Umění 20. století

05.01.2013 20:31

Umění 20. století - část textu diplomové práce Lindy Drápelové Filipové

 

 

Průběh prvního desetiletí 20. století se vyznačoval rychlým sledem převratných hnutí ve výtvarném umění, architektuře, literatuře i hudbě ovlivněných změnami ve světě, sociální i politické struktuře. I když bouřlivé změny probíhají i v ostatních evropských městech, střediskem kultury zůstává Paříž.


Umělci hledají nové způsoby zobrazování, ohrazují se proti konformismu a akademické zkostnatělosti, osobují si stále větší nároky na co největší svobodu a tím se stále více odchylují od dlouhodobé tradice ztvárňování viditelného světa. Někteří umělci odchází do ciziny, aby hledali vhodnější podmínky pro svou práci.


Jsou vydávány manifesty, organizovány výstavy. Mnohé aktivity, které realizují umělci společně včetně činnosti avantgardy jsou považovány za provokující.

 

Výsledek uměleckého díla záleží na umělci, jeho vědomostech, fantazii, schopnostech i povaze. Je na umělci, jakému způsobu vyjádření dá přednost. Jeho tvorba je závislá na jeho potřebě.

 

Malíř nemaluje, aby předváděl co vidí, a protože to umí, ale protože ho viditelný svět nutí, aby uspokojil hlubokou potřebu ztvárnit své pojetí života a přírody. Maluje, protože nemůže jinak.“ (Copplestone, T.: Moderní umění, Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965. s 17)


Umělecké dílo není nakonec závislé pouze na umělci, nýbrž nyní existuje samo a následně působí na diváka, ač reakce diváka není prvotním zájmem umělce. Je možné, že dílo nebude divákem nikdy spatřeno.To, jak dílo na vnímatele působí, záleží na něm samém, na jeho vlastnostech a schopnosti vnímat, stejně jako na výchově, době, ve které žije a jiných vnějších vlivech.

 

Kvalita malíře i diváka opravdu spočívá v celé osobnosti jich obou; v umění se nikdy nelze spokojit jen s částí osobnosti.“ (Copplestone, T.: Moderní umění, Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965. s 21)

 

Reakce diváka samozřejmě nemusí být taková, jaká byla umělcem zamýšlená či předpokládaná. Stejně tak se mohou lišit i diváci v nahlížení na jedno dílo.

 

Inspirací, ze které umělec čerpá, může být jednak příroda ve smyslu okolí vnímaného umělcem, ale také jeho vlastní prožitky, přičemž se nejedná o zobrazení viditelného světa. Moderní abstrakce je spjata s „deformací“. Tato deformace však není objevem moderní doby. Nejde o zobrazení viditelného světa, ale o význam, který má pro samotného umělce. Nyní se dostal do popředí zájmu obraz a zobrazovaný předmět ztrácí svoji nezbytnost, námět není důležitý.


Obraz doby dvacátého století podává předmět, který je otevřen a rozbit, jeho forma je zrušena, čímž je zrušeno i realistické pojetí obrazu, přestože je realita východiskem. Na obraze se potom objevuje předmět formou a barevně integrován v novou sestavu, která je dílem ducha, prostá fakta vytvářející novou formu prostoru. Věc, není to, co by chtěl umělec spodobnit, chce nově zorganizovat prostor. Prostor zruší a vytvoří nový.


Nová fakta vznikají na základě malířem zvoleného postupu. Malíř se již nenechává svázat objektem, ten nyní věrně nenapodobuje, nereprodukuje, vyjadřuje se novým jazykem. Malíř vytvoří obraz jenž, divák může a pravděpodobně bude nahlížet jinak.
Nový přístup k prostoru nastoupil po dlouhých staletích a to co by mohlo být pokládáno za deformaci je něčím více než novým tvarem dílčích prvků zjevujících se ve své celosti. Obraz se nyní stává nezávislým na skutečnosti. Místo zobrazení okolní skutečnosti, vzniká vytvořená, vypracovaná, vynalézavostí vykonstruovaná kombinace tvarů. Tvary jsou v rovnováze, barvy spolu harmonizují. Došlo k uvolnění energie, což se projevilo v barvě i v linii. Předměty zde existují v náznacích, tvoří jednotu a teprve následně je vložen námět – nejde o námět, předmětem je obraz. Jen zcela náhodou se najde výraznější podoba s realitou přírody. Vnější hmotná skutečnost není základem, nezáleží na ní ihned od počátku. Realistický postoj umělce k modelu byl překonán.


Estetický zážitek se vyděluje od ostatních vjemů. Obraz je vydělen do oblasti estetiky. Vztah diváka k obrazu se odehrává v jeho nevědomí a odráží se navenek jako zájem či nezájem. To, co k nám proniká skrz obraz do vědomí, pochází z hloubi nevědomí, z nitra, z oblasti duše. 

Střediskem moderního umění se pro první umělecké směry stala Paříž. Fauvismus v čele s Matissem jako první z těchto směrů způsobil bouřlivou reakci tisku. Následoval kubismus vedený Picassem, dále tu byly expresionismus, futurismus. Začaly být vydávány manifesty a jiné programové dokumenty, například „První surrealistický manifest“ André Bretona...
 

 

celé znění diplomové práce naleznete zde

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  "Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!"   Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok...
  Kurz točení na hrnčířském kruhu je určen všem, koho láká práce s keramickou hlínou. Cílem hrnčířského kurzu je získání potřebných teoretických i praktických vědomostí a osvojení si postupů při vytváření z volné ruky. Točení na hrnčířském kruhu zaujme jak děti tak dospělé. Práce s keramickou...
    Hledáte netradiční program pro oslavu Vašich dětí? Už Vás ani Vaše děti nebaví posedávat s nafukovacími balónky? Náš atelier Vám nabízí malířský výukový program hravou formou, které malé oslavence a jejich přátelé nejen výborně pobaví, ale také seznámí s novými výtvarnými...
  Workshop Street artu a graffiti nás seznámí s tématy a technikami, které používají streetartisté. Tradiční graffiti umělci tvoří "na ulici", mnohdy jejich obrazy a díla mají i několikametrové rozměry. Street art není jen "práce se sprejem", ale zahrnuje mnohem více technik a médií - jako...
  Prázdninový malířský příměstský tábor je určen pro děti od 5 let a mládež. Kurz je určen pro začátečníky, mírně pokročilé i pokročilé studenty, náplň kurzu je možno po dohodě s lektory individuálně upravovat. Velká část programu probíhá ve venkovních prostorách formou plenéru. Kurz je...
  Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se krásně tvoří v barvě, vytváří barevnou velmi jemnou...
  Workshop Tvoření s psychologem - vztahy je zaměřen na lepší pochopení toho, proč se nám mnohdy nedaří vztahy prožívat tak, jak si představujeme, i když se o to snažíme. Přizpůsobujeme se, ale máme pocit křivdy. Prosazujeme to své, ale nakonec máme pocit nepochopení. Trpělivost se střídá...
  V rámci workshopu Úvod do perspektivy se budeme zabývat ovládnutí základních pravidel perspektivy, které by měl ovládat každý, kdo se věnuje nějakému výtvarnému odvětví, ať už je to malíř, kreslíř, sochař, ilustrátor, architekt či počítačový grafik. Často se bohužel stává, že tyto základy...
  Gary Jenkins® kurzy olejomalby - kurz malování pro každého speciální technikou amerického malíře Garyho Jenkinse. Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz olejovými barvami na plátno. Bob Ross® kurzy olejomalby - The Joy of...
  Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz  olejovými barvami na plátno.   Jak kurz probíhá? Na plátno o velikosti 30 x 40 cm si nejprve předkreslíme obrysy obličeje zlehka tužkou - účastníci buďto dostanou k...
  "Jste trochu unavení, bez inspirace a nových podnětů? Rádi byste někame "vypadli"? Láká Vás malovat a kreslit přímo v přírodě? Rádi byste si užili příjemný čas naplněný malováním, malováním a zase malováním? Odhoďte na chvíli své každodenní starosti a pojďte se s námi pustit do příjemné...
  Kurz tušové malby je připraven pro malíře, kteří se zajímají o výtvarná díla jako o myšlenku, způsob vyjádření, rukopis nebo jako artikulaci těla. Technika tušové malby je známa již v podobě prosté konturované malby - egyptské malby, které tvůrci zaznamenávali tuší štětcem z rákosu...
  Prázdninový malířský tábor je určen pro děti (od 8 do 15 let), hlavním naším cílem je smysluplně si užít prázdninový čas v krásném místě s dlouholetou tradicí pořádání dětských táborů. Program tábora vychází z náplně kurzu kresby a malby a je určen jak pro začátečníky, tak mírně pokročilé i...
  "Plánujete absolvovat přijímací řízení na VŠ? Nechcete nic nechat náhodě? Připravili jsme pro Vás Intenzivní přípravný kurz  na talentové zkoušky vysokých uměleckých škol."   Intenzivní přípravný kurz je určen studentům, kteří mají v plánu skládat přijímací talentové...
  V rámci kurzu Krajinomalby se každý účastník seznámí s principy malování krajiny v ateliéru či malování krajiny v krajině - tzv. v plenéru. Pobavíme se o podkladech a podložkách pro olejomalbu, seznámíme se se základními principy klasické a moderní krajinomalby. V průběhu...
  Hedvábí je jemný a krásný přírodní materiál, máte chuť naučit se s ním pracovat?  V rámci kurzu malování na hedvábí pro začátečníky a mírně pokročilé se každý účastník naučí napnout hedvábný šátek či šál na rám, seznámí se se základními principy malby na...
  "Pojďte s námi vstoupit do magického světa vytváření mandaly... Věnujte čas sobě, svému obrazu a užijte si s námi příjemné chvíle v ateliéru. Vstupujete do důležité části svého života a chcete ji opečovat rituálem malování mandaly? Malujte jen tak a nechte věci, ať se dějí samy..." V rámci...
  Stínování je jedna ze základních věcí, které by měl člověk zvládat, pokud se věnuje kresbě či malbě, přesto řadě lidí činí značné potíže. V rámci workshopu se tedy zaměříme na tuto oblast přednostně, před ostatními prvky kresby. Na začátek si řekneme pár věcí o vlastnostech světla, jaký je...
  Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek byl podobný? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při samotném...
  V rámci kurzu Olejomalby pro začátečníky se každý účastník seznámí s podklady a podložkami pro olejomalbu, naučí se napínat plátno na rám, seznámí se se základními principy klasické a moderní olejomalby. Naučíme se přenášet předlohu na plátno, seznámíte se s pojmy jako je podmalba,...
1 | 2 | 3 | 4 >>

Právě probíhá zápis

Kontaktujte nás, těšíme se na komunikaci s Vámi! :)

Výtvarný ateliér Malování kreslení, z.s.
Balbínova 28, Praha 2

+420 777 422 022 
info@malovanikresleni.cz