...sháníme nové redaktory!!!

Výtvarný blog - každý den kreativně

15.09.2012 10:47


Krásný nový den, drazí studenti!
Dnešní deštivé počasí Vám může náš umělecký ateliér zpříjemnit barevnou senzací v podobě zcela unikátní knihy!
RGB Colorspace Atlas, tak je v originále pojmenovaná kniha v pevných deskách, která zobrazuje přechody barev pomocí digitálního ofsetového tiskového papíru. Na fotografiích to vypadá jako práce grafika, viďte? Ale vážně se jedná o opravdovou knihu.
Krása barev je kouzelná, že ano? Prima den, Vaše Evička!

 


 

12.09.2012 13:05


Kdo by neznal bublinkovou fólii! Taky zbožňujete, když můžete vybouleninky na fólii praskat? Každé lupnutí je jako droga! Nepřestanete bublinky ničit, dokud před Vámi neleží vypraskaná, nulově využitelná věc.
Vaši (naši) zábavu může přerušit jedna záležitost. Je jí efektivní umělecké využití. Do bublinek je injekcemi vstřikována kapalina, která vytváří originální vzhled!
Nápadité, viďte? Krásný den, Vaše Evička!

 


 

09.09.2012 07:49

 


BÍLÁ BARVA - obsahuje celé spektrum, zář světla, syntéza všech barev. 
Je směsí všech tří přírodních barev: žluté, červené a modré, proto na bílou většinou reagujeme pozitivně.
Symbolizuje čistotu a jasnost  těla a duše, nový začátek, zrození, nevinnost, neposkvrněnost  i ledový chlad. Přináší nám světlo, lehkost, čistotu , ale také prázdnotu, přitom vytváří a opticky zvětšuje.  Je neutrální,  nicneříkající barva, ale jen na pohled, když si v nějaké situaci nejsme jisti, kterou barvu zvolit, volbou bílé nemůžeme udělat chybu, hodí se ke všemu. Je chladivou až sněhobílou barvou, která působí rozjasňujícím dojmem. Může působit však monotónně a unavovat. Je výrazem božství, hrdosti, dobroty a věčnosti. Také je znamením perfekcionismu a touhy po dokonalosti bez jakýchkoliv kompromisů. Bílá je rovněž duchovní barvou, která nás povzbuzuje k překonávání překážek.
Ale v Asii (Čína, Vietnam, Indie) je bílá považována za smuteční barvu, tam znamená  smůlu, neštěstí, stáří a smrt, je barvou duchů.  Bílá vlajka signalizuje mírové úmysly,  je mezinárodním symbolem příměří či kapitulace. V angličtině se užívá výrazu „white lie“ – milosrdná lež, která ublíží méně, než pravda.
Bílá květina, kterou darujete, znamená upřímnost Vašeho sdělení, čistotu, něhu a oddanost.
Když máte bílé zdi, nemusíte večer tak hodně svítit, jako například u zelené barvy.  Je šetřivá, přes den odráží 70 -90% světla a udržuje ho v bytě nejdéle ze všech barev.Bílá odlehčuje prostor a napomáhá k přemýšlení. Bílá je barva, kterou oko vnímá v případě, že z daného směru přichází světlo všech barev.

 

ŽLUTÁ BARVA -  je považovaná za teplou barvu., je nejjasnější teplou barvou s povzbuzujícím a rozveselujícím účinkem.
Žlutá symbolizuje silu, elán, optimismus. Je barvou radosti, důvěry, štěstí a přátelství. Barva slunce,  působí vesele, přívětivě a teple . Je symbolem optimismu, mládí a radosti ze života. Přináší do života lehkost, výšku, volnost, aktivitu a komunikaci, vůli se vyvíjet, zmírní nervozitu. Dává inspiraci a úsměv, napomáhá uvolnění, svobodnému vývoji a komunikaci při navazování kontaktů. Je symbolem moudrosti a vysoké inteligence. Barva, která povzbuzuje nervy , podporuje myšlení, schopnost se učit.  Zlepšuje a oživuje paměť a mozkovou činnost.   Působí příznivě na  zažívací orgány.  Žlutá funguje jako znak výstrahy.                                                                           
Goethe říká: “Žlutá je nejmocnější barva světla. Ve své nejvyšší čistotě s sebou nese vždy podstatu jasna”. V Japonsku značí žlutá odvahu. Egypťané považují žlutou za barvu radosti a bohatství. V Číně se za „žluté filmy“ označují filmy pornografické.  Od středověku je žlutá barvou nemocí, zežloutnutí pacienta ukazuje hned na několik možností vážných onemocnění - žloutenka, žlutá horečka, atd , při karanténě se vyvěšuje žlutá vlajka. Ruský hovorový výraz pro blázinec je „žlutý dům“.
Přineste někomu smutnému jasnou kytici plnou žlutých květů a uvidíte, jak těžké je ubránit se úsměvu.
Žluté stěny působí na psychiku vesele, aktivně a podnětně. Avšak zakalená žlutá může vyvolávat pocit smutku a nostalgie a na velké ploše unavovat. Je velmi dobře viditelná ve zhoršených světelných podmínkách.

 

CITRONOVÁ BARVA - tónina žluté s příměsí zelené, vyhraněnější forma primární barvy přináší do našeho každodenního života ještě větší svěžest, než samotná žlutá. A také bezstarostnost, bdělost, radost a touhu poznávat vše nové.

 

ORANŽOVÁ BARVA -  je přechodovou barvou mezi žlutou a červenou barvou. Je to teplá a velmi veselá  povzbuzující barva, vyvolávající pocit dobré nálady.
Barva štěstí, obecně považujeme za barvu mládí, radosti ze života,  je symbolem optimismu. Znamená úspěch, dynamika, poznání, zvyšuje zdravou ctižádost. Oranžovou sdělujete důvěru a dáváte energii s chutí do života. Upoutává pozornost, zatepluje, stimuluje.  Vzbuzuje v nás zvědavost a chuť do dobrodružství. Doplňuje fyzickou energii energií moudrosti a poznání. Člověku přináší schopnost aktivní komunikace, slunce, teplo, smyslnost. Označuje se za "sociální barvu", kterou mají rádi extroverti a společenští lidé.
Dodává vitalitu, včetně trávení, chuti k jídlu a také pomáhá zvládnout emoce a zvyšovat koncentraci. Pomáhá proti depresím a pesimismu.  Posilňuje imunitní systém a samoléčebnou schopnost organismu. 
Oranžová je národní barvou Nizozemska. V Sevením Irsku se oranžovou barvou označují protestanté – oranžský řád. Oranžová barva byla v roce 2004 symbolem tzv. Oranžové revoluce na Ukrajině. V Indii oranžová barva označuje hinduismus. Oranžovou barvu používají jako svůj symbol židovští osadníci v Pásmu Gazy.
Kyticí s oranžovými květinami sdělujete důvěru a dáváte energii s chutí do života.
Oranžová na zdi je teplá a velmi veselá barva, vyvolávající pocit dobré nálady. V kombinaci s červenou vyvolává pocit napětí a vzrušení. V místnosti nahradí přirozené světlo.


ZLATÁ BARVA   Je barvou správného středu, univerzální lásky a nejvyšších hodnot zastoupených idealismem, velkorysostí a šlechetností. Vyjadřuje klid a vyrovnanost. Dává pocit hojnosti, lesku a bohatství až nadbytku.  Znamená také kreativitu a vyrovnanost. Zlatá dělá cokoliv hodnotné, drahocenné a žádoucí, sugeruje vyšší hodnotu a tím zvyšuje cenu.

Pomáhá nám změnit poznání v pochopení, podporuje ducha na cestě k univerzální moudrosti, ale má význam také při dosahování světských cílů, bohatství a uznání.
Mnohá umělecká díla zlatou barvou dokazují svojí nadčasovost a originalitu.

V Egyptě ji odedávna spojovali s bohem slunce Re a s obilím, na kterém závisel život. Dodnes je v mnoha zemích v součástích různých důležitých ceremoniálů. Pro starověké Řeky byla symbolem rozumu a nesmrtelnosti. Ztělesňovalo ji zlaté roucho, které podle pověstí našel  Iásón  zavěšené na stromě života.



RŮŽOVÁ BARVA - Nežnost, bezpečnost, láska, ticho, teplo, srdečnost...  obsahuje jemnější kvality červené a jako zředěná červená má moc aktivizovat a dodávat energii a sebevědomí.

Symbol něhy, jemnosti a romantické lásky, srdce a rozdávání  Je barvou bezpečnosti, výrazem radosti a nevinnosti, dívek, ženskosti, oddanosti, ale také nezralosti a naivity. Vyvolává pocit sladkosti a dětskosti. Uvolňuje vnitřní duševní napětí, výborně se dá použít i při vyčerpání,  povzbuzuje k něze a brzdí agresivitu. Růžová naplňuje touhu po něžnostech a ochraně,  pomáhá při nedostatku sebeúcty , sebelásky a při přehnaných pocitech  zodpovědnosti, i těm, kdo si neumí užívat života.  Zvyšuje pohlavní touhu a naplnění.

V Japonsku se růžová váže k mužům – kvetoucí sakury mají být symbolem mladých samurajů, kteří padli v boji. V africkém kmeni Owambo je symbolem bohatství u žen náhrdelník z růžových šnečích ulit, čím více jich nosí, tím je bohatší.
Darujte někomu růžovou kytičku a budete odměněni výrazem radosti a nevinnosti. Růžové růže  jsou symboly romantické lásky. Teplé odstíny narůžovělých a světlounce fialových květů, jichž nacházíme hojnost v přírodě, patří mezi stimulanty životních funkcí člověka.
Růžová malba v pokoji – barva něžnosti a nevinnosti. Vyvolává pocit sladkosti a dětskosti.

 

ČERVENÁ BARVA -  je teplou stimulující barvou. 
Je to Energie,  láska,  síla, růst. Oživuje nás,  dodává nám odvahu, energii, sílu života, kreativitu a vůli. Posiluje energii a vůli jedince,  podporuje smělost v rozhodování. Symbolizuje krev, oheň  a vitalitu,  zvyšuje atraktivitu, činorodost, aktivitu,  rozvoj, ale také egoismus a dominanci, je spojována  s mocí a revolucí Červená barva lásky září, zrychluje tlukot srdce a podporuje krevní oběh.  Má největší biostimulační účinek, zvyšuje aktivizaci fyzických sil, pomáhá při nedostatku energie. Čistá červená vzbuzuje agresivitu, působí vzrušivě až dráždivě, takže není vhodná pro lidi psychicky vznětlivé a podrážděné.  Lidé s oblíbenou červenou barvou rádi šíří po okolí svoji srdečnost, upřímnost a touhu po spravedlnosti, ale můžou se také nechat unést k tvrdohlavému prosazování svých omezených názorů.
V Číně je červená symbolem fénixe, ohně, radosti a štěstí. Peněžité dary si Číňané předávají v zářivě červených obálkách. Štěstí ostatně nosí červená nejen v Asii, ale i v Egyptě či Iránu, kde je rovněž symbolem odvahy. V mnoha kulturách je červená posvátnou barvou. Pro křesťany symbolizuje prolitou krev Krista a mučedníků, také barvu Ducha svatého, který se zjevil v podobě ohnivých jazyků nad hlavami apoštolů.
Kyticí červených květů probuďte ve svém vztahu více žáru, touhy a vášnivé lásky.
Červeně vymalovaný pokoj – barva ohně a lásky podporuje lidskou aktivitu. Na výbušné jedince však působí agresivně. Nedoporučuje se do ložnic a dětských pokojů.

FIALOVÁ BARVA - je barva odpovídající nejvyšším frekvencím elektromagnetického vlnění, které lidské oko dokáže vnímat. Vzniká sjednocením dvou opačných pólů, dvou kontrastních a energetických faktorů - modrým klidem a červenou pohonnou sílou, které se navzájem vyrovnávají.
Má stejné účinky jako modrá a indigo. Vede nás do nitra, je to barva vnitřní harmonie. Fialová ro je duchovno, mystika, inspirace...  Je symbolem spirituality, duchovna , mystická barva, barva moudrosti i srdečnosti a vznešenosti.  Pomáhá lidem, kteří denně využívají svoje intuitivní a umělecké schopnosti. Podporuje meditaci, duchovně zklidňuje, má hypnotické, uvolňující a  inspirativní účinky. Pomáhá při nervových problémech, léčí zapomnětlivost  a povzbuzuje lymfatický systém. Fialová symbolizuje pokání a půst, ale zároveň i naději a očekávání narození a obětování Krista. Fialová prý odtlačuje peníze, je také znakem dekadence, domýšlivosti a karikované vznešenosti – pompéznosti.
Leonardo da Vinci, kterého můžeme mezi znalci barev označit za velikána, tvrdil, že fialová sklíčka v oknech katedrál mnohonásobně zvyšují meditační a spirituální účinky. V Egyptě se fialová pojí se ctností a vírou, v Indii je symbolem reinkarnace. V Iránu je fialová barvou toho, „co se má stát“. Vyznamenání Purple hearth (Fialové srdce) uděluje armáda USA za chrabrost vojákům zraněným v boji.
Fialové květy se hodí při slavnostních obřadech a k vyjádření úcty a obdivu. V přírodě se vyskytuje spíše zřídka a bývalo obtížné ji vyrobit, fialová tak získala nádech nedostupnosti, vznešenosti až nadpozemskosti.
Používání fialové na zeď jako barvy magie není obvyklé.


MODRÁ BARVA - Patří ke studeným barvám, tmavě modré indigo v sobě spojuje energii šesti barev duhy.
je barvou klidu a míru. Přináší dobrou náladu, uklidnění, uvolnění a odpočinek.  Je zvlášť vhodná pro děti..  Podporuje úspěch při jednání s úřady, zvyšuje schopnost koncentrace, věrnost, ale i konzervatizmus a povinnosti. Světlý odstín modré inspiruje člověka ke snění a k touze po čistotě. Připomíná nekonečnost nebe, přináší inspiraci a dává nám pocit svobody.  Vyjasňuje duši i ducha. Tmavě modrá je barvou spolehlivosti, symbolizuje důvěryhodnost, inteligenci a autoritu a zlepšuje schopnost se soustředit. Modrá barva s nižuje puls, zklidňuje nervy,  napomáhá ke klidnému spánku.  Hřeje a povzbuzuje náš organismus, proto je to barva vyhledávaná starými a nemocnými lidmi. Má dezinfekční a ochlazující účinek,  působí proti stresu. Modrá někdy ale může působit chladně, odtažitě až smutně
Modrá je barva oceánů a moří. Na naší modré planetě je mnoho nádherných odstínů. Je fascinují při pohledu na jasnou oblohu v jakémkoli ročním období. Symbolika lehkosti oblaků se přenáší do myšlenek, aby se mohly roztoulat do romantických dálek. Modrá krev jako označení aristokracie se používá ve všech evropských jazycích. Panna Maria  má nejčastěji oblečen modrý plášť, který vyjadřuje čistotu a nebeskou duchovnost.Řekové věří, že modrá odhání zlé duchy.  V Indii symbolizuje štěs tí.
Modrá kytice dokáže uklidnit stresující atmosféru.
Modrá malba na zdi - zvětšuje a má schopnost “protahovat” prostor. Leonardo da Vinci vynalezl tzv. "barevnou perspektivu", která je založena na jednoduché iluzi – čím vzdálenější je objekt, tím studenější a modřejší barvu má. Nejvhodnější je do ložnicí a koupelen, kde navozuje příjemnou atmosféru a napomáhá ke klidnému spánku. Při velkém množství může působit příliš chladně. Vyniká s přírodní barvou dřeva.

 

TYRKYSOVÁ BARVA spojuje blahodárné účinky modré a zelené a tím nás očišťuje a zároveň posiluje.
Značí vyrovnanost a dobrou schopnost komunikace. Podporuje naše sebevědomí a fantazii. Má uklidňující účinky na tělo i duši. Tyrkysová barva pomáhá projevit se, rozvíjí spontánnost a přátelství, sympatii. Na fyzické úrovni podporuje imunitní systém. Odmítání této barvy může znamenat odmítání svého pravého Já a potíže v seberealizaci.
 

ZELENÁ BARVA – je syntéza modré a žluté, se považuje za neutrální barvu,
Energie zelené barvy vytváří rovnováhu a harmonii,  vnitřní klid. Symbolizuje svěží přírodu,  růst, dlouhověkost, nový život spojený s jarem a probouzející se přírodou, bujnou vegetaci plodnost, znovuzrození. Je nejrozšířenější barvou na naší planetě, vyskytuje se v přírodě nejvíc.Je to barva svázaná s nadějí,  optimismem, regenerací, přežitím a bezpečím, je barvou soucitu a citlivosti. Vyrovnává emoce. Přináší harmonii a působí uklidňujícím dojmem, pomáhá k načerpání nové životní síly, při vyčerpání dodává novou energii. Dále to je jistota, spokojenost, klid, ticho, neutralita, solidnost, tradice, ochrana, to všechno   ovlivňují vibrace zelené barvy. Lidé mající rádi tuto barvu budou více ochotní rozdávat lásku a pomáhat motivovat ostatní. Je důležitá pro všeobecně dobrý zdravotní stav, vztahuje se k srdeční čakře.  Má pozitivní vliv na zrak, pohled na zelenou barvu napomáhá regeneraci. Odstraňuje nespavost, má relaxační účinek, zvyšuje pocit jistoty, spokojenosti a rovnováhy,  pomáhá při soustředění
Na slavném obrazu Giovanni Arnolfini a jeho nevěsta renesančního malíře Jana van Eycka je těhotná nevěsta oblečena v zeleném, což značí plodnost a zájem přivést na svět dítě. V Irsku přináší zelená barva štěstí, nalezení zeleného čtyřlístku ostatně slibuje štěstí ve většině západní civilizace. Skotští horalové nosili zelené oblečení jako znak cti. V Číně může naopak značit nevěru – pokud nasadíte Číňanovi zelený klobouk, je to jako byste Evropanovi nasadili parohy. Posvátnou je zelená v islámu, je totiž barvou proroka Mohameda a symbolizuje radost. Za slavnostní barvu ji považují hinduisté – reprezentuje život a radost. V křesťanství symbolizuje obnovu a naději na návrat lidí do ráje.
Skvěle se hodí i do interiéru domácnosti, navíc může podporovat koncentraci, schopnost zapamatování a vybavování. Zelená na zdi je barva jistoty, spokojenosti a rovnováhy, působí příjemně na zrak. Hodí se do všech podmínek, do pracoven a pokojů,  ideální pro školáky!

 

HNĚDÁ BARVA – je temnější oranžová, barva země a hlíny, jedná se o všední, nenápadnou, zdrženlivou až nudnou barvu, která ale dokáže působit klidně a důvěrně.
Dává pocit stability,  útulnosti, jistoty a sepětí se zemí a přírodou,  je typická barva podzimu a půdy Světle hnědá symbolizuje opravdovost, spolehlivost, bezpečí. Charakterizuje přizpůsobivost, nutnost, realitu.  Přírodní odstíny hnědé vyvolávají pocit jistoty, pořádku, domova a tradice. Preferují ji lidé, kteří stojí nohama pevně na zemi a umí dobře hospodařit s penězi. Člověk, který oblibuje hnědou je ryzí materialista. Barva trpělivých a spolehlivých lidí - barva země, pokory a askeze. Zároveň  je to barva vázanosti a závislosti, může znamenat žárlivost a lakotu. Příliš mnoho hnědé znamená stagnaci. Zlatohnědá je známkou píle a pracovitosti.
Hnědá symbolizovala nacismus v Nacistickém Německu, některé oddíly měly hnědé uniformy.
Hnědá stěna působí solidně,  využíváme ji ve všech odstínech, pojí se s představoiu jistoty a domova, je vážná a realistická, mlčenlivá a střízlivá.

 

STŘÍBRNÁ BARVA - a je často oblíbená ve směsi s jinými barvami.
Stříbrná barva symbolizuje hojnost, romantiku, naději ale také smutek. Avšak lidé, kteří si oblíbili stříbrnou, jsou plni velkých ideálů, ale většinou jsou nepraktičtí při jejich uskutečňování. Tito lidé často ztrácejí motivaci a stávají se z nich spíše snílci než lidé činu. Získají-li ale motivaci a naleznou přitom myšlenku, která jim za to stojí, mohou dosáhnout značného pokroku. Stříbrná rovněž pomáhá odhalit a uplatnit tvůrčí představivost a vrozenou intuici.
Stříbřitě bílý paprsek je vzhledem ke své neobyčejné čistící síle velmi nápomosný při duševních problémech a potížích. Svou auru můžeme tímto paprskem zapečetit, může dostat ochranný obal, aby bala chráněna před vnějšími vlivy. Tato barva je často oblíbená ve směsi s jinými barvami.

 

ŠEDIVÁ BARVA –  vyvolává neutrální dojem, vzniká částečnou absorpcí všech barev. Šedá proto ji vyhledávají lidé nedůvěřiví, neschopní se rozhodnout.  Lidé, kteří na sebe nechtějí upoutávat pozornost. Neutrální barva nerušící pozadí – to je  ticho, všednost a absolutní klid. Je barvou neutrality a kompromisu. Typická barva stínů vzniklá směsí světla a temnoty. Přitahuje opatrné a málo sebejisté lidi, kteří můžou mít strach ze života. Protože snižuje sytost okolních barev, je nazývána "upírem barev".  Těžké, šedě olověné stíny jsou výraszem strachu, sklíčenosti a pomatení, poukazují na lenivost a nespolehlivost.
Šedá na zdech je barva neutrální, opticky zužuje, je spojená s pocitem smutku a netečnosti. V kombinaci s barevnými doplňky působí však elegantně a vyváženě.
 

ČERNÁ BARVA - tíha, tma, přitažlivost. Je opakem bílé - neodráží žádné světlo. Je to absolutno! Je dobrá pro kontrast.
Černá symbolizuje tajemno, mystiku a smutek, destrukci, odmítnutí. Je to barva nabitá emocemi, vzdorem a protestem. Barva autority a sily, spojována s mocí a luxusem.  Přesto je oblíbenou barvou, která nám pomáhá neuzavírat se do sebe a neztratit v neklidném světě. Zvláštní obliba v této barvě může znamenat zvýšenou citlivost a tajnůstkaření. Černá málokdy označuje něco příjemného. Černá působí luxusním dojmem, a to především v kombinaci s leskem drahého kovu.
Co prohlásili malíři o černé: Pierre-Auguste Renoir řekl: „Čtyřicet let jsem objevoval, že královnou všech barev je černá.“  a Edouard Manet byl jen o něco stručnější: „Černá není barva.“ Blackmail (doslova černá pošta) znamená v angličtině někoho vydírat. Univerzálnost a nesmrtelnost černé dokazuje i slovní spojení „nová černá“ („the new black“), kterého je často užíváno ve snaze prosadit momentálně módní barvu. Černé oblečení je u atletů a zločinců spojováno s agresivitou a je vnímáno negativně. Naopak u uniformovaných policistů, hasičů či dalších ochránců vyvolává pozitivní asociace.


Článek o barvách zpracovala © Lenka Ur 120905


 

Nalezená literatura o barvách:

  • Magie barev, Waltraud Maria Hulke – kniha o léčivé moci barev
  • Poselství barev, Jan Palouček - popisuje význam, působení a vliv barev na náš duševní a tělesný stav
  • Královské barevné čtverce, Jarmila Králová - Kniha se ojedinělým způsobem zabývá barvami našem životě.
  • Techniky léčení barvami, Pfaff Jürgen – kniha o využití světla barev,množství technik, jak si hrát s barvami
  • Pohádka o barvách, Bahbouh, Radvan - Barvy můžeme zkoumat z hlediska fyzikálních zákonitostí, stejně jako z hlediska jejich psychologického působení.
     

 

09.09.2012 07:43

 

 

1.část  (všechny barvy spektra, obecně)

 

Která krabice je těžší – ta bílá, nebo ta černá? Ano, uhodli jste, je to chyták. Obě váží stejně, přesto většině lidí připadne ta černá těžší. Černá a bílá jsou kontrastními barvami, a to nejen ve vzhledu, ale i ve významu.

 

Barva je něčím mnohem víc, než jen zbarvením světa kolem nás a v nás.  Barvy jsou živé síly a mají mnohonásobný  účinek v našem životě. Obklopují nás celý život. Barva patří mezi energie, kterým se nemůžeme vyhnout a které nás silně ovlivňují a mohou nás uzdravovat.  Barvami se v historii zabývali umělci, fyzici, filozofové a pedagogové i léčitelé (Goethe, Newton, Shopenhauer, Itten, aj.). Nebojte se větší barevnosti a náš svět bude krásnější.


Barva je vjem, který je vytvářen viditelným světlem dopadajícím na sítnici lidského oka. Barevné vidění lidského oka zprostředkují receptory zvané čípky trojího druhu – citlivé na tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou. Existují i živočichové se čtyřmi nebo jen dvěma typy čípků v sítnici..


Barva objektu záleží na jeho fyzikálních vlastnostech a na vnímání pozorovatele. Z hlediska fyzikálního můžeme říci, že povrch má barvu světla, které odráží nebo vyzařuje. V případě odrazu závisí na složení spektra dopadajícího světla a na tom které složky spektra tohoto světla povrch odráží a které pohlcuje a s jakou intenzitou. Stejně tak záleží na úhlu pozorování objektu.

 

Jak  nás barvy ovlivňují


Všechny barvy jsou dobré, přesto mohou v některých situacích působit pozitivně a jindy negativně. S určitými barvami se v určitou dobu a na určitém místě cítíme výrazně lépe. Síla barev a světla významně ovliňuje mnohé aspekty našeho každodenního života a vnímání. Mnozí z nás si ani neuvědomují, že barvy mají na nás nějaký vliv a že všechno co vnímáme kolem sebe ovlivňují.

 

Každý člověk může od dětství vyvíjet cit pro barvy a tvary, nacházet harmonické i zajímavé kombinace. Hry s barvami podporující flexibilitu a fantazii, přináší kreativitu do myšlení a povzbuzují tvůrčí síly. Je dokázáno, že barevná chvění, která zasáhnou lidské tělo, v něm způsobují zcela jasné reakce a jsou schopna harmonicky vyrovnat organismus.


Každá barva má svou psychickou hodnotu a odjakživa se barvy pojí s určitými vlastnostmi a hodnotami. Obliba určité barvy může vypovídat o tom, jací jsme ve svém nitru. Jak se vyvíjíme, tak se mění i naše obliba barev. Barva oblečení, kterou nosíte, vystihuje vaši náladu, postoj a charakter. Barvy v domě by se měly hodit nejen k vám, ale i k dispozicím domu, je potřeba myslet na estetiku a vkus. Vyjadřují naše cítění, nálady, harmonii, energii. Některé barvy a jejich kombinace uklidňují, jiné rozrušují.  Barvy spojujeme s teoriemi jin a jang. Vnímání barev záleží na více faktorech, mezi než patří odstín barvy, druh světla (denní nebo umělé, intenzivní nebo bledé…), naše obecná nálada, biologický rytmus atd.


Každá barva má určitou vlnovou délku a přináší určitou dávku energie. Každá buňka má své zabarvení, má svoje vibrace. Když buňka onemocní, její vibrace se změní. Barvy jsou vibrace kmitající na velmi vysokých frekvencích,  které nejsme schopni postřehnout. Přesto si je velmi dobře uvědomujeme a jsou pro nás snadno přístupným zdrojem energie. Život si můžeme obohatit tím, že se obklopíme těmi barvami, které jsou nejharmoničtější.

Barevné spektrum z fyzikálního hlediska se skládá ze sedmi duhových barev zvaných spektrální. Isaac Newton roku 1666 dokázal, že bílé světlo se skládá z různých barev a rozložil ho přes trojboký hranol – prizma na barvy duhy: červenou, oranžovou, žlutou, zelenou, modrou, indigovou a fialovou. Fyzik Max Planck 1900 formuloval kvantovou teorii světla. Albert Einstein později doplnil, žesvětlo má dvojjakou povahu, chová se jako vlnění i jako proud částic.


Barevné spektrum je lidským okem viditelná část spektra elektromagnetického záření o vlnových délkách 380 až 750nm (odpovídá frekvenci 400-790 THz). Odpovídající vlnové délky ve vodě a v ostatních prostředích závisí na indexu lomu.  Tento rozsah vlnových délek je nazýván viditelné světlo nebo jednoduše světlo. Oko je nejcitlivější na elektromagnetické záření vlnové délky 555 nm (540 THz), tj. na zelenou barvu.
Individuální zabarvení nějakého tělesa vznikne tím, že jeho molekulární struktura propustí jednu část spektrálních barev a druhou reflektuje. Tento reflektovaný paprsek vnímáme jako barvu. Barevné spektrum neobsahuje všechny známé barvy. Souvisí to se schopností lidského oka a součinností mozku. Barvy mezi červenou a fialovou (purpurová) a nesaturované barvy jako růžová chybí. Jsou totiž složeny ze směsice různých vlnových délek. Další možné barvy či odstíny vznikají skládáním základních barev.


Barvy v počítačových programech, které jsou reprodukovány na obrazovce a při tisku, určuje barevný model. Barevné modely popisující barvy jsou dnes standardizovány a jsou založeny na různých principech popisu a reprodukce barev. Běžné barevné modely jsou HSB (hue - odstín, saturation - sytost, brightness – jas, tj relativní světlost barvy ); RGB (red - červená, green - zelená, blue - modrá); CMYK (cyan - azurová, magenta - purpurová, yellow - žlutá a black - černá); a Lab. Model CMYK (cyan/magenta/yellow/black) je oproti RGB založen na schopnosti tiskových barev vytištěných na papíře absorbovat světlo. Při dopadu bílého světla na průsvitné tiskové barvy se část spektra absorbuje a část se odráží zpět do oka.


/co to jsou barvy, jaký mají na nás vliv a jejich význam/


Jak můžeme barvy dělit do skupin: 


Kromě základních barev se dá vytvořit tisíce až milióny jiných barev, nejrůznější jemné odstíny, které ani nemusíme rozpoznat. Každý člověk na ně reaguje odlišným způsobem. Někdo má rád černou, někdo zelenou a jiný třeba růžovou. Podobné, neboli analogické barvy, jsou ty, které spolu bezprostředně sousedí – mají podobný odstín.

 

  • Primární barvy - červená, žlutá, modrá, jsou navzájem kontrastní.

 

  • Sekundární barvy – komplementární neboli doplňkové –  jsou složené ze dvou primárních, vzniknou jejich smícháním -  oranžová, fialová a zelená. Když je smícháme dohromady vznikne temně hnědá.  Při správném použití mohou vytvořit jak rovnováhu, tak zajímavý kontrast.

 

  • Smícháním sekundárních barev dále vzniknou barvy terciární. Konečným výsledkem míchání barev je celé barevné spektrum, jak ho známe z duhy na obloze.

 

  • Neutrální barvy- bílé, hnědé, béžové , poskytují ideální pozadí pro všechny předměty, kterými se rádi obklopujete, jsou nenáročné, nadčasové, elegantní a přizpůsobivé.  Neutrální barvy nás uvolňují a uklidňují, ladí vždy a všude, hodí se k přírodě a vzájemně se vyvažují s kontrastními barvami.


Jako všechno v kosmu, jsou i barvy podřízeny zákonům polarity, mají buď teplý nebo studený charakter. Teplé barvy- žlutá, červená, oranžová –  obecně jsou teplé barvy stimulující, veselé, vzbuzující dobrou náladu, působí lehce a povzbudivě. Když jsou jimi vymalované zdi, tak rozšiřují a oživují místnost a jsou proto zvláště vhodné do pracoven, jídelen a dětských pokojů. Vytvářejí přátelské a povzbudivé prostředí.  Teplé barvy jsou obecně v červené části barevného spektra s přechodem do žluté. Teplé barvy  zvláště v sytějších odstínech jsou vhodné do vstupních prostor.  Studené barvy- modrá, zelená, fialová - vedou spíše k pasivitě a zklidňují, ale vyhovují všem, kdo mají rádi čisté, jasné a svěží prostředí. Prostor s jejich použitím se rozšíří a barva jakoby ustoupila do pozadí. Používají se zejména v kuchyních, koupelnách a pracovnách. Dokážou pocitově snížit teplotu v místnosti až o tři stupně  Studené barvy jsou obecně barvy v modré části spektra. Každá barva může mít teplý i studený odstínch.


Tmavé odstíny barev uklidňují. Působí noblesně a věcně, ale ohraničují a zužují prostor. Nejlépe sluší velkým místnostem a rozlehlým reprezentačním prostorům


Silné barvy - intenzivní barvy, jež jsou neředěné černou, bílou nebo komplementární barvou Bledé barvy - méně intenzivní barvy kvůli smíchání s bílou, černou nebo komplementární barvou
Černá byla kombinací všech barev univerza, z ní vzešly všechny barvy a vytvořily barevnou duhu. Člověk barvy používá a prostřednictvím nich i vyjadřuje sebe samotného. Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech.

A co vyzařují jednotlivé konkrétní barvy? Co symbolizuje bílá? Jaký vliv má na člověka oranžová či modrá? Jak působí zelená barva? Má nějaký účinek fialová a zlatá? Co pro vás znamená růžová? Jak vnímámedalší barvy?
To se dozvíte v mém dalším článku. Takže se máte na co těšit. Sledujte tento blog.
 

 

Lenka Ur 120829, O barvách - Svět je barevný - Magie barev, /co to jsou barvy, jaký mají na nás vliv a jejich význam/

 

 

08.09.2012 22:52


Moji milí čtenáři, tentokrát jsem narazila na umělecké hrátky s rukama. Náš umělecký ateliér Vám dnes přináší báječné ukázky Raye Masseyho.
Mně osobně hojnou chvíli trvalo, než jsem rozpoznala pravý smysl fotografie s perem a papírem! Dokonale jsem podlehla iluzi. Perfektní umělecký trik, to se musí nechat! Nechali jste se napálit stejně jako já? Který z jeho obrazů se Vám líbí nejvíc?
Hezký zbytek dne, Vaše Evička!

 


 

08.09.2012 22:47

 

Italští umělci Mirco Pagano a Moreno De Turco se rozhodli bojovat proti pirátským kopiím hudebních souborů prostřednictvím originálního nápadu. Vytvořili podoby zesnulých populárních zpěváků z jejich vlastních vydaných CD. Jak se jim to povedlo? Posuďte sami!
CD podoby nabyl například Elvis Presley, Bob Marley nebo Michael Jackson.
Měli jste tyto hudební hvězdy rádi?
Vaše Evička!

 


 

03.09.2012 10:19


Svět designu a umění vážně nezná mezí. Na našem blogu jsme se už setkali s různými raritami – s deštníkem ze skla, s tváří z brček, sejfem z dektury a písmem, které bylo vytvořené pouze z kosterních částí. Kosti jsou v poslední době nejspíše v kurzu, protože se na světový obchodní trh dostává cukr v podobě lidských lebek! Jak výrobce tvrdí, jedná se o 100% cukr, který je ideální na gotické a halloweenské párty.
Pokud chcete klasickým cukrovým kostkám dát sbohem, připravte si rovné 3 dolary na balení po 4 kusech!
Utratili byste 3 dolary za 4 lebky cukru?


Budu očekávat Vaše odpovědi, Vaše Evička!

 


 

31.08.2012 07:04

Máte rádi třeba takové houbaření? Brouzdání se po lese a lovení schovaných hub? Pokud patříte mezi milovníky houbařských honů, určitě máte v záloze svůj oblíbený kapesní nůž, se kterým pokoříte každou houbu. Ale není nůž jako nůž! Designér David Suhami se rozhodl vnést kapesním nožíkům novou podobu. Náš umělecký ateliér Vám přináší fotografie jeho speciální zvířátkové edice. Nový vzhled sice neguje veškerou funkčnost nože – těžko budete pižlat nohu houby nohou žirafy – ale za to je unikátní. A vlastnit něco unikátního z Vás zaručeně udělá mistra!


Vzhůru do lesů,
pěkný víkend, Vaše Evička!

 

 

30.08.2012 17:07

 

 

Dobrý den,

určitě se mnou budete souhlasit, že vlasy jsou odjakživa jedním z největších symbolů lidské krásy. Vlasy si rovnáme, kudrnatíme, splétáme. To vše abychom vždy vypadali co nej. Pro zvláštní případy používáme paruky a já Vám hned po dočtení těchto řádků ukážu jeden zcela unikátní typ.

Paruky z lega! Honem prohlížejte!

Nosili byste takové paruky?

Super, že? A to už jsme tu měli i megasrdce z lega, pamatujete?

https://www.malovanikresleni.cz/news/nekdo-ma-srdce-ze-zlata-nekdo-z-kamene-nekdo-dokonce-z-lega-/newscbm_226208/470/

Vaše Evička!

30.08.2012 16:39

 

 

Krásný den, milí studenti,

po krátké odmlce jsem zpět s dalším unikátním příspěvečkem.

Naposled jsme tu měli paruky z lega, ještě chviličku se u paruk pozastavíme. Fotograf Tim Tadder nafotil zajímavou a komickou sérii pojmenovanou „Water wigs“, což v našem jazyce doslova znamená „Vodní paruky“. V galerii jukněte na ukázky jeho fotografické sbírky. Fešáci, viďte?

Musím říct, že nápad je to super! Prima den, Vaše Evička!

 

27.08.2012 18:31

 

Jmenuji se Tomáš Prchal, jsem student 5.ročníku na Akademii výtvarných umění. Začal jsem studovat v malířském ateliéru Michaela Rittsteina, po dvou letech jsem absolvovat jeden semestr stáž v malířské škole profesora Jiřího Sopka, poté jsem přešel na dva semestry do kresebného ateliéru grafiky k profesorovi Vladímíru Kokoliovi, kde studuji dodnes.

Sepsal jsem zde informace ohledně mého způsobu myšlení a mého způsobu učení, v textu vám nastíním koncept a mé představy o průběhu kurzu, aby jste věděli, do čeho jdete.

