Václav Bláha - ....průběžný stav - exklusivní rozhovor nejen o právě probíhající výstavě v galerii U Prstenu

30.01.2013 16:55

 

Václav Bláha právě prezentuje svá díla na výstavě s názvem ...průběžný stav která právě probíhá v galerii U Prstenu. Přinášíme Vám exklusivní rozhovor s Václavem Bláhou nejen o jeho rozsáhlém díle. Vřele doporučujeme výstavu navštívit.

 

Václav Bláha

(*1.4.1949, Praha)

 

Václav Bláha je jedním z předních českých umělců, jeho umělecký projev disponuje širokou škálou technik a postupů, pomocí kterých se snaží dosáhnout co nejlepšího sdělení obsahu díla. Václav Bláha studoval SOŠV Václava Hollara, od roku 1968 na Akademii výtvarných umění v Praze, v atelieru monumentální malby profesora Arnošta Paderlíka.  Ve své tvorbě používá postupy v závislosti na tématice díla. Nejvíce znatelná je v díle Václava Bláhy figurální tématika, ale využívá i abstraktní principy a prostorové instalace. Za zmínku stojí monumentální konstrukce Evropský dům či figurální tři metry vysoká plechová Monstra. Pomocí figurálních kompozic, abstraktních struktur vyjadřuje dění kolem sebe, což je ústředním námětem jeho díla. Roku 1988 je jedním ze zakládajících členů volného seskupení 12/15, Pozdě ale přece. Má na kontě hojnou účast na tuzemských i zahraničních výstavách, v současné době probíhá jeho výstava s názvem  …průběžný stav v pražské galerii U prstenu.


Jak jste se dostal k umění?

K umění jsem se v podstatě dostal až na konci střední školy, ale malováním a kreslením jsem se zabýval už jako dítě. Tenkrát mě k tomu vedla víceméně moje máma, takže jsem k tomu byl v podstatě přistrkován. Ale na konci střední školy mě to opravdu chytlo. Ve třetím ročníku se ve mně cosi zlomilo a začal jsem se vážně zabývat tím, co je to umění a skutečnou cílenou tvorbou.

 

A pak jste si podal přihlášku na AVU..

Pak jsem dělal zkoušky na AVU, vybral jsem si pana profesora Arnošta Paderlíka, protože tenkrát a vlastně do dnešního dne mě zajímá figurální tvorba, zejména monumentální figurální tvorba. Zkoušky jsem dělal na jaře 1968, což bylo celkem štěstí, později bych se vzhledem k tehdejším poměrům na tuto školu nedostal. Můj otec po vstupu sovětských vojsk vystoupil ze strany. Ale musím říci, že díky panu profesorovi Arnoštu Paderlíkovi se mě i ostatním podařilo dostudovat, držel nad námi ochrannou ruku.

 

Vaší diplomovou prací v atelieru monumentální malby byla ilustrace knihy..

Ano, to byla taková zvláštní situace, kdy pan profesor Paderlík za mnou přišel a říkal, že jestli chci dostudovat, tak ať nemaluji oleje a vyberu si nějaké jiné téma. Protože mě ilustrace zajímá a na střední škole jsem ilustroval různé knihy. Chtěl jsem téma, které by nebylo podbízivé a tak jsem si vybral slovenskou poezii, která se zabývala slovenským národním povstáním, ale od autorů, kteří nebyli v té době konformní a na Slovensku mnohdy i perzekuování. Takže má práce byly ilustrace ke sbírce básní. Paradox byl v tom, že když jste opouštěli školu, tak jste mohli vstoupit do svazu výtvarných umělců a byla možnost zažádat o jakési stipendium. Já jsem stipendium neobdržel a bylo mi řečeno, že můj přístup ke slovenskému národnímu povstání není socialistický a že má tvorba je příkladem toho, jak se to nemá dělat. Tak skončila moje škola. Nechal jsem se dotlačit do věcí, které jsem nechtěl dělat, ale zase na druhou stranu jsem byl rád, že moje umění nemá se socialistickým uměním nic společného.

 

Jak vypadala Vaše volná tvorba v té době?

Měl jsem štěstí, že jsem se díky pár tátovým kamarádům dostal na Uměleckoprůmyslovou školu jako externista, kde jsem za tři roky pochopil, že pokud ze mě nemá být víkendový malíř, tak z té školy musím odejít. A tak jsem z té školy odešel a šel jsem pracovat jako pomocný restaurátor. Restauroval jsem nástěnné malby a tím jsem se zbavil takového toho středoškolského způsobu života. Pozitivní na škole bylo setkávání s mladými lidmi, hovory o umění, ale na druhou stranu tím, že jsem se stále setkával s lidmi přibližně stejného věku, měl jsem pocit, že se nevyvíjím dále a cítil, že musím pryč. Tak jsem šel na lešení, kde jsem zůstal až do roku 89. Díky tomu jsem mohl lépe nakládat s časem, půl roku jsem byl na lešení a půl roku jsem pak mohl zabývat svojí tvorbou.

V 70. letech jsem se seznámil s historikem umění Ivanem Neumannem, který mne vyhledal, protože ho moje tvorba zaujala a pro galerii na Hluboké zakoupil moje díla, což bylo pro mne velmi důležité. Od té doby jsme s ním pracovali na mnoha projektech. Stal se jakýmsi kurátorem naší generace. Takovou druhou pro nás významnou postavou byl v 80 a 90. letech Petr Nedoma, který s naší generací udělal několik výstav.

 

 

Jak se vyvíjela Vaše tvorba od té doby?

Já jsem v podstatě malíř okamžiku. Formuji svou tvorbu jako reakci na to, co se děje kolem mě. To si myslím, že je úloha veškerého umění – odvíjí se od situace, která ve spolčenosti je. Takže má tvorba se společenskou situací, jakýmsi osamocením nebo spíše tichým vzdorem vůči společnosti zabývala. Mé téma bylo v podstatě existenciální. Všímal jsem si toho, že lidé v ulicích mezi sebou nekomunikují, že se nestřetávají, že mají ten svůj problém uzavřený v sobě a jdou a jenom se míjejí. Prapodivně se naklánějí. Z toho jsem vycházel v mnoha obrazech. Hodně závažné byly obrazy, Výhled, což byla sedící schoulená figura hledící z vymezeného tmavého prostoru jediným průzorem do rudého prostoru a Pád červené figury, které se zřetelně vyjadřovaly ke společenské situaci. Pak přišel rok 1989, kdy se všechno otevřelo a já jsem měl pocit, že ztrácím kontinuitu a najednou jsem si uvědomoval, že moje tvorba musí být jiná. S překvapením jsem zjistil, že atak společnosti, ke kterému se člověk staví čelem, přišel v podstatě zezadu. Zjistil jsem, že spousty lidí, kteří byli zapojeni do komunistické sítě se jenom přemodřili na modré ptáky a staly se z nich znovu vedoucí osobnosti a já jsem pociťoval jakousi ideovou křivdu. A najednou jsem si uvědomil, že jsem i v té současné společnosti sám. Tvorba se zaměřila na to, co je kolem mne. Začal jsem malovat, co bylo pro mne jistotou a silnou inspirací. Byla to rodina. Začal jsem se zabývat intensivně tímto tématem a namaloval soubory obrazů, ze kterých jsem na zdech vytvářel kompozice, pojmenované Odpočinek s otcem, Odpočinek s matkou. Bylo to pro mne velmi důležité období, ve kterém jsem se oprostil od jistého negativizmu, který mě určitým způsobem limitoval. Takové obsahové i formální osvobození rozvíjím až do současnosti.

 

 

Vaše tvorba se neomezuje pouze na malbu, dělal jste několik prostorových instalací a objektů…

Zpracovával jsem určitá témata, u kterých jsem si nebyl jistý, jestli jsem schopen je zpracovat pouze v malbě. Pro takováto témata volím instalace pro určitý daný prostor.
Tak vzniklo několik instalací, například v roce 1992 v Galerii Pod Vyšehradem, v dnešní galerii Pecka, kde byla první instalace Zachycen přítomnosti. Třímetrová traverza vtlačovala figuru do kouta, což vytvářelo napětí. Figura byla v poloze, kdy nevíte, jestli se zvedá nebo je stlačována. Byla v tom symbolika doby, kdy jsem v sobě pociťoval nutnost bojovat s rezignací. Nebo o mnoho let později v Bavorském Eschlkamu Evropský dům, což je obří konstrukce v krajině charakterizující EU s prostorem ve tvaru pyramidy postavené na odříznutý vrchol uvnitř pojednaná malbou dětských vzkazů tomuto století. Zajímavým pokusem byla instalace v Saratoga Springs, kde jsem umístil instalaci Pokus přemístit Středoevropský prostor do USA do prostřed komunikačního koridoru mezi katedrami. Sředoevropský prostor jsem charakterizoval obdélníkovým kobercem sestaveným z hliněných čtverců, který byl při vkročení velmi labilní. Prostor byl vymezených branami tvarově připomínajících baroko. Chtěl jsem zjistit, jak se zachovají chodci, kteří v Čechách takový prostor obcházejí, možná respektují, nevím. V USA tento prostor pasanti naprosto zválcovali na prach.   

 

Velmi děkujeme Václavu Bláhovi za poskytnutí rozhovoru 

 


 

 

Václav Bláha - ....průběžný stav

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy

"Máte doma šikovného malíře a rádi byste rozvíjeli jeho talent? Uvažujete o pravidelných návštěvách ateliéru, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat? Přijďte se do našeho ateliéru Malování kreslení podívat na zkušební lekci!"   Víme, že Váš první krok do světa výtvarného...
  V rámci kurzu Olejomalby pro začátečníky se každý účastník seznámí s podklady a podložkami pro olejomalbu, naučí se napínat plátno na rám, seznámí se se základními principy klasické a moderní olejomalby. Naučíme se přenášet předlohu na plátno, seznámíte se s pojmy jako je podmalba,...
Kurz olejomalby vodou ředitelnými barvami... Kroutíte nevěřícně hlavou? Ano, tyto olejové barvy Cobra se skutečně ředí vodou a chovají se úplně stejně jako klasické olejové barvy.   Pokud máte rádi malování olejovými barvami - techniku opakovaného nanášení barev a postupných valérů,...
"Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!" Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok zodpovědný a...
  Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz  olejovými barvami na plátno.   "Dokažte si, že Vy to zvládnete také. I Vy máte talent. Stačí mít zdravou alespoň jednu ruku :-)." Jana Laštovičková Grygarová,...
    Gary Jenkins® kurzy olejomalby - kurz malování pro každého speciální technikou amerického malíře Garyho Jenkinse. Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz olejovými barvami na plátno.   Bob Ross® kurzy olejomalby...
Unikátní umělecký večer - spojení kreslení a malování se sklenkou vína...   Lekce Malování aktu se sklenkou vína je nevšedním zážitkem nejen pro začátečníky, kteří teprve pronikají do tajů kresby a malby. Pojďte s námi odhodit stud a zkusit si nakreslit první figuru v životě. Čeká...
  Inverzní kresbou nazýváme kreslení světlým médiem na černý, či tmavěji kolorovaný papír. Kreslením na černý podklad lze docílit působivých prostorových efektů. Bílá kresba vystupuje z černého papíru a působí plastickým dojmem. Vybudované světlo na černém papíře má svou zvláštní oduševnělost....
Zdají se Vám zlé sny? Přijďte si vyrobit svůj lapač snů a noční můry už Vás nebudou trápit :)   Lapač snů je indiánský amulet. Je to kruh vypletený nití do tvaru sítě, na kterém visí peříčka a korálky či další předměty. O jeho vzniku existují různé legendy. Když prý budete věřit v jeho...
  Hedvábí je jemný a krásný přírodní materiál, máte chuť naučit se s ním pracovat?    V rámci kurzu malování na hedvábí pro začátečníky a mírně pokročilé se každý účastník naučí napnout hedvábný šátek či šál na rám, seznámí se se základními principy...
Máte v hlavě představu, myšlenku, skoro již "vidíte svůj obraz" a rádi byste si ho namalovali? Inspirací Vás svrbí prsty a jste krůček od toho pustit se do malování? Tak jste tu správně!   V rámci kurzu  Akrylová malba pro začátečníky si krůček po krůčku ukážeme práci s akrylovými barvami...
  "Malujete a občas si nevíte rady, jak namíchat správnou barvu, aby seděla s předlohou? Jaké barvy smíchat, aby portrét vypadal jako živý? Přemýšlíte, zda si koupit celou barevnou sadu, nebo by stačilo snad jen pár barviček? Kurz Jak na míchání barev je tu právě pro Vás!"   V rámci kurzu...
"Pojďme na chvíli vyměnit malířské plátno za lidské tělo"   Hennu máme spojenou s přírodním barvením vlasů, kde se využívá jejich léčebným vlastností - regenerace, zpevnění, péče o pokožku. Po staletí se henna ale využívá nejen k posílení vlasů, ale hlavně na středním východě jako prostředek...
"Malíř musí už na počátku poznat, že to pravé se skrývá v jemnosti a subtilnosti.“       (Su Tung- pcho)   V rámci kurzu Malba akvarelem se seznámíme s technikou malování vodovými neboli akvarelovými barvami, ukážeme si, jaké možnosti tento způsob malby nabízí, jak si...
  "Také obdivujete v katedrálách magické odlesky barevných vitráží, jste unešeni filmem Amélie z Montmartru a jejího snového světa korálků, plíšků a barevných zrcadel? Láká Vás umět pracovat se sklem? Kurz Tiffany vitráží by pak mohl být tím pravým pro Vás!"   Workshop techniky...
Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se krásně tvoří v barvě, vytváří barevnou velmi jemnou sametovou...
  “Výtvarný projev každého z nás je jedinečný. Jde o to, objevit v sobě tvořivost a chuť začít! Workshopy vedu jako radostná setkávání plná inspirace, nových nápadů a myšlenek. Studenty podporuji v tvořivosti a vzájemné inspiraci. Nejdůležitější a nejpřínosnější je zpětná vazba, kterou si...
  "Znáte zentangle? Celosvětový fenomén, díky němuž začali kreslit a malovat i ti,  kteří malovali jen jako děti? Pusťte se do hraní a obrázky začnou vznikat"   Kreslení a malování technikou zentangle se postupně stal celosvětovým fenoménem. Proč? Kreslení zentangle je vlastně velmi...
    Intuitivní či automatická kresba ve výtvarném ateliéru je určena všem zájemcům, kteří chtějí nahlédnout do nádherného světa barev, tvarů a symbolů - a díky nim blíže poznat sami sebe. Automatickou kresbu a její techniku lze využívat k diagnostické kresbě či relaxační a...
  V rámci kurzu Krajinomalby se každý účastník seznámí s principy malování krajiny v ateliéru či malování krajiny v krajině - tzv. v plenéru. Pobavíme se o podkladech a podložkách pro olejomalbu, seznámíme se se základními principy klasické a moderní krajinomalby. V průběhu...
  Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek byl podobný? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při samotném...
  "Také milujete po ránu či po obědě dát si voňavý šálek kávy? Pojďte si při pití kávy i malovat!"   Ano, kávou se opravdu dá malovat! Káva má nádhernou hnědou barvu, kterou se dají vytvářet monochromatické malby. Náplní kurzu Malování kávou je seznámení se s malířskou technikou,...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
  "Věnujete se malování, ale chybí Vám teoretické základy?  Plánujete začít malovat a rádi byste byli dobře připraveni po technologické stránce?"   Přednáška Techniky malby a obrazové vrsty nás postupně a srozumitelně provede jednotlivými fázemi práce na obraze. Od přípravy...
Vyšívání má obrovskou tradici.  Doprovází nás již tisíce let a v každém období má svá specifická témata, využití či vzory.   Vyšívání s sebou přináší mnohé benefity - učí nás soustředění se, rozvíjí kreativitu a intuici, uklidňuje nás, zlepšuje koordinaci jemných pohybů ruky a...
  "Ponořte se do světa klasického sochařství, naučte se modelovat realistické sochy v měřítku 1:1"   Tento kurz Sochařský portrét je pro všechny, kteří se chtějí naučit modelovat podle živého modelu, předlohy či dle reálného předmětu a nebo se potřebují připravit na přijímací...
  Rádi byste prosvítili svůj byt něčím originálním? Máte v hlavě obraz, ale neumíte malovat? Pojďte si ho k nám vyskládat z mozaiky!   Umělecké workshopy MOZAIKY pod vedením akademické sochařky Magdaleny Kracík Štorkánové nabízí jedinečnou možnost vyzkoušet si různé techniky...
  "Také obdivujete obrazy expresionistů? Jak umí brilantně pracovat s barvou, s její hmotou. Jak dovedou volně tvořit a malovat? Pojďte se s námi naučit malovat třeba špachtlí a s úsměvem!"    V kurzu "Vášnivá exprese" jsme pro Vás připravili několik zajímavých technik a...
   "Také jste fascinováni tím, jak malíři dovedou namalovat vlny na rozbouřeném moři,  lekníny na řece či západ slunce odrážející se ve vodní hladině?  Přijďte se k nám do ateliéru naučit, jak na to!"   V rámci kurzu olejomalby pro začátečníky i pokročilé na...
  "Pojďte s námi vstoupit do magického světa vytváření mandaly... Věnujte čas sobě, svému obrazu a užijte si s námi příjemné chvíle v ateliéru. Vstupujete do důležité části svého života a chcete ji opečovat rituálem malování mandaly? Malujte jen tak a nechte věci, ať se dějí samy..."   V...
1 | 2 | 3 >>

Novinky

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů

Kontaktujte nás! :)

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů