Odhalení malé pražské Niny Lisy - Reportáž ze Dne otevřených dveří ateliéru Malování kreslení, o. s.

04.09.2013 20:43

 

Na rohu Balbínovy a Mánesovy ulice v Praze bylo včera od pravého poledne až do pozdních večerních hodin rušno. Ve výtvarné škole Malování kreslení, o. s. probíhal Den otevřených dveří a návštěvníci proplouvali starými i novými prostorami po desítkách.

 

Kromě průběžného malování, nových zápisů, konzultací a řady milých setkání proběhlo vyhlášení soutěže o interpretaci ateliérového loga a slavnostní odhalení portrétu Niny Mainerové, ředitelky a zakladatelky školy Malování kreslení, o. s. od akademického malíře Jiřího Housky.

 

Samozřejmě nechybělo ani občerstvení a Tomáš Hokeš, který se postaral o živou hudbu. A přesto, že se nezdařilo přesně dodržet plánovaný časový harmonogram (výsledky soutěže byly vyhlášeny o hodinu později), na náladě to neubralo ani absolutnímu vítězi, kterým se stal Miloslav Vidourek se svým modrým portrétem.

 

Než slunce zapadlo, vylosovala Nina Mainerová spolu s architektem Jiřím Pekárkem tombolu a pak už se hosté vtěsnali do galerie ateliéru, aby si prohlédli portrét od Jiřího Housky. Představení portrétu bylo očekávaným zlatým hřebem večera. K překvapení všech však závěs neskrýval portrét jeden, ale dva. Na obou obrazech zářila Nina Mainerová, na prvním z profilu, na druhém z ánfasu.

 

Říkal jsem si, že udělám tenhle skoro ánfas, tříčtvrtku a pak jsem si říkal, že by to chtělo pojmout ještě nějak jinak. Rozhodl jsem se, že dobře, že obraz rozdělím na dvě části, na druhém plátně bude z Niny jenom ucho,“ řekl Jiří Houska, který chtěl během svého úvodního slova na vernisáži vysvětlit, proč jsou obrazy dva.

 

Přemýšlel jsem pak nad tou kompozicí, a říkal jsem si: no dobře, ne jenom ucho, trošku bych jí tam mohl přidat. A pak jsem přidal ještě trošku a když jsem byl nakonec někde tady,“ ukázal Jiří na nos na obrazu s profilem, „tak jsem si říkal, že už to tam dám všechno.“ A pak nezapomněl dodat, že přestože jsou dva, bere svůj diptych jako celek, jako jeden obraz.

 

Portrét Niny Mainerové od malíře Jirky Housky

 

 

Rozhovor nejen o portrétu s Jiřím Houskou:

Jiří Houska učí ve škole kresbu a malbu každé úterý. Svou výuku považuje za důležitou, nejen pro studenty, ale především pro sebe.

 

Jak dlouho učíš?

Já tady učím rok. Jenom tak každé úterý, čtyři hodinky. Ale je to hodně zajímavý, opravdu prospěšný. Pro mě. Protože si tím trénuji i jinou část mozku, zodpovědnou za výtvarné vnímání. Ale i takovou tu kritickou, kterou pak můžu vnímat i daleko lépe u sebe. Když něco maluji, tak si pak říkám: sakra, kdyby to někdo takhle maloval, tak mu řeknu, aby to opravil.

 

Jak vnímáš rozdíly mezi výukou na akademické půdě a v téhle škole?

Tady je to náročnější. Studenti asi potřebují, aby se jim toho řeklo víc. Hlavně je tu obrovská škála míry talentu nebo zkušeností., někdy je potřeba vysvětlovat úplně základní věci a s někým, kdo je zkušenější, se třeba bavíme už na úrovni studia na akademii. Ale důležité je pochopit každého studenta v tom, co opravdu potřebuje. Je těžké to odhadnout. Někdo chce, abych se mu věnoval víc, někomu stačí méně pozornosti.

 

Ale zpět k tvému portrétu. Jak vznikl?

Podstatné u každého portrétu, který dělám, je to, aby byl ten člověk zasazen do svého reálného prostředí. Nemám rád neutrální, nekonečný, abstraktní pozadí. Proto tam je vidět ta police s plátny, s nějakými barvami, nějaký papír, co je tu vyvěšený. To je asi tak to podstatné. Nina je hodně dynamická osoba, takže jsem ji chtěl zachytit v situaci, kdy zrovna s někým mluvila, v pohybu, kdy to není statické. Nechtěl jsem zachytit, jak to někdy na portrétech bývá, takové to únavné sezení. Kdybych takhle namaloval Ninu, nefungovalo by to. Nevyjadřovalo by jí to. Bylo potřeba ji zachytit dynamicky.

 

Kde si Ninu vlastně zachytil?

To je tady, o tři metry vedle. Tady u toho pultu. (V obchodě ateliéru, pozn. redakce)

Samozřejmě jsem musel udělat fotky, protože ani jeden bychom neměli čas se sejít na nějaké živé sezení.

 

Takže jsi portrét maloval podle fotky?

Ano, podle fotky.

 

Ale Ninu znáš dlouho.

Samozřejmě, to je velmi důležité. Něco jiného je, když potkám člověka, vyfotím si ho. Alespoň chvíli s tím člověkem potřebuji mluvit. Ale Ninu už znám přes rok, už znám její mimiku, její chování, hlas. Tyhle věci nejsou slyšet, nejsou na tom obraze poznat, ale musím na ně myslet, když obraz maluji.

 

Co se teď s portréty stane?

Zůstanou tady v ateliéru. Jsou sem určený.

 

Na vernisáž zavítal i Martin Mainer, akademický malíř a profesor na AVU v Praze. Zeptali jsme se i na jeho názor.

„Já nevím, co říct. Prostě... je to Nina. Samozřejmě, je to podobný, ale za tou formou je ještě taková nějaká živost, detail jejího charakteru. Její povahy nebo její bytosti. To tam prosvítá, pro mě. Je tam zároveň její pevnost i éteričnost. Vidím to tam. Líbí se mi to.

 

Fotogalerie: Odhalení malé pražské Niny Lisy - Reportáž ze Dne otevřených dveří ateliéru Malování kreslení, o. s.

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  "Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!"   Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
  Unikátní umělecký večer - spojení kreslení a malování se sklenkou vína... Lekce Malování aktu se sklenkou vína je nevšedním zážitkem nejen pro začátečníky, kteří teprve pronikají do tajů kresby a malby. Pojďte s námi odhodit stud a zkusit si nakreslit první figuru v životě. Čeká...
  "Malíř musí už na počátku poznat, že to pravé se skrývá v jemnosti a subtilnosti.“       (Su Tung- pcho)   V rámci kurzu Malba akvarelem se seznámíme s technikou malování vodovými neboli akvarelovými barvami, ukážeme si, jaké možnosti tento způsob malby nabízí, jak...
  Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se krásně tvoří v barvě, vytváří barevnou velmi jemnou...
  Výtvarný cyklus Ochutnávka grafických technik je určen jak pro úplné začátečníky, tak pro ty, kteří již kreslí a malují. Během kurzu se prakticky seznámíme se základy grafických postupů a vytiskneme si vlastní grafické listy. Tedy - pokud máte chuť zkusit si vytvořit originální tašku,...
  Enkaustika patří mezi jednu z nejstarších malířských technik používanou již v Egyptě nebo v antickém Řecku k malování pohřebních portrétů. Jedná se o velmi inspirativní a hravé malování barevným horkým voskem, které s sebou přináší velmi zajímavé efekty, s úžasnými barvami a krásným...
  Pyrografie je technika, při které se vypaluje speciální vypalovačkou obrázek do různých materiálů. V kurzu Pyrografie, se budeme zabývat malováním horkou pájkou na dřevěné prkénko. Povíme si, jak přenést námět z papíru na dřevěnou destičku, seznámíme se s linkou, šrafováním, stínováním....
  Pro velký zájem jsme připravili - lekce malování a kreslení pro děti o prázdninách! Letní prázdniny jsou nejen pro děti nezapomenutelnou dobou, kdy se nemusí do školy, jezdí se do přírody na výlety a jsou dobou naplněnou nevšedními zážitky. Ateliér na tuto dobu připravil Letní otevřenou...
  Prázdninový malířský tábor je určen pro děti (od 8 do 15 let), hlavním naším cílem je smysluplně si užít prázdninový čas v krásném místě u řeky Sázavy s dlouholetou tradicí pořádání dětských táborů. Program tábora vychází z náplně kurzu kresby a malby a je určen jak pro začátečníky, tak...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Kontaktujte nás! :)

Výtvarný ateliér Malování kreslení, z.s.
Balbínova 28, Praha 2

+420 777 422 022
info@malovanikresleni.cz