... zde pro vás průběžně připravujeme stránku popisů, návodů a fotoreportáží o výtvarnu, výtvarných postupech a technikách...

Návody aneb jak na to?

  Chceme – li si správně vybrat, na co budeme kreslit / psát / malovat, měli bychom vědět něco o tom, jaké má papír vlastnosti. A začneme tím, že si povíme, co to vlastně papír je a z čeho se skládá.   Papír vynalezli již ve 3. tisíciletí př.n.l. Číňané a byl vyráběn z konopí. Kolem 1. století př.n.l. se začal vyrábět z lněných a hedvábných hadrů. Do Evropy se dostal díky Arabům. Se vzrůstající potřebou papíru však...
  Ničemu nebrání pustit se do této staré techniky. Pokud nechceme sami experimentovat s pryskyřičnou koloidní látkou a arabskou gumou, lze si dnes již pořídit kvašové barvy v tubách. Jsou podobné temperám a akvarelovým barvám, ale mají jinou hustotu a konzistenci. Výhoda této techniky je taková, že se dá používat na tmavší podklady, a dokonce i na omítku.   Když vyzkoušíte kvašové barvy, tím, že jsou hustší, než třeba...
  Přirozený otisk, letmo zmíněný v obecném článku o technikách tisku z výšky, je takový, který nevznikl cílenou přípravou, ale samovolně, tedy přirozeně. Například otisk nalíčených rtů na kapesníčku nebo sklenici, dětské ruky na bílé halence nebo zvířecí stopy v blátě, sněhu, písku…       https://www.flickr.com/photos/taniasaiz/4546732837/       Takovýto reliéf je většinou obarvený (rtěnkou, špínou,...
Občas potřebujeme být v malbě skutečně přesní. Co ale dělat, když vás ruka ještě příliš neposlouchá? Jako hráči na housle, kteří cvičí svoje etudy, i vy si můžete v rámci několika perných dní za sebou trénovat přesnost v linkách. Shrnuto podtrženo, chce to trénink.     Potíže však dělá to, když přecházíte od jedné techniky ke druhé, například z akvarelu, který oplývá štětci se špičkou, ke štětcům akrylovým, tedy...
V minulém článku jsme se seznámili s grafickou technikou takzvaného tisku z výšky – nejstarší tiskovou technikou dohledatelnou tisíce let nazpět – a jejími variantami. Dnes se nám pravděpodobně jako první vybaví linoryt, se kterým se většina nejspíše setkala v hodinách výtvarné výchovy na základní škole. Vynález linolea, tedy materiálu, který slouží jako matrice, do níž se motiv určený k tisku vyrývá, je datován trochu...
Všimli jste si někdy, jak v knihách nebo novinách z dob před nástupem moderního digitalizovaného tisku vystupují bílé plochy lehounce nad potištěná místa? Jak je text nebo černobílá ilustrace (třeba ta z knih Julese Verneho) vtlačen do papíru? Všimli jste si někdy, jak v knihách nebo novinách z dob před nástupem moderního digitalizovaného tisku vystupují bílé plochy lehounce nad potištěná místa? Jak je text nebo...
S nadsázkou bychom mohli říci, že vlasy portrétovaného jsou portrétem v portrétu. Mají svůj charakter (který na portrétovaného leccos prozradí), někdy si žijí svým životem. Nakreslit je tak, aby nepůsobily ploše a vyumělkovaně, není jednoduché. Pojďme si říct, na co si dát pozor a čím podpořit uvěřitelnost výsledku. Je důležité mít na paměti, že živý model, který se chystáme zpodobnit, nikdy nekopírujeme a nepřekreslujeme doslova, pro...
Xeroxová grafika je oblíbenou technikou, kterou často využívají pedagogové k oživení hodin výtvarné výchovy na základních školách, proto ji možná dospělí zřídkakdy užívají k oživení své vlastní práce. Přitom kdo nemá doma, či v práci kopírku? Jak dostupné a snadné. A při troše cviku docílíte skutečně skvělých výsledků.¨         Xeroxu můžete využít, když potřebujete zdůraznit některé linky, jednotlivé plochy...
