Deník z grafické dílny - Akvatinta

01.02.2014 10:44

„To, co budeme dneska dělat, nemá s vodou vůbec nic společného, i když název napovídá něco úplně jiného,“ avizuje Robin a my bedlivě natahujeme uši. Nebo se spíš snažíme dohlédnout ilustračních obrázků v otevřené knize, abychom viděli, jak vypadá konečný výsledek.

Grafická dílna - akvatinta

Celý článek zde...

Dneska nás čeká práce s asfaltem a kyselinou. Na první dobrou je dost složité pochopit celý proces. Zatím je ale ještě klid, ateliér se otřásá zvuky pilníků, jak všichni zabrušujeme hrany plechů, aby později netrhaly papír při tisku. V další fázi bereme do ruky šmirgl a dlaní horečně leštíme a leštíme plech, dokud neodráží naše obličeje jako zrcadlo – paradoxně papíry rozložené na stole se naopak zabarvují špínou a prachem.

Pak přišla pro mě nejkrásnější fáze, kdy bylo potřeba plechy pokrýt zlatým zrnem – tedy kalafunou. Říkám nejkrásnější, protože hraju na housle, a už kolikrát se mi mojí nemotorností podařilo smést kalafunu na podlahu, a ten zlatý prášek z ní vyrobit jaksi nechtíc. K tomu abychom naprášenou kalafunu dostali rovnoměrně na plech je zapotřebí ještě horkovzdušná pistol. Robin tentokrát hledá vhodnou zásuvku. Dnešní hodina se nese vůbec ve fázích nějakého hledání, mohla by to být vlastně Robinova příručka s několika kapitolami: Hledání ztracené pistole, Tajemství postrádaného hadru, Záhada chybějící zásuvky a tak podobně. Ale když kalafuna vystydne, můžeme jít hned začít tvořit (pokud teda zrovna nepostrádáme nějaký předmět doličný).

Zatímco si na plech přenášíme kresby – a přes kopírák to jde tentokrát docela snadno –, Robin jde dozadu k umyvadlu připravit kyselinu a naopak blízko našeho stolu chystá satinýrku. Když si odlejeme asfalt do mystiček, přichází hlavolam. Leptání destiček se musí rozfázovat, takže si člověk musí umět představit, jakých odstínů chce dosáhnout a obraz si v hlavě rozložit na části. Dělá se to, popravdě, docela těžko, když jste ještě nikdy neviděli hotový výsledek. Navíc, jakmile některé části překryjete asfaltem, a dáte je později vyleptat, už se vám těžko rozlišuje, kterou jste měly předtím jako první, druhou… Proto je asi jako příprava lepší kresba, která vám může napomoci stupni šedé.

Vybíráme si tenké štětce a pouštíme se do díla. „Nejdříve zakryjte ty plochy, které mají být na konci leptání bílé,“ radí Robin. Samotné pokrývání plechu asfaltem je docela rychlý proces, kde ale člověk musí být trpělivý, je samotné leptání. Do připravené nádoby vzadu v kuchyňce se podle velikosti vejdou maximálně dva, tři plechy. První leptání je vždy nejkratší, čím více ponorů, tím plech s motivem zůstává v kyselině déle. Každý z nás má jiné cíle, někomu stačí málo namočení, protože chce mít třeba jen výsledné tři odstíny. Samozřejmě si každý musíme hlídat, jak dlouho náš plech zrovna v kyselině leží.

Celá věc se však komplikuje tím, že nám dneska chybí asistentka a lektor, aby se mohl s čistým svědomím věnovat celé skupině, přebíhá z kuchyňky (kde musí sundat rukavice, nandat rukavice, ponořit plechy, vyndat plechy, omýt plechy) k satinýrce (kde je třeba, když už nic jiného, vzít čistýma a suchýma rukama mokrý papír). Jeho ruce se tak perou s neustálou trojfází – jsou čisté, od barvy a v rukavicích. Navíc ještě okomentovává plechy v surovém stavu, pomáhá při zatírání barev na tisk, ale přes všechno dobře míněné úsilí, a i když ho všichni považujeme za hrdinu, že v tom běsu dokáže fungovat, vzniká vzadu v ateliéru chaos.

