Deník z grafické dílny - Laková technika

31.01.2014 20:49

Jestli jsem minule potřebovala odejít dřív, tak teď jsem zase za velkého opozdilce. Naklušu do ateliéru, propletu se mezi oleji a stoupnu si vedle mladíka, který je tak o dvě hlavy menší, ale pěkně se na mě usměje a pozdraví takovým měkkým, protáhlým ahoj. Vzbudí to ve mně dojem, že už jsme se někde viděli, a snažím se vybavit kde. Tím samozřejmě zmeškám další část výkladu – protože všichni už nějakou dobu naslouchají kolem stolu, kde Robin předvádí knížky. Ale je to dobré, chytám první důležité slovo: lak. Ano, takže budeme pracovat s lakem. Skvělé. Co dál? Jenomže tím skončí veškerá výkladová část a já se ocitám na tenkém ledě, a navíc se ještě rozehřívám z té zimy venku.

Laková technika

Celý článek zde...

Nu dobrá. Takže nezbude než dobře taktizovat. Pozoruj, Waranče, co dělají ostatní – hlavně nenápadně a nenech se vyvést z míry. Když se snažím rozklíčovat, proč jsou na stole hned dvě plechovky s lakem, připlíží se ke mně Robin, prý jestli jsem to všechno stačila a jestlipak vím, co mám dělat. Uf! Ani neví, jaký právě žuchnul balvan. Teď už pokorně přiznávám, že nevím vůbec nic. Robin mi vysvětlí, že je potřeba udělat na kovovou matrici – se kterou jsme pracovali i u suché jehly –, reliéfní kresbu a že mám na výběr hned ze dvou druhů laků. Na rozdíl od suché jehly, tak můžu na matrici vytvářet rozmanité struktury a kromě toho, že budu moct používat k nanášení laku různé nástroje, můžu také použít rozličné předměty, které do ještě nezaschlého laku lze otiskávat a vytvořit tak strukturu ještě o něco zajímavější.

Nejlepší je nanést si lak přímo na matrici, zinkovou či měděnou desku, kterou pokud chci, mohu začistit – ale nemusím –, a dál do napůl zaschlého laku dělat vrypy. Jestli jsem se toho z počátku bála, tak mě to teď nesmírně naplňuje a baví. Sice jako vždy nevím, co od výsledku čekat, ale to je náhodou na grafice to nejlepší, alespoň pro člověka, který všeobecně zbožňuje překvapení a dychtivě se těší na další tisk. Navíc Robin mi chválí zvolený námět (trochu se stydím, protože úroveň té kresby je děsivá, jak jsem to dělala v chvatu), říká ale, že to bude dobré. Jenom se diví, že jsem si pro svou práci vybrala tak malou desku. Za prvé vím, jak mi všechno trvá, za druhé mě čeká ještě suchá jehla z minula, kterou jsem nestačila vytisknout.

A největší překvapení mě teprve čeká, to když si vyberu průhledný lak a ne bílý lesklý balakryl, pustím se do práce, předkresluji námět a ten mladík vedle mě spustí na svou kolegyni po pravici francouzsky! Tak proto to táhlé měkké ahoj! Ale smekám, protože jsem ani na chvilku neuvažovala o tom, že by to mohl být cizinec. (Vytváří akorát nějaké stromořadí.)

Když jsem se svým plouvoucím hřbitovem hotová, sunu se do fronty k satinýrce, kde na nás čekají Robin s asistentkou. Ale jsem odkázána k horkovzdušné pistoli, jako spousta z nás, aby lak správně zaschnul. Je potřeba taky zanést barvu, napřed to po vzoru ostatních zkouším sama, ale výsledek není úplně dobrý, je to příliš světlé, téměř nic na tom není vidět. Tonoucí se Robinovy asistentky chytá. Je zlatá, pomáhá mi barvu zatřít a s výsledkem jsme obě spokojené – až mě překvapilo, jak skvělý je –, jen nám popraskal lak a odloupl se kus náhrobku při stírání barvy, ale nic si z toho nedělám, protože ve výsledném obrázku se místo něj najednou vyloupl modlící se, klečící poutník před křížem! Tisky si prostě žijí vlastním životem, a jestli budu chtít, můžu to s klidným srdcem považovat za zázrak shůry.

Dál zatírám barvu do matrice se suchou jehlou, na to jsem obzvlášť zvědavá, poté co je plech úplně pokrytý, snažím se barvu setřít organtýnem, aby na mě motiv zpátky vykoukl, a pak už jdeme tisknout. Postava by ve výsledku mohla být sice více kontrastní, ale i tak jsem spokojená, město v pozadí je dobré. Tak zkusím ještě druhý tisk, tentokrát v kombinaci barev, kdybych přidala na intenzitě, možná z toho vykouklo něco víc, ale nevadí. Hemžení v ateliéru narůstá, jak se osazenstvo snaží prodrat k satinýrce, raději už to dneska nebudu pokoušet. Obcházím desky, na které ostatní lepí páskou grafiky, aby se nezkrabatily a zase, jako obvykle, žasnu, přeju i závidím. Vše v dobrém a s nadšením.

Pak už jen zbývá zabalit destičky i grafiky do papíru, abych je nepomačkala cestou. A zase do ven zimy. Nedávno letěl jeden můj obraz ze schodů, snad tentokrát neskončím v nějaké kaluži. Budiž mi přáno.

Warana Psavomorecká

Laková technika 2Laková technika 3

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  Kurz točení na hrnčířském kruhu je určen všem, koho láká práce s keramickou hlínou. Cílem hrnčířského kurzu je získání potřebných teoretických i praktických vědomostí a osvojení si postupů při vytváření z volné ruky. Točení na hrnčířském kruhu zaujme jak děti tak dospělé. Práce s keramickou...
Jednodenní kurz výroby šperků - objevte kouzlo vlastní kreativity!      Přijďte si užít den plný tvoření, inspirace a relaxace! Na našem kreativním workshopu se naučíte vyrábět jedinečné šperky podle vlastního návrhu - ať už to bude přívěšek, náhrdelník, prsten nebo třeba...
„Máte doma krásný starý obraz a rádi byste o něj dobře pečovali?  Našli jste na půdě skvost či Vás prostě zajímá, jak bychom se měli starat o obrazy sami doma“   V rámci jednodenního kurzu restaurování z Vás restaurátory neuděláme, tento obor se studuje několik let a vyžaduje dlouholetou...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
  Jak namalovat akrylovými barvami výjevy z města, postavy v ulicích, parcích, běžné výjevy z každodenního života s jejich dynamikou a krásou okamžiku. To se naučíte na novém Workshopu malby akrylovými barvami s nadaným mladým malířem, absolventem ateliéru Michaela...
  Stínování je jedna ze základních věcí, které by měl člověk zvládat, pokud se věnuje kresbě či malbě, přesto řadě lidí činí značné potíže. V rámci workshopu se tedy zaměříme na tuto oblast přednostně, před ostatními prvky kresby. Na začátek si řekneme pár věcí o vlastnostech světla, jaký je...
  "Také obdivujete obrazy expresionistů? Jak umí brilantně pracovat s barvou, s její hmotou. Jak dovedou volně tvořit a malovat? Pojďte se s námi naučit malovat třeba špachtlí a s úsměvem!"    V kurzu "Vášnivá exprese" jsme pro Vás připravili několik zajímavých technik a...
  "Malíř musí už na počátku poznat, že to pravé se skrývá v jemnosti a subtilnosti.“       (Su Tung- pcho)   V rámci kurzu Malba akvarelem se seznámíme s technikou malování vodovými neboli akvarelovými barvami. Ukážeme si, jaké možnosti tento způsob malby nabízí, jak...
Jedny z nejhezčích svátků v roce vybízejí k tvoření z nejrůznějších materiálů a použití veselých barev, motivů květin, zvířátek a tradičních symbolů těchto svátků jako jsou vajíčka, pomlázky a velikonoční dobroty. V ateliéru budeme velikonočně tvořit- malovat, lepit, vyrábět a hrát si s motivy a...
  "Malujete a občas si nevíte rady, jak namíchat správnou barvu, aby seděla s předlohou? Jaké barvy smíchat, aby portrét vypadal jako živý? Přemýšlíte, zda si koupit celou barevnou sadu, nebo by stačilo snad jen pár barviček? Kurz Jak na míchání barev je tu právě pro Vás!"   Každý malíř...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Napište nám

Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)