 

Umění je ve své podstatě naprosto obyčejný způsob myšlení, který je s námi už od nepaměti. Jelikož tento způsob myšlení není pro fyzické a materiální přežití důležitý, většina lidí neměla motivaci ho některak důležitě rozvíjet, ve stejné míře jako například matematiku nebo jazyk. Jsem přesvědčen, že ačkoliv není tento způsob myšlení důležitý pro naše materiální přežití, je důležitý pro naše duchovní bytí. S tím jak se rozvíjela pedagogika se umělecké schopnosti rozvíjely jen okrajově, hlavní důraz byl vždy kladen na verbální, logický a analytický rozvoj člověka. Což je hlavní důvod, proč vždy bylo a bohužel stále je umění přístupno jen omezenému publiku. Nemyslím, že je to vina umělců a umění, že si lidé neví rady, jak s uměním komunikovat, je to především chyba špatných osnov na základních a středních školách, které stále neumí lidi profesionálně učit tento způsob myšlení. Učení takových předmětů probíhá formou her, předměty nejsou tolik důležité a nejsou brány vážně, což má mimochodem za následek, že současné umění není jen nepochopeno, ale také je bráno jako něco, co není nezbytně nutné pro život. Společnost si tímto způsobem zpomaluje svůj vývoj.

 

Stejně tak jako má každý člověk potenciál se naučit svůj rodný jazyk, základy pravopisu, matematiky, fyziky, chemie, dějepisu a podobně, má jeho mozek také možnost zvládnou základy kreslení, malování, sochařství, hraní na hudební nástroje, tance, zpěvu atd.. Věřím, že průměrný člověk je schopen se naučit všechny tyto dovednosti stejně dobře jako se naučil počítat a psát. Pokud nám polovina mozku pracuje na tomto způsobu myšlení, bylo by velice hloupé a krátkozraké soustředit svůj rozvoj ve větší míře pouze na verbální a logický vývoj, bezpochyby nám tato schopnost pomáhá a ještě hodně pomůže pochopit a ovládat nejenom vlastní ale i existenci samu.

 

Do mého kurzu se mohou hlásit jak naprostí začátečníci, tak zkušení malíři. Různorodost není na škodu, právě naopak, odlišnosti podporují kreativitu a pestrost, ze zkušenosti na Akademii výtvarných umění vím, že i zdánlivě nezkušený malíř může zkušenějšího mnohému naučit a samozřejmě naopak. Pokud jste před kurzem kreslili nebo malovali, doporučuji přinést samotné práce nebo jejich dokumentaci. Analyzuji jejich silnější a slabší stránky a navrhnu nejefektivnější způsob zdokonalení.


V kurzu vás hodlám učit cílevědomě a profesionálně, nebojte se mě kdykoliv na cokoliv zeptat. Stejně tak ocením i konstruktivní kritiku mého učení, za účelem zdokonalení mých kurzů.

 

Abychom na samotném kurzu nemuseli ztrácet mnoho času s vysvětlováním toho, co se bude v průběhu semestru odehrávat, sepsal jsem zde stručné informativní osnovy. Osnovy jsou prozatím obecné, v případě potřeby je budeme individuálně měnit.

 

Začátkem kurzu si popovídáme o vašich cílech, proč jste do kurzu přišli a co od kurzu očekáváte. V případě potřeby budu studium individuálně přizpůsobovat jak vašim cílům, tak vašim schopnostem a zkušenostem, abychom společně udělali, co možná největší pokrok dopředu.
Začneme se učit manipulovat s malířským stojanem, dokonale si ho nastavit, natáhnout a umístit papír na desku.


Naučím vás zaujmout přesný a efektivní postoj, který by jste měli při kreslení a malování dodržovat, aby tak nebránilo nic v cestě jak iluzivnímu tak i duševnímu přenosu na papír. S tím je spjata velmi důležitá filozofie, kterou vám na kurzu vysvětlím.


Seznámíte se se základními kresebnými nástroji jako je grafit, syntetický, přírodní úhel a samozřejmě plastická guma. Naučíte se tyto nástroje správně držet a využít jejich potenciálu na maximum.
Malování a kreslení je hlavně způsob vidění a ne způsob vědění, proto vás budu všemi možnými způsoby učit zapomenout na to, co víte, aby jste to mohli vidět. Vysvětlím rozdíl mezi pravou a levou hemisférou.

 

V průběhu kurzu budeme zdokonalovat aktivaci myšlení pravou hemisférou.
V tomto případě doporučuju, aby jste měli po ruce sluchátka s hudbou. Doporučuju poslouchat hudbu, kterou nevnímáte verbálně. Čistou hudbu bez informací, při které se váš mozek bude soustředit jen na emocionální vnímání.

 

Naučíte se profesionálně měřit proporce a velikosti kresleného předmětu.

Poté vás budu učit vidět:

  • Naučíte se změřit a překreslit poměr mezi výškou a šířkou kresleného předmětu.
  • Naučíte se nejprve vnímat tvar, používat pomocnou linku
  • Poté se soustředíme na světelný poměr(podrobně v kurzu vysvětlím a nakreslím)
  • Naučíme se vnímat světlo dopadající na předmět
  • Poté se naučíme, jak nakreslit iluzi konkrétního materiálu.
  • Budeme pracovat na odstranění kontur

 

Vysvětlím vám základy kompozice, její smysl a účel v obrazech. Poté vám vysvětlím, co je to v obraze forma.

 

Naučíte se pracovat s iluzí prostoru na ploše:

  • seznámíte se s úběžníkovou perspektivou
  • vzdušnou perspektivou
  • koloristickou perspektivou
  • psychologickou perspektivou
  • strukturální perspektivou

Seznámím vás s efektivní technikou šrafování. Vysvětlím rozdíl mezi malířskou a sochařskou kresbou.
Projdeme si základní konstrukcí a proporce lidského těla a zvlášť hlavy, doporučím vám nejlepší odbornou literaturu a ukážu vám potenciál takových znalostí a možnost jejich individuálního nastudování.

 

Dále si vyzkoušíte kreslení podle živého modelu.
Vysvětlím vám jaký je rozdíl mezi kresbou a malbou.
Naučíte se filozofii míchání barev.
Pochopíte, jak se v přírodě barvy ovlivňují, jak spolu komunikují a konečně je uvidíte. Připomeneme si koloristickou perspektivu. Vysvětlím vám, rozdíl mezi barvou a barevností.


Vysvětlím a ukážu vám, pojmy jako malířská zkratka a gesto.


Seznámíte se se základními malířskými technikami jako je akryl , olej a nakonec si vyzkoušíte akvarel.
Probereme si druhy štětců a složení barev, doporučím značky, pigmenty atd..
Naučíte se profesionálně napínat a šepsovat plátno, řekneme si jaké jsou druhy pláten, šepsů a ředidel a popovídáme si o jejich vlastnostech a možnostech. Naučíte si správně vybrat velikost a formát plátna, pro to, co budete chtít malovat. Nakonec budeme individuálně pracovat každý na svém obraze.


