Deník z grafické dílny - Laková technika

31.01.2014 20:49

Jestli jsem minule potřebovala odejít dřív, tak teď jsem zase za velkého opozdilce. Naklušu do ateliéru, propletu se mezi oleji a stoupnu si vedle mladíka, který je tak o dvě hlavy menší, ale pěkně se na mě usměje a pozdraví takovým měkkým, protáhlým ahoj. Vzbudí to ve mně dojem, že už jsme se někde viděli, a snažím se vybavit kde. Tím samozřejmě zmeškám další část výkladu – protože všichni už nějakou dobu naslouchají kolem stolu, kde Robin předvádí knížky. Ale je to dobré, chytám první důležité slovo: lak. Ano, takže budeme pracovat s lakem. Skvělé. Co dál? Jenomže tím skončí veškerá výkladová část a já se ocitám na tenkém ledě, a navíc se ještě rozehřívám z té zimy venku.

Laková technika

Celý článek zde...

Nu dobrá. Takže nezbude než dobře taktizovat. Pozoruj, Waranče, co dělají ostatní – hlavně nenápadně a nenech se vyvést z míry. Když se snažím rozklíčovat, proč jsou na stole hned dvě plechovky s lakem, připlíží se ke mně Robin, prý jestli jsem to všechno stačila a jestlipak vím, co mám dělat. Uf! Ani neví, jaký právě žuchnul balvan. Teď už pokorně přiznávám, že nevím vůbec nic. Robin mi vysvětlí, že je potřeba udělat na kovovou matrici – se kterou jsme pracovali i u suché jehly –, reliéfní kresbu a že mám na výběr hned ze dvou druhů laků. Na rozdíl od suché jehly, tak můžu na matrici vytvářet rozmanité struktury a kromě toho, že budu moct používat k nanášení laku různé nástroje, můžu také použít rozličné předměty, které do ještě nezaschlého laku lze otiskávat a vytvořit tak strukturu ještě o něco zajímavější.

Nejlepší je nanést si lak přímo na matrici, zinkovou či měděnou desku, kterou pokud chci, mohu začistit – ale nemusím –, a dál do napůl zaschlého laku dělat vrypy. Jestli jsem se toho z počátku bála, tak mě to teď nesmírně naplňuje a baví. Sice jako vždy nevím, co od výsledku čekat, ale to je náhodou na grafice to nejlepší, alespoň pro člověka, který všeobecně zbožňuje překvapení a dychtivě se těší na další tisk. Navíc Robin mi chválí zvolený námět (trochu se stydím, protože úroveň té kresby je děsivá, jak jsem to dělala v chvatu), říká ale, že to bude dobré. Jenom se diví, že jsem si pro svou práci vybrala tak malou desku. Za prvé vím, jak mi všechno trvá, za druhé mě čeká ještě suchá jehla z minula, kterou jsem nestačila vytisknout.

A největší překvapení mě teprve čeká, to když si vyberu průhledný lak a ne bílý lesklý balakryl, pustím se do práce, předkresluji námět a ten mladík vedle mě spustí na svou kolegyni po pravici francouzsky! Tak proto to táhlé měkké ahoj! Ale smekám, protože jsem ani na chvilku neuvažovala o tom, že by to mohl být cizinec. (Vytváří akorát nějaké stromořadí.)

Když jsem se svým plouvoucím hřbitovem hotová, sunu se do fronty k satinýrce, kde na nás čekají Robin s asistentkou. Ale jsem odkázána k horkovzdušné pistoli, jako spousta z nás, aby lak správně zaschnul. Je potřeba taky zanést barvu, napřed to po vzoru ostatních zkouším sama, ale výsledek není úplně dobrý, je to příliš světlé, téměř nic na tom není vidět. Tonoucí se Robinovy asistentky chytá. Je zlatá, pomáhá mi barvu zatřít a s výsledkem jsme obě spokojené – až mě překvapilo, jak skvělý je –, jen nám popraskal lak a odloupl se kus náhrobku při stírání barvy, ale nic si z toho nedělám, protože ve výsledném obrázku se místo něj najednou vyloupl modlící se, klečící poutník před křížem! Tisky si prostě žijí vlastním životem, a jestli budu chtít, můžu to s klidným srdcem považovat za zázrak shůry.

