho pustit se do malování? Tak jste tu správně!   V rámci kurzu  Akrylová malba pro začátečníky si krůček po krůčku ukážeme práci s akrylovými...
  Máte chuť si vyzkoušet jednu z nejstarších dochovaných tvůrčích činností lidí? Chcete v sobě objevit schopnosti zobrazení krásy lidského těla? Chcete umět nakreslit zručně a správně proporce lidského těla? Lekce v uměleckém atelieru je určena komukoli, kdo má zájem poodkrýt každičký aspekt...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
  "Pojďme proniknout do tajů vytváření japonského komiksu..." Co je to Manga? Manga je pojmenováním pro japonský komiks. Podle posledních údajů se v Japonsku prodá okolo 450 000 000 výtisků mangy ročně (co nezahrnuje prodej manga-magazínů, komiksových sešitů a komiksů prodaných jako ebook). S...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Napište nám

Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)