Odhalení malé pražské Niny Lisy - Reportáž ze Dne otevřených dveří ateliéru Malování kreslení, o. s.

04.09.2013 20:43

 

Na rohu Balbínovy a Mánesovy ulice v Praze bylo včera od pravého poledne až do pozdních večerních hodin rušno. Ve výtvarné škole Malování kreslení, o. s. probíhal Den otevřených dveří a návštěvníci proplouvali starými i novými prostorami po desítkách.

 

Kromě průběžného malování, nových zápisů, konzultací a řady milých setkání proběhlo vyhlášení soutěže o interpretaci ateliérového loga a slavnostní odhalení portrétu Niny Mainerové, ředitelky a zakladatelky školy Malování kreslení, o. s. od akademického malíře Jiřího Housky.

 

Samozřejmě nechybělo ani občerstvení a Tomáš Hokeš, který se postaral o živou hudbu. A přesto, že se nezdařilo přesně dodržet plánovaný časový harmonogram (výsledky soutěže byly vyhlášeny o hodinu později), na náladě to neubralo ani absolutnímu vítězi, kterým se stal Miloslav Vidourek se svým modrým portrétem.

 

Než slunce zapadlo, vylosovala Nina Mainerová spolu s architektem Jiřím Pekárkem tombolu a pak už se hosté vtěsnali do galerie ateliéru, aby si prohlédli portrét od Jiřího Housky. Představení portrétu bylo očekávaným zlatým hřebem večera. K překvapení všech však závěs neskrýval portrét jeden, ale dva. Na obou obrazech zářila Nina Mainerová, na prvním z profilu, na druhém z ánfasu.

 

Říkal jsem si, že udělám tenhle skoro ánfas, tříčtvrtku a pak jsem si říkal, že by to chtělo pojmout ještě nějak jinak. Rozhodl jsem se, že dobře, že obraz rozdělím na dvě části, na druhém plátně bude z Niny jenom ucho,“ řekl Jiří Houska, který chtěl během svého úvodního slova na vernisáži vysvětlit, proč jsou obrazy dva.

 

Přemýšlel jsem pak nad tou kompozicí, a říkal jsem si: no dobře, ne jenom ucho, trošku bych jí tam mohl přidat. A pak jsem přidal ještě trošku a když jsem byl nakonec někde tady,“ ukázal Jiří na nos na obrazu s profilem, „tak jsem si říkal, že už to tam dám všechno.“ A pak nezapomněl dodat, že přestože jsou dva, bere svůj diptych jako celek, jako jeden obraz.

 

Portrét Niny Mainerové od malíře Jirky Housky

 

 

Rozhovor nejen o portrétu s Jiřím Houskou:

Jiří Houska učí ve škole kresbu a malbu každé úterý. Svou výuku považuje za důležitou, nejen pro studenty, ale především pro sebe.

 

Jak dlouho učíš?

Já tady učím rok. Jenom tak každé úterý, čtyři hodinky. Ale je to hodně zajímavý, opravdu prospěšný. Pro mě. Protože si tím trénuji i jinou část mozku, zodpovědnou za výtvarné vnímání. Ale i takovou tu kritickou, kterou pak můžu vnímat i daleko lépe u sebe. Když něco maluji, tak si pak říkám: sakra, kdyby to někdo takhle maloval, tak mu řeknu, aby to opravil.

 

Jak vnímáš rozdíly mezi výukou na akademické půdě a v téhle škole?

Tady je to náročnější. Studenti asi potřebují, aby se jim toho řeklo víc. Hlavně je tu obrovská škála míry talentu nebo zkušeností., někdy je potřeba vysvětlovat úplně základní věci a s někým, kdo je zkušenější, se třeba bavíme už na úrovni studia na akademii. Ale důležité je pochopit každého studenta v tom, co opravdu potřebuje. Je těžké to odhadnout. Někdo chce, abych se mu věnoval víc, někomu stačí méně pozornosti.

 

Ale zpět k tvému portrétu. Jak vznikl?

Podstatné u každého portrétu, který dělám, je to, aby byl ten člověk zasazen do svého reálného prostředí. Nemám rád neutrální, nekonečný, abstraktní pozadí. Proto tam je vidět ta police s plátny, s nějakými barvami, nějaký papír, co je tu vyvěšený. To je asi tak to podstatné. Nina je hodně dynamická osoba, takže jsem ji chtěl zachytit v situaci, kdy zrovna s někým mluvila, v pohybu, kdy to není statické. Nechtěl jsem zachytit, jak to někdy na portrétech bývá, takové to únavné sezení. Kdybych takhle namaloval Ninu, nefungovalo by to. Nevyjadřovalo by jí to. Bylo potřeba ji zachytit dynamicky.

 

Kde si Ninu vlastně zachytil?

To je tady, o tři metry vedle. Tady u toho pultu. (V obchodě ateliéru, pozn. redakce)

Samozřejmě jsem musel udělat fotky, protože ani jeden bychom neměli čas se sejít na nějaké živé sezení.

 

Takže jsi portrét maloval podle fotky?

Ano, podle fotky.

 

Ale Ninu znáš dlouho.

Samozřejmě, to je velmi důležité. Něco jiného je, když potkám člověka, vyfotím si ho. Alespoň chvíli s tím člověkem potřebuji mluvit. Ale Ninu už znám přes rok, už znám její mimiku, její chování, hlas. Tyhle věci nejsou slyšet, nejsou na tom obraze poznat, ale musím na ně myslet, když obraz maluji.

 

Co se teď s portréty stane?

Zůstanou tady v ateliéru. Jsou sem určený.

 

Na vernisáž zavítal i Martin Mainer, akademický malíř a profesor na AVU v Praze. Zeptali jsme se i na jeho názor.

„Já nevím, co říct. Prostě... je to Nina. Samozřejmě, je to podobný, ale za tou formou je ještě taková nějaká živost, detail jejího charakteru. Její povahy nebo její bytosti. To tam prosvítá, pro mě. Je tam zároveň její pevnost i éteričnost. Vidím to tam. Líbí se mi to.

 

Fotogalerie: Odhalení malé pražské Niny Lisy - Reportáž ze Dne otevřených dveří ateliéru Malování kreslení, o. s.

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy

"Máte doma šikovného malíře a rádi byste rozvíjeli jeho talent? Uvažujete o pravidelných návštěvách ateliéru, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat? Přijďte se do našeho ateliéru Malování kreslení podívat na zkušební lekci!"   Víme, že Váš první krok do světa výtvarného...
"Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!" Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok zodpovědný a...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
  Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz  olejovými barvami na plátno.   "Dokažte si, že Vy to zvládnete také. I Vy máte talent. Stačí mít zdravou alespoň jednu ruku :-)." Jana Laštovičková Grygarová,...
  První krůček do světa barev - pro úplné začátečníky - věnujte si dárek na celý život, naučte se s námi kreslit a malovat!   Kurz První krůček do světa barev Vám pomůže znovuobjevit schopnost kreslení a malování, kterou jsme měli jako děti. Cílem kurzu není z Vás během jednoho dne...
  Hedvábí je jemný a krásný přírodní materiál, máte chuť naučit se s ním pracovat?    V rámci kurzu malování na hedvábí pro začátečníky a mírně pokročilé se každý účastník naučí napnout hedvábný šátek či šál na rám, seznámí se se základními principy...
    Gary Jenkins® kurzy olejomalby - kurz malování pro každého speciální technikou amerického malíře Garyho Jenkinse. Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz olejovými barvami na plátno.   Bob Ross® kurzy olejomalby...
„Máte doma krásný starý obraz a rádi byste o něj dobře pečovali?  Našli jste na půdě skvost či Vás prostě zajímá, jak bychom se měli starat o obrazy sami doma“   V rámci jednodenního kurzu restaurování z Vás restaurátory neuděláme, tento obor se studuje několik let a vyžaduje dlouholetou...
Šperky z korálků zdobí muže i ženy už tisíce let po celém světě a v každé kultuře. Speciálně na našem území mají korálky dlouholetou tradici kvůli sklářskému průmyslu, jímž je Česká republika proslulá.  Práce s korálky zlepšuje drobnou motoriku a barevné cítění, rozvíjí kreativitu a intuici....
"Čekají vás přijímací zkoušky na vysokou školu, či byste si jen rádi ujasnili dějinné souvislosti? Přijďte prolétnout dějinami umění od pravěku po současnost s malířem Jirkou Houskou"   V rámci přednášky Dějiny umění od pravděku po současnost projdeme zásadní body dějin umění. Jedná se o...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Novinky

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů

Kontaktujte nás! :)

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů