...sháníme nové reportéry!!!

Zajímá Vás dění ve výtvarném umění, máte vlastní názor a umíte se s ním podělit? Viděli jste nějakou zajímavou výstavu, instalaci, dokument, četli jste knihu či právě se procházíte v egyptských katakombách? Podělte se se svými zážitky formou reportáže, rozhovoru, článku či fejetonu... Připojte se k týmu našich redaktorů a inspirujte ostatní. Architektura. design, malířství, sochařství...

Kontaktujte nás se svými nápady na info@malovanikresleni.cz

Výtvarný blog - každý den kreativně

19.06.2019 15:59

 

 

Naučte se v létě malovat! 

Zahájili jsme zápis na Prázdninový intenzivní kurz kresby, malby a figurální kresby!

Letní prázdniny jsou pro mnohé z nás časem, kdy si užíváme sluníčka, koupemě se v řece a kdy máme konečně čas věnovat se svým koníčkům a zálibám. Pokud byste měli chuť věnovat se o prázdninách rozvoji svého talentu.

V rámci intenzivního prázdninového kurzu Letní kurz kresby, malby a figurální kresby se budeme se začátečníky a mírně pokročilými věnovat postupně základům kresebných technik (kresbě tužkou, uhlem), probereme témata jako perspektiva, kompozice, principy stínování a zobrazení prostoru a materiálu a přejdeme k malbě.
Všechny teoretické části si prakticky vyzkoušíme. Pro pokročilé je připraven program malby s důrazem na akrylové a olejové barvy, malba na plátno. Začátečníci i pokročilí budou mít také možnost kresby figury dle živého modelu. Program výuky je možné si individuáně nastavit dle konzultace s lektorem (např. jako formu přípravy na talentové zkoušky).

 

 

Pro malé malíře jsme si pak přichystali pravidelné Středeční výtvarné dílny, které se budou konat každou prázdninovou středu od 9:00 do 16:00. Každý druhý týden se také můžete těšit na Malířské příměstské tábory pro děti

A aby toho nebylo málo, i letos vyrážíme na Letní malířský tábor pro děti k řece Sázavě!

Všechny termíny jsou k nalezení níže, moc rádi Vám zarezervujeme místo, kontaktovat nás můžete na email info@malovanikresleni.cz nebo na telefon +420 777 422 022

 

 

12.06.2019 16:26

Pastel rozlišujeme dle stupně tvrdosti. Příznivce suchého, prašného pastelu, by přechod k olejovému pastelu mohl poněkud překvapit, proto jsme vytvořili článek, ve kterém dva adepty postupně představíme. A pokud si lámete hlavu s tím, jestli vlastně pastelem kreslíte, nebo malujete, jste na správné stopě. Pastel je totiž ona technika na pomezí.  

Suchý pastel // U suchého pastelu odpadá nutnost i při použití velkého množství barev nechat věci zasychat, proto skvěle slouží k zachycení prvotních dojmů, pocitů, vystihnutí emocí zachycované postavy nebo k zachycení charakteru vašeho okolí. Nanášíme pomocí plochy, šrafury, nebo vzájemného mísení barev. K uchování obrázku použijeme fixativ, případně lak na vlasy.

Volíme jej rádi pro viditelný tah ruky, expresi, kterou při práci s ním můžeme vyjádřit, snadné mazání – i když ne každý akademický malíř tento „speciální efekt“ vidí pod vašima rukama rád; na druhou stranu, ne každý se chce stát v životě profesionálním malířem. Rozmazávání též můžete použít přímo pro míchání na papíře nebo pouze jako experiment – ale právě akt, kdy dojde k rozmazání barvy, je právě ten moment, kdy se kresba proměňuje v malbu. Můžete je také používat v kombinaci s tvrdými pastely, nebo pastely v tužce, které se hodí na drobnější detaily. 

Co vás může brzy začít zlobit, je jejich křehkost. Také lidé, kteří mají citlivé, suché ruce, s těmito druhy pastelů nebudou pracovat příliš rádi. Pokud jste domácí puntičkář, právě jejich prašnost může být leckdy také pěkný oříšek, co se ošacení týče, nebo údržby čistoty pracovních ploch.   

Olejový pastel // U pastelu olejového máme opět k dispozici sady základních barev, až po nejširší paletu. Pro práci s ním je vhodné používat papír s hrubší strukturou, pastel snáze přilne k povrchu. Odstín papíru si definujte tím, co chcete ve výsledku vytvořit. Fixativ po práci s pastelem nepoužíváme a není ani doporučován, neznamená to však, že by nehrozil pozdější obtisk barvy. Při přenášení, nebo řazení do složky k dalším obrázkům tedy raději vždy sáhněte po čistém papíru, který mezi ně vložte.

