Deník z lekce figurální kresby

09.08.2014 15:35

Po pár chvílích v ateliéru máte pocit, že se změnilo leccos, na co jste tu zvyklí – někdo rozčeřil vody. Kdyby vody, spíš savanu. Dotyčný bude mít nejspíš založenou ruku na boku a přes ni ležérně přehozenou druhou, a i když se po místnosti prochází vzpřímeně a s důstojným klidem, stejně máte pocit, jako by šakal bedlivě sledoval svoje teritorium. Obhlídne stojan, srovná ho, připraví. V uchu se leskne párek náušnic v záplavě ukočírovaných černých vlasů. Je to kolega, který se dnes, stejně jako vy, bude neúspěšně pokoušet umístit figuru do formátu? Kdepak, tenhle člověk – odhadem podle zevnějšku, výrazu i projevů – přesně ví, co dělá, ten určitě nebude tápat.

Lekce figurální kresby

Celý článek zde...

 

Možná se dílek vašeho sebevědomí na chvíli – byť nepatrnou, někde schová, protože netušíte, co můžete očekávat. (Pokud tedy budeme předpokládat, že si s sebou do ateliéru nosíte něco, čemu by se dalo sebevědomí alespoň vzdáleně přezdívat.) Ale pak vás šakal pozdraví, dobrosrdečnost a nadšení v hlase vás ukonejší. Posléze se vzdálí a přesune ke stojanu číslo dva a vám spadne balvan ze srdce, že nebudete mít sebemenší nutkání se s ním porovnávat. Nebo spíš, že se on nebude mít tendenci porovnávat s vámi. Ať je to jak chce, úleva to byla vteřinová. „Ten mladej kluk, to je náš lektor!“ řekne vítězoslavně reálný kolega odvedle a vy nasucho polknete. Nu dobrá, tak tedy do práce…

Ještě někdo zaujme vaši pozornost. Tentokrát zrzavá modelka sápající se na židli, akorát aby našla vhodnou pózu. Možná byste si řekli, že je to hezká dívka s pěkným, pružným tělem – a možná si to i řeknete. Hlava je však už v předpřípravě, aby co nevidět zaměstnala ruce při kreslení, a zběsile snímá: jaké jsou proporce, kam dopadá stín, vzdálenost očí… Ano, ale jedna věc jsou poučky příruček a věc druhá to skutečně zvládnout. Hlavně z ničeho nemít strach! Člověk přece dokáže všechno, čeho si zamane.

V mém případě, ovšem, se zamanulo až přespříliš.

Kolegové kolem mne umisťují do formátu titěrné figurky, zatímco má kresebná dívčina bují a doslova přetéká z ádvojkového formátu. Zběsile gumuju – suverénně opravuji – výsledek nevalný. Prostě se mi to na ten papír ne a ne vejít. Největším zádrhelem se ukazují být nohy; to má nejspíš člověk z toho, když se dlouho zasekne na portrétu; je načase tu vědomostní i řemeslnou mezeru napravit. V největším zápalu boje, který člověk svádí – co si budeme povídat –, sám se sebou, se připlíží odkudsi Marek Kolář. Ano, to je ten „mladej kluk“, co vede figuru.

Omrkne situaci zkušeným okem, nelení a chápe se papíru, aby ho mohl pokreslit a skicovat jak jinak, pro co jiného, než pro vaše dobro. (Tah by to mohl být rázný, s ostrou, temnou a neochvějně pevnou linkou.) Nečekejte nějaká obšírná obecná sdělení, od kterých klopýtavě přejdete k detailu, který budete zoufale a bezradně dohledávat ve vaší tvorbě. Naopak, budete se nejspíš věnovat úskalí, které se děje přímo před vámi na papíře, tedy odpíchnete se od konkrétna k všeobecně platným věcem, které však vaše oči momentálně nejsou schopné zachytit, natož zhodnotit.

Lektor v mém případě navíc rychle odhadne, že s přírodním uhlem nejsem zrovna velký kamarád. Sypu ze sebe, že s tužkou ještě joo, se sépií taky ještě joo, ale uhel? Radši mu ho rychle dávám do ruky, aby mi poradil co a jak, a otírám si ruce. Dostávám za úkol vést figuru nejprve v lince a poté se učím s uhlem různými způsoby šrafovat a stínovat. Je na mně si ozkoušet, která varianta je pro mě ta nejpříhodnější.

Možná se dílek vašeho sebevědomí na chvíli – byť nepatrnou, někde schová, protože netušíte, co můžete očekávat. (Pokud tedy budeme předpokládat, že si s sebou do ateliéru nosíte něco, čemu by se dalo sebevědomí alespoň vzdáleně přezdívat.) Ale pak vás šakal pozdraví, dobrosrdečnost a nadšení v hlase vás ukonejší. Posléze se vzdálí a přesune ke stojanu číslo dva a vám spadne balvan ze srdce, že nebudete mít sebemenší nutkání se s ním porovnávat. Nebo spíš, že se on nebude mít tendenci porovnávat s vámi. Ať je to jak chce, úleva to byla vteřinová. „Ten mladej kluk, to je náš lektor!“ řekne vítězoslavně reálný kolega odvedle a vy nasucho polknete. Nu dobrá, tak tedy do práce…

Ještě někdo zaujme vaši pozornost. Tentokrát zrzavá modelka sápající se na židli, akorát aby našla vhodnou pózu. Možná byste si řekli, že je to hezká dívka s pěkným, pružným tělem – a možná si to i řeknete. Hlava je však už v předpřípravě, aby co nevidět zaměstnala ruce při kreslení, a zběsile snímá: jaké jsou proporce, kam dopadá stín, vzdálenost očí… Ano, ale jedna věc jsou poučky příruček a věc druhá to skutečně zvládnout. Hlavně z ničeho nemít strach! Člověk přece dokáže všechno, čeho si zamane.

V mém případě, ovšem, se zamanulo až přespříliš.

Kolegové kolem mne umisťují do formátu titěrné figurky, zatímco má kresebná dívčina bují a doslova přetéká z ádvojkového formátu. Zběsile gumuju – suverénně opravuji – výsledek nevalný. Prostě se mi to na ten papír ne a ne vejít. Největším zádrhelem se ukazují být nohy; to má nejspíš člověk z toho, když se dlouho zasekne na portrétu; je načase tu vědomostní i řemeslnou mezeru napravit. V největším zápalu boje, který člověk svádí – co si budeme povídat –, sám se sebou, se připlíží odkudsi Marek Kolář. Ano, to je ten „mladej kluk“, co vede figuru.

Omrkne situaci zkušeným okem, nelení a chápe se papíru, aby ho mohl pokreslit a skicovat jak jinak, pro co jiného, než pro vaše dobro. (Tah by to mohl být rázný, s ostrou, temnou a neochvějně pevnou linkou.) Nečekejte nějaká obšírná obecná sdělení, od kterých klopýtavě přejdete k detailu, který budete zoufale a bezradně dohledávat ve vaší tvorbě. Naopak, budete se nejspíš věnovat úskalí, které se děje přímo před vámi na papíře, tedy odpíchnete se od konkrétna k všeobecně platným věcem, které však vaše oči momentálně nejsou schopné zachytit, natož zhodnotit.

Lektor v mém případě navíc rychle odhadne, že s přírodním uhlem nejsem zrovna velký kamarád. Sypu ze sebe, že s tužkou ještě joo, se sépií taky ještě joo, ale uhel? Radši mu ho rychle dávám do ruky, aby mi poradil co a jak, a otírám si ruce. Dostávám za úkol vést figuru nejprve v lince a poté se učím s uhlem různými způsoby šrafovat a stínovat. Je na mně si ozkoušet, která varianta je pro mě ta nejpříhodnější.

Warana Psavomorecká

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  Rádi byste prosvítili svůj byt něčím originálním? Máte v hlavě obraz, ale neumíte malovat? Pojďte si ho k nám vyskládat z mozaiky!   Umělecké workshopy MOZAIKY pod vedením akademické sochařky nabízí jedinečnou možnost vyzkoušet si různé techniky mozaik. Každé setkání je...
  Zobrazení lidské podoby lákalo umělce od nepaměti. Portrétní umění si prošlo dlouhým vyvojem a v jednotlivých historických epochách bylo ovlivňováno a řízeno dogmata a zobrazovacími kánony, až se v moderní historii zcela osvobodilo vznikem fotografie, která mu omožnila abstrahovat od...
"Těžko na cvičišti, lehko na bojišti" Přijďte si k nám do ateliéru vyzkoušet co Vás čeká na talentovkách na fakultu architektury ČVUT. Obdobné požadavky ale bývají i na jiných fakultách tohoto typu.  Zjistíte, kde máte ještě mezery, na čem ještě zapracovat, spadne z Vás nervozita, že nevíte...
Jednodenní kurz výroby šperků - objevte kouzlo vlastní kreativity!      Přijďte si užít den plný tvoření, inspirace a relaxace! Na našem kreativním workshopu se naučíte vyrábět jedinečné šperky podle vlastního návrhu - ať už to bude přívěšek, náhrdelník, prsten nebo třeba...
  Workshop Tvorby Portfolia k Talentovkám na Umělecké Školy O čem je workshop? Workshop je určen pro studenty, kteří se připravují na talentové zkoušky na umělecké školy a chtějí si sestavit nebo vylepšit své portfolio. Během této intenzivní přípravky budete mít možnost konzultovat své práce s...
  Pro mládež, která se v lednu chystá na talentové zkoušky na střední umělecké školy zařazujeme workshop, na kterém si děti vyzkouší celý proces talentových zkoušek - všechny jejich části, včetně pohovoru. Lektor jejich práce rovnou ohodnotí a na závěr je seznámí s výsledky a doporučením, jak...
  "Jste trochu unavení, bez inspirace a nových podnětů? Rádi byste někame "vypadli"? Láká Vás malovat a kreslit přímo v přírodě?  A dokonce u moře v krásné krajině pod řeckým sluncem? Rádi byste si užili příjemný čas naplněný malováním, malováním a zase malováním?  Odhoďte na chvíli...
  Použití zlata a vzácných kovů v umění lákalo malíře, sochaře, medailéry a další umělce od nepaměti. Spolu s nástupem raně křesťanského umění se použití zlata v uměleckých dílech stalo na dlouhá staletí výsadou těch nejuznávanějších umělců a řemeslníků, jimž zadávala zakázky především církev,...
  Kvaš je tradiční ilustrátorská technika, která využívá černý akvarel a tzv. kvašotemperovou bělobu. Tato technika je určená a doporučená všem milovníkům knižní ilustrace. Kvašovou technikou lze dokonce docílit i vysokého uměleckého efektu, který vypadá jako černobílá fotografie, což dělá...
  Přijďte si užít vánoční atmosféru do ateliéru s dílnami, kde si můžete vyrobit tematické vánoční dekorace, dárky, dát si vánoční svařák (děti nealkoholický), vánoční štolu. Atelir voní v to odpoledne jehličím, dobrotami, pustíme si vánoční písničky a budeme tvořit, zdobit a užívat si pohody...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Napište nám

Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)