Deník z grafické dílny - část 1.

22.11.2013 17:06

První úterní hodinu se scházíme v počtu pěti členů, jsme pěkně slezlí i zalezlí v zadní části ateliéru, v místnosti před námi se to hemží studenty malby-kresby, figuranty alias modely, občas projdou lektoři Jirka Houska nebo Bára Chlastáková, v lepším případě nakouknou, jak nám to jde od ruky, prohodí pár slov, popřípadě něco hledají. Občas je potřeba přesunout stůl, najít volný papír, dohledat fén, obstarat prodlužovací šňůru – všechno hovoří o tom, že to tu žije. A mě spousta lidí a produktivního ruchu kolem nesmírně nabíjí a paradoxně mi pomáhá se soustředit. 


S Robinem Kaločem, který dílnu vede, se moc nezdržujeme představováním, i když na něj taky přijde řada – na to máme všichni spoustu elánu a chuti vrhnout se do práce. A to i přesto, že je venku tma jak v ranci a všichni bychom v půl sedmé večer měli být utahaní po vyčerpávajícím dni. „Noste si z domova skici, abyste neztráceli čas s předpřípravou, přece jen jsou ty tři hodiny na práci docela krátké,“ předesílá Robin. Dobře, takže domácí příprava, ale co budu dělat dneska? Listuju pod stolem ve svém „mobilo-diáři“, protože se v něm dají dobře a rychle uchovat věci, které mě v krajině, městě zaujmou, ale hodí se všechny zrovna pro grafiku? Jak by se to muselo přizpůsobit výslednému formátu? Snažím se být při tom počínání co nejméně nápadná, ale moc mi to nevychází, přes všechno to počáteční hrabání v tašce až po finální lovení přístroje v kabátu. Aspoň, že výklad zvládám poslouchat na půl ucha.  
Kolegové se zdají být schopnější, přicházejí na hodinu skvěle připravení, tahají kresby jako z rukávu. Mně nakonec zachraňuje fotka mých dveří před stěhováním, na které jsem si tenkrát lepila různé nápady, útržky cizí poezie, pohlednice z výstav a podobně. Je to sice staré, už z dob, kdy moje vědomí bylo ovlivněné studiem roztomile roztodivných -ismů, ale stačí to, jen změnit kompozici, ať to taky k něčemu vypadá. A napříště se řádně připravit, to už bude suchá jehla a tak snadno se z toho nevyvlíknu. Naštěstí je zdejší knihovna plná inspirace, ze které se dá čerpat.


Ty tři hodiny nám u práce na linorytu utíkají hrozně rychle, je až nezvyklé vidět, jak jsou všichni zabraní do práce, dokonce si nikdo ani nepovídá, všichni se chápou nožíků a rydel a už to sviští po linu. Naštěstí jsem si po předchozích zkušenostech vzala tvrdší, pán vedle mě už takové štěstí nemá, nastávají mu nějaké potíže při sušení, nepracuje se mu podle jeho představ. Ale přes počáteční obtíže hotová práce vypadá skvěle. Nestačím dělat nic jiného než se rýpat ve svém linu a nahlížet sousedům přes rameno – paní vedle mě tvoří kočičího netopýra, kterého podle jejích slov dostala za úkol, a tak jsem nakonec užaslá, co dalšího v dílně vzniklo.


Krom rydel používáme ještě tužky a fixky, abychom si předkreslili to, co budeme dělat. Přichází moment věčně nespokojeného tvůrce – není tahle věc moc vlevo? Není to už překombinované? Nemám to tady ještě dotáhnout? Perfekcionismus je hrozná vlastnost.


Robinovi roste pod rukama práce, postupně dokončujeme a nosíme mu lina k satinýrce, všechno je potřeba natřít válečkem, někde je lino trochu mastné, tak je to třeba spravit, někde pro změnu pro odlišnou výšku lin vypodložit, aby to stroj vzal dobře. Ani nestíháme reliéfní otisk, kolik toho je. Tisky se kupí na stole, mně vycházejí v takovém zvláštním šumu, jako se objevoval na starých televizích při výpadku signálu. Smějeme se tomu a Robin navrhuje, že by z toho mohl být cyklus, kdyby se do jednoho z tisků zasáhlo i štětcem.


Pak lektor ukazuje, jak vzniká ruční tisk. Dá se to dělat i třeba prachobyčejnou lžičkou, výsledek je o trochu jiný než ze satinýrky; někdy kontrastnější, někdy přesně obráceně, zkusit se má všechno. Kdosi z nás je zvědavý a táže se, jak se tisknou ručně velké plochy. „Na to jsou speciální válce,“ usmívá se Robin a je vidět, že ho práce s námi baví, dokonce přetahujeme, abychom stihli vytisknout některé věci víckrát a porovnat rozdíly.


Balí se, smetá se lino ze stolů, vyklepají ořezávátka do koše… ahoj, ahoj! Uvidíme se příště! A stejně se člověk u východu zapovídá, protože už se tu začíná cítit jako doma. A nabízí se otázka – co vlastně doma, proč se tam vůbec vracet? Aha, no jo, my si máme připravit tu skicu na příště…

Warana Psavomorecká

 

Deník z grafické dílny - hotová díla

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy

Kurz kresby a malby - nejoblíbenější kurz u nás! Zápis zahájen!

  "... s námi se naučí malovat opravdu každý!  Poznejte svůj jedinečný talent"     Semestrální Kurz kresby a malby (19lekcí) je určen pro širokou veřejnost, věk studentů nemá horní hranici, spodní hranice se určuje podle osobní konzultace mezi lektorem,...

Ukázková lekce pro děti - zdarma!

"Máte doma šikovného malíře a rádi byste rozvíjeli jeho talent? Uvažujete o pravidelných návštěvách ateliéru, ale rádi byste se k nám nejdříve přišli nezávazně podívat? Přijďte se do našeho ateliéru Malování a kreslení podívat na zkušební lekci!"   Víme, že Váš první krok do světa výtvarného...

Přednáška - techniky malby a obrazové vrstvy - (18:30 - 20:00) - 23. 3. 2017, 400 Kč

  "Věnujete se malování, ale chybí Vám teoretické základy?  Plánujete začít malovat a rádi byste byli dobře připraveni po technologické stránce?"   Přednáška "Technika malby a obrazové vrsty" nás postupně a srozumitelně provede jednotlivými fázemi práce na obraze.  Od přípravy...

Kurz vodou ředitelné olejomalby pro začátečníky - (14:00 - 20:00) - 26. 3. 2016, 1900 Kč

"Novinka, která Vás chytne za srdce  - olejové barvy ředitelné vodou"     O víkendu bude v našem výtvarném ateliéru probíhat Kurz olejomalby vodou ředitelnými barvami... Kroutíte nevěřícně hlavou? Ano, tyto olejové barvy Cobra se skutečně ředí vodou a chovají se úplně...

Realistický portrét s malířem MgA. Jirkou Houskou - (14:00 - 20:00) - 26. 3. 2017, 2500 Kč

  "Kreslíte či zkoušíte doma malovat portréty podle fotografií, hledáte v knihách či na internetu návody, jak zachytit tvář, aby si výsledek "byl podobný"? Pojmy jako perspektiva, podhled, nadhled, proporce, kompozice, stínování možná již znáte, ale jak s nimi pracovat při...

Street Art Graffiti - (10:00 - 16:00), 1500 Kč - 1. 4. 2017

  Kurz Streetartu a graffiti nás seznámí s tématy a technikami, které používají streetartisté. Tradiční graffiti umělci tvoří "na ulici", mnohdy jejich obrazy a díla mají i několikametrové rozměry. Street art není jen "práce se sprejem", ale zahrnuje mnohem více technik a médií - jako...

Umělecký pastel - (10:00 - 16:00) - 1. 4. 2017, 1500 Kč

Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky.   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se krásně tvoří v barvě, vytváří barevnou velmi jemnou sametovou...

Vášnivá exprese - malování špachtlí na plátno - 1. 4. 2017 - (10:00 - 17:00), 1500 Kč

  "Také obdivujete obrazy expresionistů? Jak umí brilantně pracovat s barvou, s její hmotou. Jak dovedou volně tvořit a malovat? Pojďte se s námi naučit gestem, špachtlí a s úsměvem"    Kurz "expresionistické, gestické" malby špachtlí - v rámci kurzu se každý účastník...

Kurz kaligrafie: Kaligrafie a výroba razítka se jménem - (14:00 - 17:00) - 1. 4. 2017, 1500 Kč

  Japonská kaligrafie šodó je výtvarným a zároveň meditativním způsobem psaní japonského textu, tvořeného čínskými znaky (kandži) a japonskými slabičnými abecedami (katakana, hiragana). Japonská kaligrafie – na rozdíl od evropské – klade větší důraz na proces psaní než...

Zentangle - hraní, zábava, relaxace a automatická kresba - 2. 4. 2017 (10:00 - 16:00), 1500 Kč

  "Znáte zentangle? Celosvětový fenomén, díky němuž začali kreslit a malovat i Ti,  kteří malovali jen jako děti? Pusťte se do hraní a obrázky začnou vznikat"   Kreslení a malování technikou zentangle se postupně stal celosvětovým fenoménem. Proč? Kreslení zentangle je vlastně velmi...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

malování, kreslení, malba, kresba, automatická kresba, výtvarný ateliér