O Múzách a umělcích

02.08.2013 19:13

 

Po tisíciletí lidské historie je pohled na umělce jako stvořitele řemeslně dokonalého díla proměnný a opakovaně nově vymezovný, závislý na vývojovém stupni společnosti  a dobovém uměleckém vědomí. Umělec všech období lidské historie by měl mít představivost, citlivost, smyslové vnímání, schopnost rozpoznat klíčový problém doby a řemeslnou zdatnost, kterou své poznání vysloví uměleckým tvarem.

 

V dávných dobách se pohlíželo na umělce jako na lidi „inspirované“, jakoby byli postiženi nějakým druhem pozitivního šílenství. Podle aristotelovského systému bylo umění rozděleno na dvě části na svobodná a mechanická, tedy duchovní a manuální. Duchovní umělci přímo spojeni s božským entuziasmem byli především básníci (zpěváci) a hudebníci. Můžeme je chápat jako spojení 3 v 1, neměli bychom totiž zapomínat že v Homérových dobách od 12. do 9. století př. Kr. se řecká civilizace zakládala nikoli na psané, ale na ústní tradici. Básnický přednes byl „zpívanou řečí“, kterou Múzy dovolují prohlédnout neviditelné a zprostředkovat tuto vizi posluchači. Umělci v podstatě přisoudili aktivní intelektuální roli, kdy prostřednictvím jeho díla může vyjadřovat transcendentální obsahy. Dávají mu moc přímo vytušit ideu, která se skrývá ve věcech a schopnost vyjevit ji ostatním. Ústní tradice si žádá rozvíjení paměti, a proto ne nadarmo je podle Hésioda devět Múz olympských dcerami Mnémosyné (bohyně paměti).

 

celý článek

„Vzhůru tedy a začněme od Múz, jež Diovi otci pějí a vznešenou mysl mu uvnitř Olympu baví, spojujíce, co jest, co bude, co bývalo dříve, v jedinou píseň.“

Hésiodos, Theogonia, 35

 

Je blažený ten, kterého si Múzy zamilují pak z úst mu sladká pramení slova a najednou pěvec, služebník Múz, začne zpívat o slavných lidech o starých časech. Daleko později v 1. století př. Kr., ve starověkém Římě, všestraný filozof a spisovatel M. T. Cicero mluví o tom, že bozi nám dali básníky a umělce darem.

 

„Často jsem slyšel, že nikdo se nemůže stát dobrým básníkem bez duševního zanícení a bez přídechu jakési posedlosti.“

Cicero, Pro archia poeta oratio,8,18

           

Ve starověkém řecku v klasické době, měl malíř nebo sochař postavení řemeslníka, tedy manuálně zručného. Nám dobře známé označení techné (τεχνη) znamenalo řemeslnou práci, ale i konečný výsledek. Jejich práce byla považována za méně hodnotnou, i když se těmto umělcům vzdávaly veliké pocty a i výsadní společenské zařazení. Ovšem někteří z nich byli také považováni za přímo inspirované božstvy, jako například athénský sochař Feidias, tvůrce sochařské výzdoby Parthenónu.

 

 

 

 

Zcela výjimečným názorem té doby a ostrou kritikou umění je Platónův pojem mimesis; dualismus mezi smyslově vnímatelným světem a světem idejí. Je spojován s oblastí výtvarného umění (malířství a sochařství), ale také s básnictvím, literaturou a hudbou.

 

Jak tvrdil Platón každá forma umění je vždy mimesí, tedy pořizováním zobrazení nebo kopie, která se více či méně podobá nějakému předmětu.  Vzhledem k tomu, že věci tohoto světa jsou už samy o sobě nedokonalými napodobeninami skutečné reality idejí, jsou jejich umělecké odrazy kopiemi, pořízenými podle kopií, tedy čímsi co je dvojnásob vzdáleno pravdě (Nicola 2005, 110).

 

Myslíte si, že jsou dnes umělci obdařeni inspirací pramenící z něčeho nepoznatelného? Já v to věřím a vím, že jsou pro člověka nepostradatelní.

            Lussandra

POUŽITÁ LITERATURA:

Dettiene, M. 2000: Mistři pravdy v archaickém Řecku, Praha.

Hésiodos 1990: Zpěvy železného věku (Zrození bohů), překlad Nováková, J. Praha.

Baleka, J. 1997: Výtvarné umění-výkladový slovník. Praha.

Nicola, U. 2005: Obrazové dějiny filozofie. Praha

 

OBRÁZKY ZDROJE:

Bouzek, J. 1979 : Objevy ve Středomoří. Praha

https://www.theoi.com/

https://www.mlahanas.de/Greeks/Pottery2.htm

 

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  "Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!"   Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok...
  Kurz točení na hrnčířském kruhu je určen všem, koho láká práce s keramickou hlínou. Cílem hrnčířského kurzu je získání potřebných teoretických i praktických vědomostí a osvojení si postupů při vytváření z volné ruky. Točení na hrnčířském kruhu zaujme jak děti tak dospělé. Práce s keramickou...
„Máte doma krásný starý obraz a rádi byste o něj dobře pečovali?  Našli jste na půdě skvost či Vás prostě zajímá, jak bychom se měli starat o obrazy sami doma“   V rámci jednodenního kurzu restaurování z Vás restaurátory neuděláme, tento obor se studuje několik let a vyžaduje dlouholetou...
  Workshop "Pigmenty, pojidla a míchání barev dle starých mistrů" poodkryje tajemství o vlastnostech pigmentů, výluhů a míchání barev tak, jak je používali staří mistři na svých plátnech. V rámci praktické části si vyzkoušíme míchání barev dle historických postupů, jejich nanášení na různé...
  "Také obdivujete obrazy expresionistů? Jak umí brilantně pracovat s barvou, s její hmotou. Jak dovedou volně tvořit a malovat? Pojďte se s námi naučit malovat třeba špachtlí a s úsměvem!"    V kurzu "Vášnivá exprese" jsme pro Vás připravili několik zajímavých technik a...
  Jarní prázdninový malířský příměstský tábor je určen pro děti od 5 let a mládež. Kurz je určen pro začátečníky, mírně pokročilé i pokročilé studenty, náplň kurzu je možno po dohodě s lektory individuálně upravovat. Kurz je možno využít jako intenzivní přípravu na přijímací...
  "Znáte zentangle? Celosvětový fenomén, díky němuž začali kreslit a malovat i ti,  kteří malovali jen jako děti? Pusťte se do hraní a obrázky začnou vznikat"   Kreslení a malování technikou zentangle se postupně stal celosvětovým fenoménem. Proč? Kreslení zentangle je vlastně velmi...
  Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek byl podobný? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při samotném...
  Pojďme se společně seznámit s komiksem jako médiem, nakoukněme pod pokličku pravidel tvorby komiksu a pojďm tato pravidla porušovat!    Kurz Komiksu -  rámci kurzu se postupně naučíme chápat komiks jako médium komunikace a příběhů a proto jsou témata lekcí navržena tak,...
  Stínování je jedna ze základních věcí, které by měl člověk zvládat, pokud se věnuje kresbě či malbě, přesto řadě lidí činí značné potíže. V rámci workshopu se tedy zaměříme na tuto oblast přednostně, před ostatními prvky kresby. Na začátek si řekneme pár věcí o vlastnostech světla, jaký je...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Právě probíhá zápis

Kontaktujte nás, těšíme se na komunikaci s Vámi! :)

Výtvarný ateliér Malování kreslení, z.s.
Balbínova 28, Praha 2

+420 777 422 022 (po - pá 9:00 - 18:00)
info@malovanikresleni.cz