Martin Mainer - Co je to výtvarné umění? Co je to výtvarné umění?, co je to současné umění? – vše co vzniká v současnosti a kdy je současnost?není někdy současnost? Současnost neumí nebýt…vždy byla je a bude a bude …umění jakékoliv je vždy současné a tedy i klasické staré mladé staré atd…ale umění je vše a budu se zabývat dnes pro vás velevážené posluchačstvo jen malířstvím, jako jednou z částí vějíře výtvarného umění, které...
Tužka Druhy grafitových tužek: nejrozšířenější jsou šestihranné tužky o délce 17,5 cm s grafitovou tuhou o průměru 2 mm. Různé průměry grafitové tuhy (od 0,3 mm do 12 mm) a gradace (od tvrdé po měkkou) nabízejí širokou škálu možností, jak s tužkou zacházet a jak ji využívat. Charakter čáry: Díky vlastnostem tuhy lze tón jednotlivých čar do značné míry ovládat. Schopnosti tónové gradace v jedné lince lze výhodně využít v prosté lineární...
  Martin Mainer „O kresbě“ (rozhovor pro Revue Art) 1) Martine, jsi nezvykle všestranný malíř – vyjadřuješ se prostřednictvím různých technik, materiálů a postupů. Nebojíš se experimentovat a porušovat navyklá pravidla. Jaké místo má u tebe kresba? Kresba je základ – přeci - jde o zaznamenaný pohyb ruky – jestli držíš v ruce tužku nebo štětec a chceš zachytit jejich stopu , musíš se pohnout … Kreslím celý život a kreslím rád ,...
    Studujete kresbu a hledáte inspiraci, jak na to? Pojďme se společně podívat na výběr kreseb Leonarda da Vinciho a Michelangela, který pro Vás udělal náš lektor.      
Níže si můžete prohlédnout ukázku pár skic a děl na téma figurální kresby, může to být pro Vás inspirace, jak se dají rychlé skici pohybu kreslit. Vybrali jsme pro Vás několik klasických autorů: samozřejmě Michelangela a Leonarda, dál umělce z 19. století - Auguste Rodin, Gustav Klimt a Egon Schiele, ale i výběr ze současných kreslířů...Na závěr ještě ukázky storyboardů, což jsou vlastně také "pohybovky", pro filmové ůčely. Jejich autorem...
Štětce Malířské štětce lze rozdělit do dvou hlavních skupin: měkké, např. ze soboliny, veverčích chlupů, hovězích štětin, a tvrdší štětinové štětce vyrobené z prasečích štětin nebo syntetických vláken, jež jsou tuhé a nepoddajné. S měkkými štětci lze velmi přesně pracovat s tenkými vrstvami barvy, proto jsou nezastupitelné v při tvorbě akvarelů. Stejným způsobem se používají při práci s akrylovými a olejovými barvami, zvláště pro...
    Ahoj všem, přátelé malování a všeho umění. Tak co, budeme teď malovat na papír, na karton, dřevěnou desku nebo na plátno? Využít se dá všechno, jak již zajisté víte, že možné je vše. Tak co, zkusíme to plátno, jo? Jo. Dříve malířská plátna používali jen opravdoví výtvarníci. Dnes je můžete při troše štěstí najít i na ulici, přímo k vám z nebe přiletí a bez váhání vytvořit na ně úžasná díla. Tím nemyslím ty výtvarníky,...
    Vrstvy obrazu se skládají z imprimitury, izolace, podkladové nátěry, spojovací mezivrstva, podložka, lazura, malba, podmalba, podklad, malba...
  Malování technikou "Alla prima" je velmi dynamický styl způsobu malby, spontánní malování, který v nás jako umělcích dělá krásný pocit volnosti, svobody a či záchvěvů "malířské geniality". Malba alla prima tvůrci může přinést krásná překvapení nejen v podobě "dokonale" vyvedených skic a obrazů, ale také v podobě uvolněného, svobodného pocitu při samotném malování. Tak jako u každé jiné lidské činnosti - trpělivost přináší růže. Tedy...
    1.část (všechny barvy spektra, obecně)   Která krabice je těžší – ta bílá, nebo ta černá? Ano, uhodli jste, je to chyták. Obě váží stejně, přesto většině lidí připadne ta černá těžší. Černá a bílá jsou kontrastními barvami, a to nejen ve vzhledu, ale i ve významu.   Barva je něčím mnohem víc, než jen zbarvením světa kolem nás a v nás. Barvy jsou živé síly a mají mnohonásobný účinek v našem životě. Obklopují...
  Pokud máte rádi "malování olejem" - techniku opakovaného nanášení barev, krásných lazur a postupných valérů, budete olejovými barvami ředitelnými vodou přímo nadšeni. Olejové barvy ředitelné vodou jsou při práci zcela obdobné klasickým olejovým barvám, ale mají také řadu výhod, díky nímž si je zamilujete. Již nepotřebujete žádné terpentýnové či jiné ředidlo, tedy při práci barvy "nesmrdí" a je tedy možné s nimi malovat nejen venku či v...
    Vývoj olejomalby - malování olejem je poměrně pomalý a starý proces, který se může datovat již od 12. století, svého prvního vrcholu dosáhl v malbách nizozemským malířů v 15. století. Již ve 12. století jsou první písemné pokyny - k malbě s barvami, jejichž pigment je pojen lněným olejem. Od středověké tempery k ranné olejomalbě lze mapovat právě ve složení barev - v poměru jednotlivých slože, oleje a bílkovin. Ranná...
  Tušová malba a její japonská a čínská tradice. Východní tušová malba, ať čistě kaligrafická, či obraznější, je tradičním uměním vycházejícím ze staleté praxe a zvyků. V jejích nejlepších dílech nalezneme kombinaci technické bravury a hlubokého porozumění obsahu kresby.   Čínské a japonské knihy tak během věků podchytily prakticky všechny možné tahy ve všech polohách štětce. Jádrem východní tušové malby je v první řadě zaujetí...
Tisk z výšky U tisku z výšky přilne barva k neodrytým místům, které se otisknou. Odrytá místa zůstanou bílé. Desky do kterých ryjeme jsou z různých materiálů, jako například dřevo, lino nebo kov. Nástroje používané u dřevorytu je nůž, žlábkové dlátko nebo dlátko ve tvaru "V". K vyřezání obrysů používáme nůž a dlátka k odrývání vrstev dřeva. Linoryt se strukturou materiálu od dřevorytu liší. Linoleum je měkčí, proto se sním snadněji...
  Malba barvami pojenými voskem - tzv. enkaustika - byla velmi oblíbená již za starověku. Název enkaustika zahrnuje ty voskové techniky, můžeme rozlišit několik způsobů malby s voskem:   malování voskovými barvami nanášenými za tepla malba voskovou nebo voskovopryskyřičnou směsí v rozpouštědle malba barvami pojenými voskovou emulzí   Nejčastějším pojidlem pigmentů je včelý vosk, využít se dá i parafín. Včelí vosk se získává...
Martin Mainer píše pár slov pro zahájení výstavy studentů druhého ročníku našeho ateliéru… dejme tomu nazvěme tuto řeč „ Koloběh vody“… Vítám všechny přítomné i nepřítomné… přeju dobrý večer a dobré čerstvé umění… je mi ctí, že mě studenti dávají důvěru, abych něco na jejich vernisážích řekl a stává se to docela často, ale když nejsem fyzicky přítomen, pak je s textem daleko více práce a hlavně co vlastně říci..že ano…a ještě napsat černé...
Co je to vlastně pedig:   V naše kurzu pletení košíků budeme pracovat s přírodním materiálem - pedigem. Pedig je dovážený tropických oblastí jihovýchodní Asie. Pedig je vnitřek stonku palmy Calamus rotang (ratan). Calamus rotang - tato rostlina má stonek světlé barvy, dlouhý až 100 metrů. Toto dřevo se používá k výrobě ratanového nábytku, košíků, či k výrobě hudebních nástrojů a bičů. Než začnete s pedigem...
  Italská decoupage nebo-li horní /vrchní krakelování - postup krok za krokem jak na to. Vrchní krakelování nebo-li Italské krakelování se od klasického liší v tom, že praskliny se vytvářejí až na samotném závěru – tedy při posledním kroku. Místo závěrečného laku použijete speciální sadu, do vytvořených trhlinek vetřete patinu a obrázek bude jako by měl lak popraskaný stářím.  Vrchní krakelování můžeme použít na různé plochy, ale vždy...
Malovat můžeme v podstatě na cokoli hedvábného, ale při výběru musíme myslet na to, že látka by měla být co nejvíce vypnutá, aby nám barva nestékala doprostřed. Nejlépe se hodí šátky nebo šály, které se dají nejsnadněji vypnout. Existují různé druhy hedvábí  (Bourete, Jacwuard, Chiffon, Crepe de Chine, Dupion), ale nejčastěji je používáno Pongee, které dobře saje barvy. Před malováním bychom ho měli vyprat v ruce, aby se...
Přinášíme pár jednoduchých nápadů, jak si ozvláštnit textil, navrhnout originální výtvarné dílko či třeba jen zamaskovat nevypratelné skvrny na oblečení našich nejmenších. Foukací fixy Práce s foukacími fixy je technika vhodná především pro děti. Můžeme foukat buďto podle vlastní fantazie, nebo si pomůžeme šablonami. Výhodou foukacích barev je, že se nemusí zažehlovat. Nafukovací barvy Jedná se o barvy, které se tepelnou úpravou...
Malovaní na sklo má dlouholetou tradici. Jeho historie začíná už za dob antického Říma, ale opravdu populární se tato technika stala v období renesance, kdy se rozšířila do celé Evropy. Nejvíce ji využívali malíři v 18. a 19. století, kteří takto zdobili domy šlechticů a bohatých měšťanů. Tato technika je vhodná jak pro děti, tak dospělé. Druhy barev: Sloupávací barvy Jsou vhodné především pro děti, manipulace s nimi je...
  Malování gelovými barvami na sklo Dnes si popíšeme, jak si můžeme vyrobit krásné barevné stínítko, každý jistě pamatuje na průhledné nebo bílé stínítka oblíbené za minulého režimu a my dnes přicházíme s nápadem jak tyto jednoduché stínítka vylepšit tak, aby vypadaly jako vitráže od mistra Tiffanyho:) Nejenže je pak stínítko mnohem krásnější a barevnější, ale dělá také intimnější náladu a příjemnou...
    Smalt je směs podobná sklu a porcelánu, která se používá k výrobě ochranné vrstvy hlavně litin a plechů. Povlak je totiž krásně hladký a lesklý a vydrží stovky let. Dnes se využívá v reklamě a k informačním účelům. Od konce 19. století je smaltovaná cedule symbolem solidnosti, elegance a stálosti na trhu. Tato technologie byla ale známá už ve starověkých zemích dálného východu. Zdobily se takto především šperky. V období Byzance se...
    VLEK LESA LESŮ / MARTIN MAINER Je odpoledne, sluníčko svítí, občas se schová za mrak. Fouká chladivý větřík, sem tam spadne jablko, zvukům zvesnice dominuje cvrlikání ptáků. Je léto. Chybí něco? Název výstavy Vlek lesa lesůvznikl stejně automaticky jako ostatní texty, kresby a pastely. Automatickým či poloautomatickým vedením ruky myslím proces grafického záznamu, kdy je ruka ponechána svému vlastnímu pohybu bez dozoru a...
    Postup plstění kuličky suchou technikou je:   vezmeme si kousek načesané vlny a všimneme si, jak jdou vlákna vlny jedním směrem, je tomu tak díky načesání. Jeden konec vlny uchopíme mezi palec a ukazováček levé ruky a pravou rukou omotáme vlnu kolem prstu tak, že nám vznikne prstenec, konec vlny přichytneme k ostatním vláknům, jde to obvykle velmi lehce uhlazením, případně jej do prstence zastrčíme. Vezmeme si další,...
  Dnes opět budou hrátky s gelovými barvami, ale trochu jinak než minule, když už jste si je pořídili, tak ať se z nich můžete radovat a také z toho, jaké ještě další možnosti přinášejí, a také aby Vám neležely doma zbytečně. Dnes si popíšeme takzvanou techniku mramorování, je to starodávná technika, používaná již na keramice, ale pro nás je možné si ji užívat s minimem potřeb. Potřebujeme, tužší fólii nebo jakékoli krabičky, ty...
  Facepainting - malování na obličej je výtvarná forma - jakési zdobení tváře barvami. Pomalovávat můžeme buď celý obličej, jeho část nebo malbou přejít i na další části těla / viz. bodypainting.  Malování na obličej je dočasné, většinou na několik hodin, tedy je vhodné jako "maska" pro speciální příležitosti - narozeninové oslavy, firemní večírky nebo třeba formou facepaintingové dílničky bývá jako součást festivalů, někdy jako...
Pastelka, nejoblíbenější médium pro kresbu na světě a určitě i pro mnohé z vás. Kolik se tak ročně vyrobí pastelek? Kolik se jich spotřebuje? Pojďme se spolu ponořit do světa pastelkových čísel.  První užití barevných pastelek na voskové bázi je dokumentováno již do antického Řecka. První dřevěné pastelky byly vyrobeny na konci 19. století jako pomůcka pro podtrhávání psaných dokumentů. V roce 1924 vyrobila firma Faber-Castell první...

Výtvarná poradna - ptejte se nás!

  Pokud plánujete se malování zabývat pravidelněji, je užitečné se naučit napínání vlastního malířského plátna - tento proces patří k tvorbě obrazu (nebudete omezeni rozměry, napínaným materiál) a zároveň ušetříte (napínané plátno vyjde levněji, než plátna, která zakoupíte již...
  Malba barvami pojenými voskem - tzv. enkaustika - byla velmi oblíbená již za starověku. Název enkaustika zahrnuje ty voskové techniky, můžeme rozlišit několik způsobů malby s voskem:   malování voskovými barvami nanášenými za tepla malba voskoou nebo...
  Často se nás ptáte, co znamenají čísla a písmena na grafitových tužkách? Každá tužka je označena písmeny H a B. H až 8H označuje zvyšující se tvrdost tuhy, B až 8B označuje zvyšující se měkkost tuhy. Při kreslení je fajn experimentovat - vlastnosti tužek se liší jak svým označením, tak také...
  Je grafit dostupný i v jiných podobách, než klasická tuha v dřevěné tužce? Ano, existují i alternetivy k obyčejné tužce. Například vysunovací tužka - verzatilka, se může používat v kombinaci s klasickou tužkou, nebo i samostatně. Její výhodou je, že se nemusí ořezát a je tedy praktická pro...
  Pokud máte rádi kreslení grafitovými tužkami, existuje velký výběr gum na mazání. Plastické gumy ve formě mazacího tmelu jsou velmi jemné, při gumování nenarušují povrch papíru a jsou moc příjemným prostředkem pro gumování. Někteří umělci si bloček plastické gumy natrhají nebo nastříhají či...
  Pastelky je hodně oblíbené výtvarné médium, hlavně u začínajících zájemců o výtvarné umění. Jsou to tenké barevné tuhy obvykle v dřevěném obalu... Tuhy pastelek se iší svoji tvrdostí - měkké pastelky se dobře nanášejí na papír, nechávají intenzivní barevnou stopu a lze je rozmazávat...
  Pastelky lze pořídit v obchodech s výtvarnými potřebami v široké škále odstínů. I když si pořídíte pouze základní škálu barev, nebo naopak obrovský kufřík s bohatou paletou výběru různých odstínů, vždy ještě můžete získat nekonečné množství dalších odstínů klasickým mícháním jednotlivých...

Kontaktujte nás! :)

Výtvarný ateliér Malování kreslení, z.s.
Balbínova 28, Praha 2

+420 777 422 022
info@malovanikresleni.cz