Dál zatírám barvu do matrice se suchou jehlou, na to jsem obzvlášť zvědavá, poté co je plech úplně pokrytý, snažím se barvu setřít organtýnem, aby na mě motiv zpátky vykoukl, a pak už jdeme tisknout. Postava by ve výsledku mohla být sice více kontrastní, ale i tak jsem spokojená, město v pozadí je dobré. Tak zkusím ještě druhý tisk, tentokrát v kombinaci barev, kdybych přidala na intenzitě, možná z toho vykouklo něco víc, ale nevadí. Hemžení v ateliéru narůstá, jak se osazenstvo snaží prodrat k satinýrce, raději už to dneska nebudu pokoušet. Obcházím desky, na které ostatní lepí páskou grafiky, aby se nezkrabatily a zase, jako obvykle, žasnu, přeju i závidím. Vše v dobrém a s nadšením.

Pak už jen zbývá zabalit destičky i grafiky do papíru, abych je nepomačkala cestou. A zase do ven zimy. Nedávno letěl jeden můj obraz ze schodů, snad tentokrát neskončím v nějaké kaluži. Budiž mi přáno.

Warana Psavomorecká

Laková technika 2Laková technika 3

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  "Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!"   Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok...
  Kurz točení na hrnčířském kruhu je určen všem, koho láká práce s keramickou hlínou. Cílem hrnčířského kurzu je získání potřebných teoretických i praktických vědomostí a osvojení si postupů při vytváření z volné ruky. Točení na hrnčířském kruhu zaujme jak děti tak dospělé. Práce s keramickou...
    Hledáte netradiční program pro oslavu Vašich dětí? Už Vás ani Vaše děti nebaví posedávat s nafukovacími balónky? Náš atelier Vám nabízí malířský výukový program hravou formou, které malé oslavence a jejich přátelé nejen výborně pobaví, ale také seznámí s novými výtvarnými...
  Prázdninový malířský příměstský tábor je určen pro děti od 5 let a mládež. Kurz je určen pro začátečníky, mírně pokročilé i pokročilé studenty, náplň kurzu je možno po dohodě s lektory individuálně upravovat. Velká část programu probíhá ve venkovních prostorách formou plenéru. Kurz je...
  Také jste fascinováni tím, jak malíři dovedou namalovat vlny na rozbouřeném moři,  lekníny na řece či západ slunce odrážející se ve vodní hladině?  Přijďte se k nám do ateliéru naučit, jak na to!"   V rámci kurzu olejomalby pro začátečníky i pokročilé na...
  Workshop Street artu a graffiti nás seznámí s tématy a technikami, které používají streetartisté. Tradiční graffiti umělci tvoří "na ulici", mnohdy jejich obrazy a díla mají i několikametrové rozměry. Street art není jen "práce se sprejem", ale zahrnuje mnohem více technik a médií - jako...
  Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se krásně tvoří v barvě, vytváří barevnou velmi jemnou...
  Workshop Tvoření s psychologem - vztahy je zaměřen na lepší pochopení toho, proč se nám mnohdy nedaří vztahy prožívat tak, jak si představujeme, i když se o to snažíme. Přizpůsobujeme se, ale máme pocit křivdy. Prosazujeme to své, ale nakonec máme pocit nepochopení. Trpělivost se střídá...
  V rámci workshopu Úvod do perspektivy se budeme zabývat ovládnutí základních pravidel perspektivy, které by měl ovládat každý, kdo se věnuje nějakému výtvarnému odvětví, ať už je to malíř, kreslíř, sochař, ilustrátor, architekt či počítačový grafik. Často se bohužel stává, že tyto základy...
  Gary Jenkins® kurzy olejomalby - kurz malování pro každého speciální technikou amerického malíře Garyho Jenkinse. Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz olejovými barvami na plátno. Bob Ross® kurzy olejomalby - The Joy of...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Právě probíhá zápis

Kontaktujte nás, těšíme se na komunikaci s Vámi! :)

Výtvarný ateliér Malování kreslení, z.s.
Balbínova 28, Praha 2

+420 777 422 022 
info@malovanikresleni.cz