Umění 20. století

05.01.2013 20:31

Umění 20. století - část textu diplomové práce Lindy Drápelové Filipové

 

 

Průběh prvního desetiletí 20. století se vyznačoval rychlým sledem převratných hnutí ve výtvarném umění, architektuře, literatuře i hudbě ovlivněných změnami ve světě, sociální i politické struktuře. I když bouřlivé změny probíhají i v ostatních evropských městech, střediskem kultury zůstává Paříž.


Umělci hledají nové způsoby zobrazování, ohrazují se proti konformismu a akademické zkostnatělosti, osobují si stále větší nároky na co největší svobodu a tím se stále více odchylují od dlouhodobé tradice ztvárňování viditelného světa. Někteří umělci odchází do ciziny, aby hledali vhodnější podmínky pro svou práci.


Jsou vydávány manifesty, organizovány výstavy. Mnohé aktivity, které realizují umělci společně včetně činnosti avantgardy jsou považovány za provokující.

 

Výsledek uměleckého díla záleží na umělci, jeho vědomostech, fantazii, schopnostech i povaze. Je na umělci, jakému způsobu vyjádření dá přednost. Jeho tvorba je závislá na jeho potřebě.

 

Malíř nemaluje, aby předváděl co vidí, a protože to umí, ale protože ho viditelný svět nutí, aby uspokojil hlubokou potřebu ztvárnit své pojetí života a přírody. Maluje, protože nemůže jinak.“ (Copplestone, T.: Moderní umění, Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965. s 17)


Umělecké dílo není nakonec závislé pouze na umělci, nýbrž nyní existuje samo a následně působí na diváka, ač reakce diváka není prvotním zájmem umělce. Je možné, že dílo nebude divákem nikdy spatřeno.To, jak dílo na vnímatele působí, záleží na něm samém, na jeho vlastnostech a schopnosti vnímat, stejně jako na výchově, době, ve které žije a jiných vnějších vlivech.

 

Kvalita malíře i diváka opravdu spočívá v celé osobnosti jich obou; v umění se nikdy nelze spokojit jen s částí osobnosti.“ (Copplestone, T.: Moderní umění, Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965. s 21)

 

Reakce diváka samozřejmě nemusí být taková, jaká byla umělcem zamýšlená či předpokládaná. Stejně tak se mohou lišit i diváci v nahlížení na jedno dílo.

 

Inspirací, ze které umělec čerpá, může být jednak příroda ve smyslu okolí vnímaného umělcem, ale také jeho vlastní prožitky, přičemž se nejedná o zobrazení viditelného světa. Moderní abstrakce je spjata s „deformací“. Tato deformace však není objevem moderní doby. Nejde o zobrazení viditelného světa, ale o význam, který má pro samotného umělce. Nyní se dostal do popředí zájmu obraz a zobrazovaný předmět ztrácí svoji nezbytnost, námět není důležitý.


Obraz doby dvacátého století podává předmět, který je otevřen a rozbit, jeho forma je zrušena, čímž je zrušeno i realistické pojetí obrazu, přestože je realita východiskem. Na obraze se potom objevuje předmět formou a barevně integrován v novou sestavu, která je dílem ducha, prostá fakta vytvářející novou formu prostoru. Věc, není to, co by chtěl umělec spodobnit, chce nově zorganizovat prostor. Prostor zruší a vytvoří nový.


Nová fakta vznikají na základě malířem zvoleného postupu. Malíř se již nenechává svázat objektem, ten nyní věrně nenapodobuje, nereprodukuje, vyjadřuje se novým jazykem. Malíř vytvoří obraz jenž, divák může a pravděpodobně bude nahlížet jinak.
Nový přístup k prostoru nastoupil po dlouhých staletích a to co by mohlo být pokládáno za deformaci je něčím více než novým tvarem dílčích prvků zjevujících se ve své celosti. Obraz se nyní stává nezávislým na skutečnosti. Místo zobrazení okolní skutečnosti, vzniká vytvořená, vypracovaná, vynalézavostí vykonstruovaná kombinace tvarů. Tvary jsou v rovnováze, barvy spolu harmonizují. Došlo k uvolnění energie, což se projevilo v barvě i v linii. Předměty zde existují v náznacích, tvoří jednotu a teprve následně je vložen námět – nejde o námět, předmětem je obraz. Jen zcela náhodou se najde výraznější podoba s realitou přírody. Vnější hmotná skutečnost není základem, nezáleží na ní ihned od počátku. Realistický postoj umělce k modelu byl překonán.


Estetický zážitek se vyděluje od ostatních vjemů. Obraz je vydělen do oblasti estetiky. Vztah diváka k obrazu se odehrává v jeho nevědomí a odráží se navenek jako zájem či nezájem. To, co k nám proniká skrz obraz do vědomí, pochází z hloubi nevědomí, z nitra, z oblasti duše. 

Střediskem moderního umění se pro první umělecké směry stala Paříž. Fauvismus v čele s Matissem jako první z těchto směrů způsobil bouřlivou reakci tisku. Následoval kubismus vedený Picassem, dále tu byly expresionismus, futurismus. Začaly být vydávány manifesty a jiné programové dokumenty, například „První surrealistický manifest“ André Bretona...
 

 

celé znění diplomové práce naleznete zde

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy

"Máte doma šikovného malíře a rádi byste rozvíjeli jeho talent? Uvažujete o pravidelných návštěvách ateliéru, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat? Přijďte se do našeho ateliéru Malování kreslení podívat na zkušební lekci!"   Víme, že Váš první krok do světa výtvarného...
Unikátní umělecký večer - spojení kreslení a malování se sklenkou vína...   Lekce Malování aktu se sklenkou vína je nevšedním zážitkem nejen pro začátečníky, kteří teprve pronikají do tajů kresby a malby. Pojďte s námi odhodit stud a zkusit si nakreslit první figuru v životě. Čeká...
"Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!" Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok zodpovědný a...
  Inverzní kresbou nazýváme kreslení světlým médiem na černý, či tmavěji kolorovaný papír. Kreslením na černý podklad lze docílit působivých prostorových efektů. Bílá kresba vystupuje z černého papíru a působí plastickým dojmem. Vybudované světlo na černém papíře má svou zvláštní oduševnělost....
Zdají se Vám zlé sny? Přijďte si vyrobit svůj lapač snů a noční můry už Vás nebudou trápit :)   Lapač snů je indiánský amulet. Je to kruh vypletený nití do tvaru sítě, na kterém visí peříčka a korálky či další předměty. O jeho vzniku existují různé legendy. Když prý budete věřit v jeho...
  Hedvábí je jemný a krásný přírodní materiál, máte chuť naučit se s ním pracovat?    V rámci kurzu malování na hedvábí pro začátečníky a mírně pokročilé se každý účastník naučí napnout hedvábný šátek či šál na rám, seznámí se se základními principy...
Máte v hlavě představu, myšlenku, skoro již "vidíte svůj obraz" a rádi byste si ho namalovali? Inspirací Vás svrbí prsty a jste krůček od toho pustit se do malování? Tak jste tu správně!   V rámci kurzu  Akrylová malba pro začátečníky si krůček po krůčku ukážeme práci s akrylovými barvami...
  "Malujete a občas si nevíte rady, jak namíchat správnou barvu, aby seděla s předlohou? Jaké barvy smíchat, aby portrét vypadal jako živý? Přemýšlíte, zda si koupit celou barevnou sadu, nebo by stačilo snad jen pár barviček? Kurz Jak na míchání barev je tu právě pro Vás!"   V rámci kurzu...
"Pojďme na chvíli vyměnit malířské plátno za lidské tělo"   Hennu máme spojenou s přírodním barvením vlasů, kde se využívá jejich léčebným vlastností - regenerace, zpevnění, péče o pokožku. Po staletí se henna ale využívá nejen k posílení vlasů, ale hlavně na středním východě jako prostředek...
"Malíř musí už na počátku poznat, že to pravé se skrývá v jemnosti a subtilnosti.“       (Su Tung- pcho)   V rámci kurzu Malba akvarelem se seznámíme s technikou malování vodovými neboli akvarelovými barvami, ukážeme si, jaké možnosti tento způsob malby nabízí, jak si...
  "Také obdivujete v katedrálách magické odlesky barevných vitráží, jste unešeni filmem Amélie z Montmartru a jejího snového světa korálků, plíšků a barevných zrcadel? Láká Vás umět pracovat se sklem? Kurz Tiffany vitráží by pak mohl být tím pravým pro Vás!"   Workshop techniky...
Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se krásně tvoří v barvě, vytváří barevnou velmi jemnou sametovou...
  “Výtvarný projev každého z nás je jedinečný. Jde o to, objevit v sobě tvořivost a chuť začít! Workshopy vedu jako radostná setkávání plná inspirace, nových nápadů a myšlenek. Studenty podporuji v tvořivosti a vzájemné inspiraci. Nejdůležitější a nejpřínosnější je zpětná vazba, kterou si...
  "Znáte zentangle? Celosvětový fenomén, díky němuž začali kreslit a malovat i ti,  kteří malovali jen jako děti? Pusťte se do hraní a obrázky začnou vznikat"   Kreslení a malování technikou zentangle se postupně stal celosvětovým fenoménem. Proč? Kreslení zentangle je vlastně velmi...
    Intuitivní či automatická kresba ve výtvarném ateliéru je určena všem zájemcům, kteří chtějí nahlédnout do nádherného světa barev, tvarů a symbolů - a díky nim blíže poznat sami sebe. Automatickou kresbu a její techniku lze využívat k diagnostické kresbě či relaxační a...
  V rámci kurzu Krajinomalby se každý účastník seznámí s principy malování krajiny v ateliéru či malování krajiny v krajině - tzv. v plenéru. Pobavíme se o podkladech a podložkách pro olejomalbu, seznámíme se se základními principy klasické a moderní krajinomalby. V průběhu...
  Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek byl podobný? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při samotném...
  "Také milujete po ránu či po obědě dát si voňavý šálek kávy? Pojďte si při pití kávy i malovat!"   Ano, kávou se opravdu dá malovat! Káva má nádhernou hnědou barvu, kterou se dají vytvářet monochromatické malby. Náplní kurzu Malování kávou je seznámení se s malířskou technikou,...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
  "Věnujete se malování, ale chybí Vám teoretické základy?  Plánujete začít malovat a rádi byste byli dobře připraveni po technologické stránce?"   Přednáška Techniky malby a obrazové vrsty nás postupně a srozumitelně provede jednotlivými fázemi práce na obraze. Od přípravy...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Novinky

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů

Kontaktujte nás! :)

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů