Imaginace jako zdroj inspirace pro umělce i vědce

24.10.2012 19:21

S imaginacemi je všechno mnohem snazší chtít,
respektive snad by mělo být, jít a vše dokážem zvládat líp,
zde se ode mne dovíte o imaginacích něco víc
a s větší představivostí bude se nám dobře žít L.Ur

 
Slovo imaginace původně z latinského výrazu Imago, což znamená obraz, představa obrazotvornost, fantazie, v širším smyslu představivost a tvořivou schopnost člověka vůbec. Imaginatio je "schopnost vytvářet v duchu obrazy". IMAGINACE jsou vizuální představy, tvořící součást fantazie. Odtud pramení také slovo imaginární, (pouze) myšlený, neskutečný, iluzorní.
Fantazie je součástí lidského vědomí od jeho vzniku. Po celá staletí byla představivost a fantazie významným pramenem poznání, součástí lidského duševního dění. Imaginace je vetkaná do souvislostí celého duševního života člověka, umocňuje jeho zážitky a zprostředkovává jednotlivci svět významů, symbolů, pochopení lidského života a událostí celého lidstva. Je integrální součástí lidské psychiky a nezbytným předpokladem rozvoje a bohatosti lidského života. Mylně se přistupovalo ke skutečnostem z oblasti imaginace jako k hodnověrným pramenům, z nichž lze čerpat informace, o středověké realitě apod., výsledek procesu imaginace nelze hodnotit jako historický pramen, ale jako určitou historickou skutečnost, kterou je nutno chápat jako signifikantní projev historické epochy.
 
Pro umělecky citlivé nebo jinak opticky nadané lidi jsou imaginace součástí každodenní zkušenosti. Racionální typy méně citově přístupní dosahují obrazové roviny svého vědomí mnohem obtížněji. Právě imaginaci pokládali mnozí umělci i vědci za zdroj jejich inspirace a přikládali svým představám a schopnosti fantazie důležitou roli v procesu tvorby po dobu všech lidských pokolení. Léčebné imaginace byly také podstatnou součástí již prastarých léčebných rituálů. Imaginace má důležitou roli při tvorbě, během kreativního procesu. Výtvarníci, fotografové, sochaři, herci, choreografové a mnozí další hovoří o svém tvůrčím procesu jako o dialogu mezi jejich představivostí a prací, jež je třeba dokončit. Mnohdy si vytvořili jasnou představu o podobě svého díla a žili v její atmosféře. Představa pro ně představovala stoprocentní skutečnost. Jindy naopak představy a výklad přichází až dodatečně, po vytvoření díla. Pojem imaginace hraje významnou roli v teorii umění, v surrealismu a v hlubinné psychologii – „aktivní imaginace“, o tom více později.
Fantazie, představivost a obrazotvornost není pouze výsadou umělců, matematici i fyzicii musí mít velice dobrou představivost, aby dokázali pracovat s velmi abstraktními pojmy, vytvářet krásnou teorii. Vědecká tvořivost se svou komplexností blíží k tradičním zásadám umění a začíná se jim přibližovat. Tvořiví lidé často jakoby získali řešení ve formě symbolických obrazů, když byli pohrouženi do snění. Snové představy na začátku vědeckých výzkumů slouží k přísně logickým a racionálním úvahám.
 
Masarykův slovník naučný říká, že obraznost (jedno z možných synonym výrazu imaginace) „je schopnost materiál daný zkušeností reprodukovat v nových kombinacích, tvůrčí schopnost ducha tvořit nové myšlenky z daného materiálu, které se neshodují prostě s tím, co je dáno, nicméně jsou logicky a esteticky správně konstruovány."
Pojmenování imaginace označuje schopnost člověka vyvolávat v mysli představy či „obrazy“, které se mohou vázat k předchozí zkušenosti jako vzpomínky („reproduktivní imaginace“), mohou však tento „materiál“ různě přetvářet a vytvářet tak nové představy „produktivní“ nebo „konstruktivní imaginace“, fantazie. Důraz je na tom, že představy jsou – na rozdíl od vjemů - čistě myšlené a že nejsou (ještě) vyjádřeny slovy. Imaginace je podstatnou složkou lidské duševní činnosti, zejména umělecké, ale často i praktické: člověk, který se chystá něco udělat, obvykle začíná představou hotové věci (postupu a podobně). Také ve vědě je často představa prvním krokem k vytvoření hypotézy, k naplánování experimentu atd.
Podnětem k práci fantazie, k umělecké tvorbě, může být potřeba tvořit, předvádět se, zdůrazňovat a přitom zároveň dochází k uvolnění napětí, které způsobují nesplněná přání, krize identity či potlačené pudy. Dítě to přeformuje ve hru, dospělý zase jiným společensky akceptovatelným způsobem, například uměním. Umělec je schopen sublimace ve větší míře než běžní lidé, ovšem má také větší sklony k patologickému vývoji, k duševním poruchám. Silné vášně, které umělec prožívá během své práce by vedly u normálního člověka k úplnému zatemnění mysli. Nervy ve stavu intenzívního vzrušení aktivně registrují podněty související s problémem a vytvářejí tak cosi na způsob “vnitřní pokladnice”. Vlivem často náhodného impulzu či podvědomého procesu, vznikne pak náhle rychlostí chemické reakce, dojde k syntéze všech shromážděných dojmů. Vytvořené dílo může zbavit všeho příliš osobního, zakrýt pravé pohnutky všeobecně sdělnými prvky. Poté je autor opět schopen se plně vrátit do reality, kde za svou činnost získá někdy i uznání a čest . Genialita umělce spočívá v tom, že je schopen sjednotit rychle míjející hru obrazotvornosti v jeden pojem sdělující ostatním pozorovatelům srozumitelně a bez nátlaku pravidel to, co bylo dosud v rovině nadsmyslové. Velcí umělci mívají přitom mimořádnou paměť, uchovávající všechny dojmy neobyčejně pestré a živé.
Imaginární historky jsou vykonstruované a fantazijní příhody a příběhy skutečných osob nebo vymyšlených virtuálních jedinců, kteří většinou jsou vysoce inteligentní a vybaveni vším, co lze obdivovat. Imaginace jsou časté u dětí předškolního věku a většinou je nelze považovat za lži v pravém slova smyslu.
Termín imaginace bývá také často nahrazován slovem fantazie, tj. duševní činnost obohacující realitu o výtvory dočasně i trvale, a to tak, že kvalita fixovaných obsahů je vázána na emoce a schopnosti tvořivě pracovat s vnitřními představami a obrazy. Fantazie znamená spíš volnost v myšlení. Platón paradoxně nebyl zrovna příznivcem fantazie, považoval ji za opak myšlení a rozumu, za element, který vzněcuje vášně a zatemňuje rozumové uvažování. V této souvislosti také zpochybňuje platnost uměleckých děl, která zobrazují předměty z tohoto světa, které nejsou ničím víc, než jen napodobeninami svých ideálních předobrazů. Tím Platón dospívá k závěru, že fantazie spolu s uměním narušuje pravé poznání i morální základ osobnosti. Aristoteles přiznává fantazii vedle schopnosti napodobovat, také funkci kreativní a zmiňuje se i o možných kataraktických účincích imaginativního prožitku. První krok k modernímu pojetí fantazie učinila renesance. Fantazii definovala jako specificky lidskou schopnost, obohacující člověka, jako schopnost, která je projevem jeho svébytnosti a nezávislosti.
Reagovat na neustálé změny novým, adaptivním způsobem, znamená reagovat tvořivě, prosazovat nové myšlenky a realizovat dokonce i neuvěřitelné fantastiské představy. Aby byl umělec schopen zachytit to, co bylo dosud zraku ostatních lidí skryto, musí být jednak zručný, ale hlavně mu nesmí chybět představivost. Lenka Ur

 

Imaginace jako zdroj inspirace pro umělce i vědce

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy

"Máte doma šikovného malíře a rádi byste rozvíjeli jeho talent? Uvažujete o pravidelných návštěvách ateliéru, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat? Přijďte se do našeho ateliéru Malování kreslení podívat na zkušební lekci!"   Víme, že Váš první krok do světa výtvarného...
"Láká Vás zkusit si malování, uvažujete navštěvovat ateliér pravidelně, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat?  Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!" Protože víme, že Váš první krok do světa výtvarného umění je krok zodpovědný a...
    Intuitivní či automatická kresba ve výtvarném ateliéru je určena všem zájemcům, kteří chtějí nahlédnout do nádherného světa barev, tvarů a symbolů - a díky nim blíže poznat sami sebe. Automatickou kresbu a její techniku lze využívat k diagnostické kresbě či relaxační a...
  V rámci kurzu Krajinomalby se každý účastník seznámí s principy malování krajiny v ateliéru či malování krajiny v krajině - tzv. v plenéru. Pobavíme se o podkladech a podložkách pro olejomalbu, seznámíme se se základními principy klasické a moderní krajinomalby. V průběhu...
  Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek byl podobný? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při samotném...
  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...
Vyšívání má obrovskou tradici.  Doprovází nás již tisíce let a v každém období má svá specifická témata, využití či vzory.   Vyšívání s sebou přináší mnohé benefity - učí nás soustředění se, rozvíjí kreativitu a intuici, uklidňuje nás, zlepšuje koordinaci jemných pohybů ruky a...
Unikátní umělecký večer - spojení kreslení a malování se sklenkou vína...   Lekce Malování aktu se sklenkou vína je nevšedním zážitkem nejen pro začátečníky, kteří teprve pronikají do tajů kresby a malby. Pojďte s námi odhodit stud a zkusit si nakreslit první figuru v životě. Čeká...
  "Ponořte se do světa klasického sochařství, naučte se modelovat realistické sochy v měřítku 1:1"   Tento kurz Sochařský portrét je pro všechny, kteří se chtějí naučit modelovat podle živého modelu, předlohy či dle reálného předmětu a nebo se potřebují připravit na přijímací...
  Rádi byste prosvítili svůj byt něčím originálním? Máte v hlavě obraz, ale neumíte malovat? Pojďte si ho k nám vyskládat z mozaiky!   Umělecké workshopy MOZAIKY pod vedením akademické sochařky Magdaleny Kracík Štorkánové nabízí jedinečnou možnost vyzkoušet si různé techniky...
  "Také obdivujete obrazy expresionistů? Jak umí brilantně pracovat s barvou, s její hmotou. Jak dovedou volně tvořit a malovat? Pojďte se s námi naučit malovat třeba špachtlí a s úsměvem!"    V kurzu "Vášnivá exprese" jsme pro Vás připravili několik zajímavých technik a...
   "Také jste fascinováni tím, jak malíři dovedou namalovat vlny na rozbouřeném moři,  lekníny na řece či západ slunce odrážející se ve vodní hladině?  Přijďte se k nám do ateliéru naučit, jak na to!"   V rámci kurzu olejomalby pro začátečníky i pokročilé na...
  "Pojďte s námi vstoupit do magického světa vytváření mandaly... Věnujte čas sobě, svému obrazu a užijte si s námi příjemné chvíle v ateliéru. Vstupujete do důležité části svého života a chcete ji opečovat rituálem malování mandaly? Malujte jen tak a nechte věci, ať se dějí samy..."   V...
  Kurz tušové malby je připraven pro malíře, kteří se zajímají o výtvarná díla jako o myšlenku, způsob vyjádření, rukopis nebo jako artikulaci těla. Technika tušové malby je známa již v podobě prosté konturované malby - egyptské malby, které tvůrci zaznamenávali tuší štětcem z rákosu...
  Pyrografie - pyrografika (z řeckého pur - oheň a graphos - psát) je výtvarná umělecká technika malování "ohněm" na dřevo či kůži. Maluje se horkým předmětem - pájkou nebo pohrabáčem. Vypalovací pájky mají měnitelné hroty, kde každý hrot zanechává speciální stopu....
  "Výtvarný kurz Malování květin nás seznámí s postupy,  jak namalovat květiny či květinová zátiší, aby vypadala jako živá.  Nechme se provést do krásného světa barev, vůní a jemných květinových energií..."   Téma květin a rostlin již po mnoha staletí přitahuje malíře a výtvarné...
  Enkaustika patří mezi jednu z nejstarších malířských technik používanou již v Egyptě nebo v antickém Řecku k malování pohřebních portrétů. Jedná se o velmi inspirativní a hravé malování barevným horkým voskem, které s sebou přináší velmi zajímavé efekty, s úžasnými barvami a krásným...
Tento kurz se vyučuje formou navazujích cvičení inspirovaných dle metody Kreslení pravou mozkovou hemisférou autorky Betty Edwards, nejedná se o klasickou výuku kresby a malby portrétu dle živého modelu, nicméně jednotlivé části cvičení a poznatky v nich zmiňované, můžete při...
Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty či figury podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek "byl podobný"? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při samotném...
  Za pouhý jeden den si každý z účastníků, i ten, kdo nikdy nemaloval, namaluje svůj vlastní první obraz  olejovými barvami na plátno.   "Dokažte si, že Vy to zvládnete také. I Vy máte talent. Stačí mít zdravou alespoň jednu ruku :-)." Jana Laštovičková Grygarová,...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Novinky

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů

Kontaktujte nás! :)

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů