Václav Bláha - ....průběžný stav - exklusivní rozhovor nejen o právě probíhající výstavě v galerii U Prstenu

30.01.2013 16:55

 

Václav Bláha právě prezentuje svá díla na výstavě s názvem ...průběžný stav která právě probíhá v galerii U Prstenu. Přinášíme Vám exklusivní rozhovor s Václavem Bláhou nejen o jeho rozsáhlém díle. Vřele doporučujeme výstavu navštívit.

 

Václav Bláha

(*1.4.1949, Praha)

 

Václav Bláha je jedním z předních českých umělců, jeho umělecký projev disponuje širokou škálou technik a postupů, pomocí kterých se snaží dosáhnout co nejlepšího sdělení obsahu díla. Václav Bláha studoval SOŠV Václava Hollara, od roku 1968 na Akademii výtvarných umění v Praze, v atelieru monumentální malby profesora Arnošta Paderlíka.  Ve své tvorbě používá postupy v závislosti na tématice díla. Nejvíce znatelná je v díle Václava Bláhy figurální tématika, ale využívá i abstraktní principy a prostorové instalace. Za zmínku stojí monumentální konstrukce Evropský dům či figurální tři metry vysoká plechová Monstra. Pomocí figurálních kompozic, abstraktních struktur vyjadřuje dění kolem sebe, což je ústředním námětem jeho díla. Roku 1988 je jedním ze zakládajících členů volného seskupení 12/15, Pozdě ale přece. Má na kontě hojnou účast na tuzemských i zahraničních výstavách, v současné době probíhá jeho výstava s názvem  …průběžný stav v pražské galerii U prstenu.


Jak jste se dostal k umění?

K umění jsem se v podstatě dostal až na konci střední školy, ale malováním a kreslením jsem se zabýval už jako dítě. Tenkrát mě k tomu vedla víceméně moje máma, takže jsem k tomu byl v podstatě přistrkován. Ale na konci střední školy mě to opravdu chytlo. Ve třetím ročníku se ve mně cosi zlomilo a začal jsem se vážně zabývat tím, co je to umění a skutečnou cílenou tvorbou.

 

A pak jste si podal přihlášku na AVU..

Pak jsem dělal zkoušky na AVU, vybral jsem si pana profesora Arnošta Paderlíka, protože tenkrát a vlastně do dnešního dne mě zajímá figurální tvorba, zejména monumentální figurální tvorba. Zkoušky jsem dělal na jaře 1968, což bylo celkem štěstí, později bych se vzhledem k tehdejším poměrům na tuto školu nedostal. Můj otec po vstupu sovětských vojsk vystoupil ze strany. Ale musím říci, že díky panu profesorovi Arnoštu Paderlíkovi se mě i ostatním podařilo dostudovat, držel nad námi ochrannou ruku.

 

Vaší diplomovou prací v atelieru monumentální malby byla ilustrace knihy..

Ano, to byla taková zvláštní situace, kdy pan profesor Paderlík za mnou přišel a říkal, že jestli chci dostudovat, tak ať nemaluji oleje a vyberu si nějaké jiné téma. Protože mě ilustrace zajímá a na střední škole jsem ilustroval různé knihy. Chtěl jsem téma, které by nebylo podbízivé a tak jsem si vybral slovenskou poezii, která se zabývala slovenským národním povstáním, ale od autorů, kteří nebyli v té době konformní a na Slovensku mnohdy i perzekuování. Takže má práce byly ilustrace ke sbírce básní. Paradox byl v tom, že když jste opouštěli školu, tak jste mohli vstoupit do svazu výtvarných umělců a byla možnost zažádat o jakési stipendium. Já jsem stipendium neobdržel a bylo mi řečeno, že můj přístup ke slovenskému národnímu povstání není socialistický a že má tvorba je příkladem toho, jak se to nemá dělat. Tak skončila moje škola. Nechal jsem se dotlačit do věcí, které jsem nechtěl dělat, ale zase na druhou stranu jsem byl rád, že moje umění nemá se socialistickým uměním nic společného.

 

Jak vypadala Vaše volná tvorba v té době?

Měl jsem štěstí, že jsem se díky pár tátovým kamarádům dostal na Uměleckoprůmyslovou školu jako externista, kde jsem za tři roky pochopil, že pokud ze mě nemá být víkendový malíř, tak z té školy musím odejít. A tak jsem z té školy odešel a šel jsem pracovat jako pomocný restaurátor. Restauroval jsem nástěnné malby a tím jsem se zbavil takového toho středoškolského způsobu života. Pozitivní na škole bylo setkávání s mladými lidmi, hovory o umění, ale na druhou stranu tím, že jsem se stále setkával s lidmi přibližně stejného věku, měl jsem pocit, že se nevyvíjím dále a cítil, že musím pryč. Tak jsem šel na lešení, kde jsem zůstal až do roku 89. Díky tomu jsem mohl lépe nakládat s časem, půl roku jsem byl na lešení a půl roku jsem pak mohl zabývat svojí tvorbou.

V 70. letech jsem se seznámil s historikem umění Ivanem Neumannem, který mne vyhledal, protože ho moje tvorba zaujala a pro galerii na Hluboké zakoupil moje díla, což bylo pro mne velmi důležité. Od té doby jsme s ním pracovali na mnoha projektech. Stal se jakýmsi kurátorem naší generace. Takovou druhou pro nás významnou postavou byl v 80 a 90. letech Petr Nedoma, který s naší generací udělal několik výstav.

 

 

Jak se vyvíjela Vaše tvorba od té doby?

Já jsem v podstatě malíř okamžiku. Formuji svou tvorbu jako reakci na to, co se děje kolem mě. To si myslím, že je úloha veškerého umění – odvíjí se od situace, která ve spolčenosti je. Takže má tvorba se společenskou situací, jakýmsi osamocením nebo spíše tichým vzdorem vůči společnosti zabývala. Mé téma bylo v podstatě existenciální. Všímal jsem si toho, že lidé v ulicích mezi sebou nekomunikují, že se nestřetávají, že mají ten svůj problém uzavřený v sobě a jdou a jenom se míjejí. Prapodivně se naklánějí. Z toho jsem vycházel v mnoha obrazech. Hodně závažné byly obrazy, Výhled, což byla sedící schoulená figura hledící z vymezeného tmavého prostoru jediným průzorem do rudého prostoru a Pád červené figury, které se zřetelně vyjadřovaly ke společenské situaci. Pak přišel rok 1989, kdy se všechno otevřelo a já jsem měl pocit, že ztrácím kontinuitu a najednou jsem si uvědomoval, že moje tvorba musí být jiná. S překvapením jsem zjistil, že atak společnosti, ke kterému se člověk staví čelem, přišel v podstatě zezadu. Zjistil jsem, že spousty lidí, kteří byli zapojeni do komunistické sítě se jenom přemodřili na modré ptáky a staly se z nich znovu vedoucí osobnosti a já jsem pociťoval jakousi ideovou křivdu. A najednou jsem si uvědomil, že jsem i v té současné společnosti sám. Tvorba se zaměřila na to, co je kolem mne. Začal jsem malovat, co bylo pro mne jistotou a silnou inspirací. Byla to rodina. Začal jsem se zabývat intensivně tímto tématem a namaloval soubory obrazů, ze kterých jsem na zdech vytvářel kompozice, pojmenované Odpočinek s otcem, Odpočinek s matkou. Bylo to pro mne velmi důležité období, ve kterém jsem se oprostil od jistého negativizmu, který mě určitým způsobem limitoval. Takové obsahové i formální osvobození rozvíjím až do současnosti.

 

 

Vaše tvorba se neomezuje pouze na malbu, dělal jste několik prostorových instalací a objektů…

Zpracovával jsem určitá témata, u kterých jsem si nebyl jistý, jestli jsem schopen je zpracovat pouze v malbě. Pro takováto témata volím instalace pro určitý daný prostor.
Tak vzniklo několik instalací, například v roce 1992 v Galerii Pod Vyšehradem, v dnešní galerii Pecka, kde byla první instalace Zachycen přítomnosti. Třímetrová traverza vtlačovala figuru do kouta, což vytvářelo napětí. Figura byla v poloze, kdy nevíte, jestli se zvedá nebo je stlačována. Byla v tom symbolika doby, kdy jsem v sobě pociťoval nutnost bojovat s rezignací. Nebo o mnoho let později v Bavorském Eschlkamu Evropský dům, což je obří konstrukce v krajině charakterizující EU s prostorem ve tvaru pyramidy postavené na odříznutý vrchol uvnitř pojednaná malbou dětských vzkazů tomuto století. Zajímavým pokusem byla instalace v Saratoga Springs, kde jsem umístil instalaci Pokus přemístit Středoevropský prostor do USA do prostřed komunikačního koridoru mezi katedrami. Sředoevropský prostor jsem charakterizoval obdélníkovým kobercem sestaveným z hliněných čtverců, který byl při vkročení velmi labilní. Prostor byl vymezených branami tvarově připomínajících baroko. Chtěl jsem zjistit, jak se zachovají chodci, kteří v Čechách takový prostor obcházejí, možná respektují, nevím. V USA tento prostor pasanti naprosto zválcovali na prach.   

 

Velmi děkujeme Václavu Bláhovi za poskytnutí rozhovoru 

 


 

 

Václav Bláha - ....průběžný stav

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  "Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!"   Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok...
  Unikátní umělecký večer - spojení kreslení a malování se sklenkou vína... Lekce Malování aktu se sklenkou vína je nevšedním zážitkem nejen pro začátečníky, kteří teprve pronikají do tajů kresby a malby. Pojďte s námi odhodit stud a zkusit si nakreslit první figuru v životě. Čeká...
  Šperky z korálků zdobí muže i ženy už tisíce let po celém světě a v každé kultuře. Speciálně na našem území mají korálky dlouholetou tradici kvůli sklářskému průmyslu, jímž je Česká republika proslulá.  Práce s korálky zlepšuje drobnou motoriku a barevné cítění, rozvíjí kreativitu a...
  Rádi byste prosvítili svůj byt něčím originálním? Máte v hlavě obraz, ale neumíte malovat? Pojďte si ho k nám vyskládat z mozaiky!   Umělecké workshopy MOZAIKY pod vedením akademické sochařky nabízí jedinečnou možnost vyzkoušet si různé techniky mozaik. Každé setkání je...
  "Výtvarný kurz Malování květin nás seznámí s postupy,  jak namalovat květiny či květinová zátiší, aby vypadala jako živá.  Nechme se provést do krásného světa barev, vůní a jemných květinových energií..."   Téma květin a rostlin již po mnoha staletí přitahuje malíře a výtvarné...
  "Malujete a občas si nevíte rady, jak namíchat správnou barvu, aby seděla s předlohou? Jaké barvy smíchat, aby portrét vypadal jako živý? Přemýšlíte, zda si koupit celou barevnou sadu, nebo by stačilo snad jen pár barviček? Kurz Jak na míchání barev je tu právě pro Vás!"   V rámci kurzu...
  "Pojďte s námi vstoupit do magického světa vytváření mandaly... Věnujte čas sobě, svému obrazu a užijte si s námi příjemné chvíle v ateliéru. Vstupujete do důležité části svého života a chcete ji opečovat rituálem malování mandaly? Malujte jen tak a nechte věci, ať se dějí samy..." V rámci...
  "Malíř musí už na počátku poznat, že to pravé se skrývá v jemnosti a subtilnosti.“       (Su Tung- pcho)   V rámci kurzu Malba akvarelem se seznámíme s technikou malování vodovými neboli akvarelovými barvami, ukážeme si, jaké možnosti tento způsob malby nabízí, jak...
„Máte doma krásný starý obraz a rádi byste o něj dobře pečovali?  Našli jste na půdě skvost či Vás prostě zajímá, jak bychom se měli starat o obrazy sami doma“   V rámci jednodenního kurzu restaurování z Vás restaurátory neuděláme, tento obor se studuje několik let a vyžaduje dlouholetou...
  Máte v hlavě představu, myšlenku, skoro již "vidíte svůj obraz" a rádi byste si ho namalovali? Inspirací Vás svrbí prsty a jste krůček od toho pustit se do malování? Tak jste tu správně!   V rámci kurzu  Akrylová malba pro začátečníky si krůček po krůčku ukážeme práci s akrylovými...
  "Pojďme proniknout do tajů vytváření japonského komiksu..." Co je to Manga? Manga je pojmenováním pro japonský komiks. Podle posledních údajů se v Japonsku prodá okolo 450 000 000 výtisků mangy ročně (co nezahrnuje prodej manga-magazínů, komiksových sešitů a komiksů prodaných jako ebook). S...
  "Myslíte si o sobě, že neumíte malovat, nebo malujete dobře a chcete prohloubit svůj talent? Navšivte náš kurz Uvolnění kreativity a vstupte s námi do světa svobodného tvoření."   V rámci Prožitkového semináře si vyzkoušíme postupy, jak pracovat s uvolňováním své...
  "Znáte zentangle? Celosvětový fenomén, díky němuž začali kreslit a malovat i ti,  kteří malovali jen jako děti? Pusťte se do hraní a obrázky začnou vznikat"   Kreslení a malování technikou zentangle se postupně stal celosvětovým fenoménem. Proč? Kreslení zentangle je vlastně velmi...
  Hedvábí je jemný a krásný přírodní materiál, máte chuť naučit se s ním pracovat?  V rámci kurzu malování na hedvábí pro začátečníky a mírně pokročilé se každý účastník naučí napnout hedvábný šátek či šál na rám, seznámí se se základními principy malby na...
    V rámci kurzu Krajinomalby se každý účastník seznámí s principy malování krajiny v ateliéru či malování krajiny v krajině - tzv. v plenéru. Pobavíme se o podkladech a podložkách pro olejomalbu, seznámíme se se základními principy klasické a moderní krajinomalby. V...
  Také se rádi věnujete ruční práci?  Obdivujete paličkování a rádi byste se tuto techniku naučili?  Pojďte se k nám naučit něco nového!   V kurzu paličkování Vás seznámíme se základními principy této jedné z nejstarších rukodělných technik. Paličkování je práce s překřižováním,...
    V rámci kurzu Klasická vrstvená lavírovaná olejomalba se seznámíme s technikami, které využívali legendární holandští mistři. Kurz je určen pro začátečníky i pokročilejší malíře. Malování zátiší či květin má v historii klasické olejomalby dlouholetou nezastupitelnou tradici. V...
  "Také milujete po ránu či po obědě dát si voňavý šálek kávy? Pojďte si při pití kávy i malovat!"   Ano, kávou se opravdu dá malovat! Káva má nádhernou hnědou barvu, kterou se dají vytvářet monochromatické malby. Náplní kurzu Malování kávou je seznámení se s malířskou technikou,...
  Vyšívání má obrovskou tradici.  Doprovází nás již tisíce let a v každém období má svá specifická témata, využití či vzory.   Vyšívání s sebou přináší mnohé benefity - učí nás soustředění se, rozvíjí kreativitu a intuici, uklidňuje nás, zlepšuje koordinaci jemných pohybů ruky a...
  Workshop Street artu a graffiti nás seznámí s tématy a technikami, které používají streetartisté. Tradiční graffiti umělci tvoří "na ulici", mnohdy jejich obrazy a díla mají i několikametrové rozměry. Street art není jen "práce se sprejem", ale zahrnuje mnohem více technik a médií - jako...
  Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se krásně tvoří v barvě, vytváří barevnou velmi jemnou...
  "Také obdivujete v katedrálách magické odlesky barevných vitráží, jste unešeni filmem Amélie z Montmartru a jejího snového světa korálků, plíšků a barevných zrcadel? Láká Vás umět pracovat se sklem? Kurz Tiffany vitráží by pak mohl být tím pravým pro Vás!"   Workshop techniky...
  "Pojďme na chvíli vyměnit malířské plátno za lidské tělo"   Hennu máme spojenou s přírodním barvením vlasů, kde se využívá jejich léčebným vlastností - regenerace, zpevnění, péče o pokožku. Po staletí se henna ale využívá nejen k posílení vlasů, ale hlavně na středním východě jako...
  První krůček do světa barev - pro úplné začátečníky - věnujte si dárek na celý život, naučte se s námi kreslit a malovat!   Kurz První krůček do světa barev Vám pomůže znovuobjevit schopnost kreslení a malování, kterou jsme měli jako děti. Cílem kurzu není z Vás během jednoho dne...
  "Také obdivujete obrazy expresionistů? Jak umí brilantně pracovat s barvou, s její hmotou. Jak dovedou volně tvořit a malovat? Pojďte se s námi naučit malovat třeba špachtlí a s úsměvem!"    V kurzu "Vášnivá exprese" jsme pro Vás připravili několik zajímavých technik a...
  Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty či figury podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek "byl podobný"? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
  Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek byl podobný? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při samotném...
  Gary Jenkins® kurzy olejomalby - kurz malování pro každého speciální technikou amerického malíře Garyho Jenkinse. Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz olejovými barvami na plátno. Bob Ross® kurzy olejomalby - The Joy of...
  Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz  olejovými barvami na plátno.   Jak kurz probíhá? Na plátno o velikosti 30 x 40 cm si nejprve předkreslíme obrysy obličeje zlehka tužkou - účastníci buďto dostanou k...
1 | 2 | 3 >>

Kontaktujte nás! :)

Výtvarný ateliér Malování kreslení, z.s.
Balbínova 28, Praha 2

+420 777 422 022
info@malovanikresleni.cz

Portrét aneb jak nakreslit správně tvář s lektorem Martinem Mulačem - říjen 2017