Tento druh pastelů je velice měkký, tudíž různorodým přítlakem vytvoříte spektrum linií a ploch, které mohou mít až grafický charakter, nebo charakter olejové malby, podle toho, kolik hmoty vám na obrázku ulpívá. Je téměř radost používat ho k zachycení okolní krajiny. Pastely lze také pohodlně zařezávat do špičky, čímž se tento efekt ještě posílí.

Pocitově se vám může zdát, že rozmazávání a míšení pastelu jde ztuha, oproti suchému. Nelze je kombinovat s ostatními typy pastelů. Pokud potřebujete vystihnout detail, doporučujeme tedy z počátku již větší papír. Aby v obrázku nezůstávala nepokrytá místa a nezašpinili jste si ruce, můžete použít vatového tamponu. Někteří taky rádi pracují s rozpouštědlem – minerálním lihem, který znáte asi spíš při práci s pastelkami.

Pozor jen na to, že stejně jako u suchého pastelu hrozí rozmazání obrázku a ušpinění odpadávajícími kousky pastelu. Proto si pod ruku raději dejte nějakou podložku.

 

 

 

24.05.2019 08:18

Věřte tomu, že pokud si pořídíte sadu kvalitních štětců, už se nebudete chtít nikdy vrátit k hobby potřebám nebo sadám pro školáky. Štětec je totiž skutečným nástrojem, který prodlužuje ruku. Když v ní ucítíte třas, možná nedocílíte tahu, jaký jste původně zamýšleli, jenže se špatným štětcem to bývá už předem prohraný boj. Zaskočí vás nepřesné linky např. kvůli třepení a také vypadané štětinky, které pak zasychají ve vašich barvách a jsou v nich vidět. Až k vzteku a pláči bývá moment, kdy se ona štětinka uvolní, zrovna když chcete spravit nějaký detail, ponejvíc už v tak nevyzpytatelném akvarelu. Můžete to vydávat za umělecký záměr – nebo si, olala, pořídit ty lepší štětce.


Ale abyste nebyly jako ten, kdo rychle nabyl a rychle pozbyl, je důležité upozornit na několik detailů, jak se o vaše štětce řádně starat. Přeci jen to bývá nemalá investice:


1/ Nikdy nenechávejte štětce opuštěné ve sklenici s vodou. Raději je pečlivě vymyjte. Obzvlášť se to týká štětců akvarelových, které jsou sestřižené do špice. Pokud je ponecháte ve vodě déle, jejich konce se můžou začít stáčet a takový štětec už pak nelze použít. Po utření přebytečné barvy do hadříku a pečlivém vymytí vždy prsty či pomocí ubrousku upravte štětce do původního tvaru a postavte do sklenice tak, aby se dna dotýkala násadka, ne vlákna štětce. 


2/ Při závěrečném mytí, se nebojte mýdlové lázně, vašim štětcům takové hýčkání jen prospěje. Mněte je v rukou tak – ale pozor, citlivě – aby se vám na nich vytvořila pěna. Ve výtvarných potřebách seženete buď přímo speciální mýdla, popřípadě použijte rostlinná mýdla, nebo mýdlo na praní (pokud jste vlastníkem štětce s přírodními štětinami, můžete zkusit i kokosový olej, nebo vlasový kondicionér). Promývejte štětec pod teplou tekoucí vodou, dokud z něj neodtéká čistá voda. Postarejte se také, aby přebytečná barva nezůstala také u objímky a na násadkách. Rychlým trhnutím dostaňte ze štětce přebytečnou vodu a opět upravte štětce do původního tvaru, jak bylo zmíněno výše. Pozor! Pokud máte ředitelné barvy, je napřed nutné vykoupat štětce v příslušném ředidle a pak opět využít nabízené mýdlové lázně.


3/ Než štětce uložíte, přesvědčte se, že jsou řádně vyschlé. Pro tyto účely použijte čistý papírový ubrousek, na kterém štětce ponechte, nejlépe přes noc.
 

17.04.2019 09:56

Jestliže se někomu z nás dílo nezvykle daří, pohlížíme na něj se zvláštním okouzlením a s podobnou fascinací bereme také do rukou textil, který se má proč chlubit i něčím jiným, než jen běžnou textilní výrobou. Dřív po čem se sáhlo, to neslo stopy rukou našich babiček, snad i prababiček, pratet, jejich známých a sestřenic: zalátané ponožky, výšivky, vyspravené prádlo, folklórní vzory. Na jedné straně vyhodnocujeme často takové konání jako přežitek, ale když si představíme to množství precizně odvedené práce a nad ní stráveného času, jdou na nás mdloby.


Určitě jste jako malí – popřípadě o trochu větší – vyráběli batikovaná trička, šaty. Něco málo jste si ušili, ve škole jste křížkovým stehem vyplnili vzory papírových přání; ale pokud jde o oblečení, které máte vzít s sebou do práce, nevezmete si to ručně vyrobené. Proč? Protože málokdy docílíme tak profesionálních výsledků. Technika, kterou vám představíme: malování na textil za pomocí zažehlovacích barev, pro vás může být povzbudivě jednoduchá, nebo přespříliš náročná, avšak klademe si za cíl upozornit na nejrůznější úskalí dříve, protože pak už vás může práce s barvami jen příjemně překvapit.


Zažehlovací barvy a práce s nimi

Zažehlovací barvy mají nespornou výhodu v tom, že je seženete v každém obchodě s hobby potřebami, a to v široké škále odstínů. Doporučuji vybírat zažehlovací barvy v nádobkách v sadě a k nim pořídit případně i konturovací barvy. Zkuste lahvičku s barvou mírně protřepat, ať vidíte, jakou konzistenci barva má. Neměla by být ani příliš hustá, ani řídká. Možná si řeknete, že první varianta se dá vždy zředit, ale ze zkušenosti jsou takové barvy spíše zatuhlé a hůře se s nimi pracuje.
Neočekávejte také, že na první dobrou vyšvihnete portrét od Caravaggia – i když pár takových taky znám. Pro začátek určitě zkuste přírodní materiály – výrobky z bavlny. Také si k práci krom štětců a sklenice s vodou sežeňte karton nebo plastovou podložku; snadno se zapomíná na to, že se pod vaší vybranou vrstvou nachází ještě jedna (zadní strana trička, polštáře a podobně), kterou pak můžete nechtěně ozdobit.

Připravte se na to, že s každým tahem štětcem se bude látka přeci jen trochu kroutit nebo natahovat, což je právě něco, co nám na začátku nedovoluje být profi. Uleví se vám, pokud si motiv předkreslíte, nebo využijete šablon. Pozor však na to, že i geometrické tvary a přílišné dbání na linky, by vás mohlo ze začátku potrápit.

Pokud jde o oblečení, je velmi důležité, jak důkladně je prvek proveden, ale ještě důležitější, nakolik je vhodný k variantě vybraného oblečení a kde je umístěn, také jak se na konkrétním těle chová. Zkuste prvně ozdobit věci, které můžete využít jako bytový dekor, nebo pokud si troufnete, také tašky nebo kabelky. 

Pokud jste s výsledkem spokojeni, je třeba barvy zažehlit. Po zaschnutí barev se barvy fixují běžnou žehličkou, přes pečící papír nebo zrubu. Barvy jsou tak odolné proti čištění, žehlení a praní.

 

06.04.2019 08:55

Možná dáváte dítě na kroužky s vědomím, aby se vyřádilo, nebo prostě proto, že je akorát v období, kdy touží chodit na výtvarku se sousedovic Mařenkou. A tak všemu přitakáte i přes vážné přesvědčení, že z něj žádný Picasso nebude a doufáte, že jeho poblouznění brzy skončí. Ale mohou umělecké kroužky, a dokonce osvojení si uměleckých principů přímo ze školních osnov, napomoci dítěti s rozvojem a koncentrací? Pomůže mu interaktivní přístup, nabytá jemná motorika, či cit pro hudbu a fantazii, a to přímo ve škole samotné?


Výzkumy prokazují, že se na vzdělání dětí v Česku výrazně podílejí faktory, jakými jsou například sociální a ekonomické postavení rodičů, vědomí přijetí v kruhu nejbližších, nebo odpovídající zázemí. Celkově se tlačí na to, aby děti byly schopné prospět u pozdějších přijímacích zkoušek a dlouhodobě je sledován trend ze strany rodičů, že to mají být právě školy, které jejich ratolesti na tuto životní zkušenost připraví – ač jsou dětem navíc ochotni také dopřát možnost doučování a poskytnout ve volném čase také částečnou průpravu. Celkově roste však větší zájem o alternativní způsoby výuky. Zejména o tu její formu, která neupřednostňuje kázeň a dril, ale vyvolává v dítěti pozitivní asociace, pozitivní vazbu a vášeň pro to, čemu se právě věnuje.


V Americe realizovali v nedávné době výzkum, jehož studie pod názvem „Investigating Causal Effects of Arts Education Experiences“ pocházející Houstonské lokality, zmapovala, jaký vliv má umění na rozvoj dítěte. Jejich výzkum spočíval v tom, že porovnával výsledky žáků napříč školami, ovšem jedna část se zapojila do programu uměleckých iniciativ a druhá nikoliv. Tedy v praxi byla jedna z nich ochuzena o setkávání s umělci, speciální workshopy, nebo výlety.


Ukázalo se, že performativní umění, jako například divadlo či vizuální umění, napomáhá rozvíjet charakterovou stránku dítěte, roste míra jeho porozumění světu, orientace v něm, ale také se rozvíjí jeho sociální cítění – zvyšuje se míra empatie a také dovednost nahlížet věci z různých úhlů a nezůstávat pouze u černobílého vyprávění příběhů.


Berme v patrnost, jakou službu již dnes prokazuje dětem čtenářská gramotnost nebo poslech mluveného slova, které podporují dětskou představivost a imaginaci, ale i budoucí slohovou zdatnost nebo kultivované vyprávění. Znalost narativů též může pomoci v předjímání různých životních situací a vyvozování důsledků.   


Děti, které jsou vedené v rámci kreativních kroužků, jakými jsou tanečky či výtvarné kroužky, prokazují též větší odolnost a chápou lépe důležitost opakování a vlastní iniciativy, což vede k lepšímu osvojení si rutinních systematických návyků a disciplíny, ale přitom vlastního vhledu a schopnosti fantazie. Studie také prokazuje, že žáci, kteří se účastnili uměleckého programu, měli lepší výsledky právě v úkonech, kde byla nutná logika i interpretace, lépe zvládali testy, celkově se snížily problémy s chováním, neb kreativní náplň přinesla potřebné vybití a snížilo se i množství nevraživosti a soutěživosti mezi žáky. 


Tím, že dítěti vydobudete lepší kreativní zázemí přímo ve škole, nebo ho přihlásíte na kreativní kroužek, mu dopomůžete k růstu. Odměnou vám současně může být odpočaté, vyhráté a vyklidněné dítě, které na tyto chvíle bude ještě v budoucnu vzpomínat s láskou.

 


 

18.03.2019 12:13

MgA. Petra Viltová

 

Street art lze přeložit jako pouliční umění, vztahuje se však především k výtvarnému umění, které bychom mohli najít na těch nejpodivuhodnějších veřejných místech - na zdech domů, na vlacích, ale i v různých zákoutích, zapadlých uličkách či tunelech. Neboli všude tam, kde se umělec nebojí projevit. Pro pouliční umění obecně je pak používáno pojmenování busking. Nás však budou zajímat počátky výtvaných projevů v ulicích měst.

 

 

https://www.wikiart.org/en/taki-183


Celý článek zde >>
 

05.03.2019 13:53

MgA. Petra Viltová

 

To bych zvládl taky“ je věta, kterou jste již v galerii současného umění jistě zaslechli. Možná jste ji dokonce pronesli vy sami. A možná, pokud jste jako já učitel výtvarného umění, ji slýcháte při přednáškách o současném umění dennodenně. 

 

 

 

https://www.databazeknih.cz/knihy/to-bych-zvladl-taky-umeni-moderny-v-komiksech-297841

 

Celý článek zde >>

04.03.2019 13:18

MgA. Petra Viltová

 

Podíváme-li se na území rozkládající se podel řeky Nil až na hranice dnešního Súdánu, nalezneme zde umění staré až šest tisíc let. Koncem čtvrtého tisíciletí př.n.l. zde datujeme takzvané předdynastické období, po kterém následovaly stará, střední a nová říše egyptská. Za vlády několika dynastií a faraonů zde rozkévatal, i díky příznivým podmínkám v povodí Nilu, život a také specifické egyptské umění. Střídání faraonů trvalo až do roku cca 30 př.n.l., kdy po smrti Kleopatry připadla Egypt římské říši. Více o starověkém Egyptě bylo objeveno díky francouzským tažením za vlády Napoleona kolem roku 1822. Byla objevena také tzv. Rosettská deska, kterou rozluštil francouzský zakladatel egyptologie, Jean-François Champpollion a osvětlit tak dlouho záhadný jazyk hieroglyfů.

 

 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tutanchamon#/media/File:Tutanchamun_Maske.jpg

 

Celý článek zde >>

19.02.2019 14:55

Noémie Collomb

 

 

 

ABOUT BIG LITTLE BIG HORN

 

From big to small, we all face a proportion of space and time.

The name of the exhibition refers to something, not the name to the first idea of visual beauty.

At first it was « Big Horn », then it became « Little Big Horn » which is a reference to the principles in which we live today.

A hill looks like a little horn hence the name "horn" in the title.

 

 

Celý článek zde >>

 

18.02.2019 13:40

MgA. Petra Viltová

 

S čím přišli impresionisté a proč je tento způsob malby stále oblíbený? Impresionismus vznikl v druhé polovině 19. století jako opozice k  akademické malbě, která si zakládala na tradičních hodnotách a práci v ateliéru. Impresionisté však chtěli zachytit skutečný život, přírodu, její atmosféru, sluneční paprsky, pohyb vzduchu. Inspirováni předešlými umělci tzv. barbizonské školy, i dalšími umělci realismu a romantismu, vyšli do plenéru zachytit skutečný dojem z okolního světa. Lze však takový dojem hýbajícího se vzduchu, mlhy, sluneční záře mezi stromy nebo vlnícího se jezera zachytit?  

 

 

https://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/1998.325.2/

 

 

Celý článek zde >>

S čím přišli impresionisté a proč je tento způsob malby stále oblíbený? Impresionismus vznikl v druhé polovině 19. století jako opozice k  akademické malbě, která si zakládala na tradičních hodnotách a práci v ateliéru. Impresionisté však chtěli zachytit skutečný život, přírodu, její atmosféru, sluneční paprsky, pohyb vzduchu. Inspirováni předešlými umělci tzv. barbizonské školy, i dalšími umělci realismu a romantismu, vyšli do plenéru zachytit skutečný dojem z okolního světa. Lze však takový dojem hýbajícího se vzduchu, mlhy, sluneční záře mezi stromy nebo vlnícího se jezera zachytit?  
11.02.2019 14:18

Ana Duarte

The exhibition Keltové brings us into a trip through the Celtic world in Central Europe, more specifically the role of Bohemia in its development. Following a chronological narrative, it goes back to the beginnings of this civilization, to answer fundamental questions such as its origin, its location and the first testimonies described by several historians.

Celý článek zde >>
 

07.02.2019 15:07

MgA. Petra Viltová

 

Když si v roce 1940 hráli čtyři chlapci v lesích ve Francii, nečekali, že objeví jeskyni plnou maleb býků. Tak byla objevena jeskyně Lascaux ve Francii, která skýtá na 600 maleb. V tzv. „Sále býků“ lze spatřit 4 býky, každý z nich je velký necelých 5 metrů. Pochází z doby 15 000 př.n.l., čili starší doby kamenné, tzv. paleolitu. Některé pravěké jeskyně nalezené v Evropě, Africe či Austrálii jsou však ještě starší. Mezi další známé jeskyně v Evropě patří Altamira ve Španělsku, datovaná 15 000 – 10 000 př.n.l. a někdy také nazývaná Sixtinskou kaplí paleolitu.

 

 

https://www.meros.org/en/wonder/view?id=465

 

Celý článek zde >>

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  "Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!"   Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok zodpovědný a důležitý, připravili jsme pro Vás možnost nezávazně si vyzkoušet výuku v našem ateliéru. Od...
   "Také jste fascinováni tím, jak malíři dovedou namalovat vlny na rozbouřeném moři,  lekníny na řece či západ slunce odrážející se ve vodní hladině?  Přijďte se k nám do ateliéru naučit, jak na to!"   V rámci kurzu olejomalby pro začátečníky i pokročilé na téma voda, moře, mraky se každý účastník seznámí s podklady a podložkami pro olejomalbu a se základními...
  "Výtvarný kurz Malování květin nás seznámí s postupy,  jak namalovat květiny či květinová zátiší, aby vypadala jako živá.  Nechme se provést do krásného světa barev, vůní a jemných květinových energií..."   Téma květin a rostlin již po mnoha staletí přitahuje malíře a výtvarné umělce. Jsme fascinování úžasnými barvami, neskutečnou variabilitou tvarů, inspiruje nás jejich...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Kontaktujte nás! :)

Výtvarný ateliér Malování kreslení, z.s.
Balbínova 28, Praha 2

+420 777 422 022
info@malovanikresleni.cz