Mně se pod rukama rodí biblický motiv – beránek, který se opírá o stěnu kostela a snaží se tím dosáhnout na listím obsypanou větev. Spíš jsou z něj zatím jakési flíčky a pruhy, a ty vlastně vznikají i na věži kostela. Ale vůbec si nejsem jistá, ve které fázi leptání jsem, kolik lázní ještě bude beránek potřebovat. Zatím se mu snažím erárním štětcem udělat rohy, ale ani v tom nejsem moc šikovná, na příště si určitě přinesu štětec svůj, slibuju si, ale vím, že to stejně nedopadne, že na to určitě zapomenu – a stalo se.

Časově už přetahujeme, Robin sice slibuje, že můžeme zůstat déle a že všechno vytiskne, ale když vidíme, jak cválá sem a tam po ateliéru, nejméně třem nám nad ním srdce usedá, protože se rozhodneme, že plíšky necháme spát do další lekce. Jenom si pamatovat, že ten můj se před tím, než na něj budu patlat další vrstvu asfaltu, musí dát nejdříve namočit. A tak několik osušených plechů končí na polici s nápisem: „grafiky nebrat“, aby nám je někdo neumastil.

Schválně, co z toho vzejde příště!

Warana Psavomorecká

Grafická dílna 2

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  Rádi byste prosvítili svůj byt něčím originálním? Máte v hlavě obraz, ale neumíte malovat? Pojďte si ho k nám vyskládat z mozaiky!   Umělecké workshopy MOZAIKY pod vedením akademické sochařky nabízí jedinečnou možnost vyzkoušet si různé techniky mozaik. Každé setkání je...
  Zobrazení lidské podoby lákalo umělce od nepaměti. Portrétní umění si prošlo dlouhým vyvojem a v jednotlivých historických epochách bylo ovlivňováno a řízeno dogmata a zobrazovacími kánony, až se v moderní historii zcela osvobodilo vznikem fotografie, která mu omožnila abstrahovat od...
"Těžko na cvičišti, lehko na bojišti" Přijďte si k nám do ateliéru vyzkoušet co Vás čeká na talentovkách na fakultu architektury ČVUT. Obdobné požadavky ale bývají i na jiných fakultách tohoto typu.  Zjistíte, kde máte ještě mezery, na čem ještě zapracovat, spadne z Vás nervozita, že nevíte...
Jednodenní kurz výroby šperků - objevte kouzlo vlastní kreativity!      Přijďte si užít den plný tvoření, inspirace a relaxace! Na našem kreativním workshopu se naučíte vyrábět jedinečné šperky podle vlastního návrhu - ať už to bude přívěšek, náhrdelník, prsten nebo třeba...
  Workshop Tvorby Portfolia k Talentovkám na Umělecké Školy O čem je workshop? Workshop je určen pro studenty, kteří se připravují na talentové zkoušky na umělecké školy a chtějí si sestavit nebo vylepšit své portfolio. Během této intenzivní přípravky budete mít možnost konzultovat své práce s...
  Pro mládež, která se v lednu chystá na talentové zkoušky na střední umělecké školy zařazujeme workshop, na kterém si děti vyzkouší celý proces talentových zkoušek - všechny jejich části, včetně pohovoru. Lektor jejich práce rovnou ohodnotí a na závěr je seznámí s výsledky a doporučením, jak...
  "Jste trochu unavení, bez inspirace a nových podnětů? Rádi byste někame "vypadli"? Láká Vás malovat a kreslit přímo v přírodě?  A dokonce u moře v krásné krajině pod řeckým sluncem? Rádi byste si užili příjemný čas naplněný malováním, malováním a zase malováním?  Odhoďte na chvíli...
  Použití zlata a vzácných kovů v umění lákalo malíře, sochaře, medailéry a další umělce od nepaměti. Spolu s nástupem raně křesťanského umění se použití zlata v uměleckých dílech stalo na dlouhá staletí výsadou těch nejuznávanějších umělců a řemeslníků, jimž zadávala zakázky především církev,...
  Kvaš je tradiční ilustrátorská technika, která využívá černý akvarel a tzv. kvašotemperovou bělobu. Tato technika je určená a doporučená všem milovníkům knižní ilustrace. Kvašovou technikou lze dokonce docílit i vysokého uměleckého efektu, který vypadá jako černobílá fotografie, což dělá...
  Přijďte si užít vánoční atmosféru do ateliéru s dílnami, kde si můžete vyrobit tematické vánoční dekorace, dárky, dát si vánoční svařák (děti nealkoholický), vánoční štolu. Atelir voní v to odpoledne jehličím, dobrotami, pustíme si vánoční písničky a budeme tvořit, zdobit a užívat si pohody...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Napište nám

Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)