Uvědomuju si, že je to spoustu práce a spousta vědomostí. Není třeba se bát, že něco v průběhu kurzu zapomenete, či špatně pochopíte, já vám všechno rád znova a znova a znova všemi možnými způsoby vysvětlím, dokud si nebudu jistý, že jste daný problém chápete. Pomáhat lidem s malování a kreslením mě opravdu moc baví, takže žádný strach.


Na kurzech se snažím nejenom učit verbálně, ale ve stejné míře i vizuálně, proto vám budu ukazovat jakým způsobem by jste měli postupovat, tak že vám na vedlejším papíře problém nakreslím a vyřeším.


Většinu času se kreslí různá zátiší, jenž budu každý kurz přizpůsobovat problému, který zrovna řešíme. Z osobní zkušenosti vím, že člověk má pro malování a kreslení větší zápal a motivaci, pokud kreslí věc, ke které má osobní vztah. Doporučuju si proto na kurz nosit osobní věci.
V kurzech se nesnažím klást důraz pouze na osvojování řemeslných schopností a technických znalostí, stejnou měrou je pro mě důležitý rozvoj vašeho způsobu myšlení a vnímání světa, proto vám budu rád vysvětlovat některé zdánlivě nepochopitelné modernistické a postmodernistické malířské koncepty a formy od iluzionismu až po abstrakci.


Předpokládám, že nakonec se nenaučíte jen nakreslit, či namalovat iluzi nějakého předmětu, ale odnesete si i schopnost, která rozšíří vaše možnosti vnímání sama sebe a světa ve kterém se nacházíte. Očekávám, že díky tomuto kurzu se naučíte lépe vidět nejen svět, ale také obrazy jak starých mistrů, tak i ty současné.


Jsem schopen vás připravit na přijímací zkoušky z kresby a malby. Jsem si jistý, že bychom s trochou štěstí zvládli i AVU, v tom případě by jste museli pracovat i mimo kurz na individuálních úkolech. Rád poradím i odbornou literaturu z dějin umění.


Pokud by jste doma řešili nějaký kresebný, malířský či filozofický problém a potřebovali radu nebo názor, zavolejte ve dne v noci nebo napište email a pošlete i fotku, pokud to bude možné. Nad malováním a kreslením přemýšlím většinu každého dne, takže jsem pořád v pohotovosti.
Budu se na vás těšit!

21.08.2012 17:41


 Architecture and geometry in the age of Baroque, George L. Hersey


1.- example of my work – an algorithm project – Voronoi diagram Art Palace Prague

 

I have choosen this book because of my doctoral thesis – „Algorithm art-architecture“, which is focus on a digital free form architecture and compare it with a work of contemporary artists and people, who are interested in fine art as conceptual, video media or design artists.

My doctoral thesis deals with some rules, which are on the start of the work of modern architects. These rules – called algorithms – are the main structure of computer programmes, which are able to generate first virtual and secondary real buildings. If an architect want to write some this programme – called script, he will have to know some relationship between points in virtual space. Usually is this connection characterized by some geometrical relation like fractal geometry, voronoi diagram... So if I would like to manage to write computer scripts, I will have to understand geometry as a science. And it is for me very interesting to compare the contemporary geometry usages with the attitude of history former geometry applications.

 

This book deals mainly with European architecture in the seventeen and eighteen centuries, but is not interested in style, iconography, patronage or urbanism. It looks at something more fundamental: on geometry. The book consists of separate parts which are not exactly a continual story but more particular episodes of some fairy tale of architecture. The episodes are grouped into chapters based on their themes – for example, the idea that architecture is musical, or that it involves principles derived from optical instruments. I also need to explain the author‘s idea of geometry itself.  Partly is for him geometry the science as we study today, but also it comes out of a wider, less „scientific“ geometry that was known in the seventeeth and eighteenth centuries. Geometry was widely connected with magic, astrology, numerology, alchemy…An important aspect of this geometry is that some shapes and numbers are were considered better than others. The shapes and numbers or geometric and architecture forms were organised hierarchically. The book also looks at phenomenon of geometry as an invisible architecture of the heavens and serves as a model for buildings on planet Earth.


Baroque architecture and baroque geometry were nearly connected and often buildings were considered to be studies in practical mathematics. Today once again the mathematics of architecture is beginning to fascinate people. And maybe it is the author‘s reason to focus inside the geometrical principles. For example one of the first chapters is called „Frozen music“ and is predicated on the ways in which heaven–derived musical sounds, and music itself, can be translated into visual form. The chapter concentrates on the geometry of the heavens and on the idea that this geometry can be read musically. As a corollary, the chapter shows how the geometries of architectural structures, such as Benini‘s baldacchino in St. Peter‘s, may be musically understood.

 

In the age of the Baroque all geometrical principles and practices were gathered into a set of transcendent beliefs about the architecture of the cosmos. Human geometric activity, whether in building design or anything else, and whether dealing with effable shapes, effable sequences, the golden section, or the fibonacci sequence, was included and presided over by a gigantic vision of similar shapes and ratios-those of the universe itself. In contrast to our current vision of space as a vast emptiness, people in the seventeenth century assumed that Earth and its fellow planets were embedded in translucent spheres and framed by other geometric presences, shapes that were invisible and impalpable but nonetheless real. In most of these visions, in fact, the cosmos consists of a self-similar sequence of concentric of coaxial spheres progressing from small to large. These structures will sail like a vision over the pages of this book - as „frozen music“, as sources of projected cosmic light, and as ideal shapes that churches and palaces should embody.

 

Chapter 3, „The Light of Unseen Worlds“, fastens on optics, the science of light. Here again, heaven, the main source of earthly light, is the key. Light-projection, conic section, and projective geometry were studied as heavenly emanations. These studies determined the shapes of the lenses and reflectors used in optics. It is showed how, in architecture, domed structures also used these forms – how in a way they were telescopes for imaging their painted vaults – and how the instruments designed to exploit light (the camera obscura, the magic lantern, the microscope, and the telescope) had architectural as well as scientific influence.

 

Chapter 4, „Cubices Rationes“, deals with Baroque mystique of the cube. The cube was considered the patern – literally – of all other forms. More curiously still, theorists like Kepler and Athanasius Kircher interpreted the reproduction of geometric forms, notably the Platonic solids, sexually. Like lusting gods and goddesses these shapes (which were particularly effable) kiss, have intercourse, and above all give birth - though  some of them are gay. These geometrical joinings and unions lead onward to Kepler‘s ideas about tilling. Tilling is the interlocking and interpenetration of exactly fitting plane and solid shapes. It is an important Baroque architectural phenomenon.

 

The book also finds intensive development of what at the time was turning into the modern science of symmetry. Architectural examples of reflective, translatory, and glide symmetries are investigated, by themselves and in architectural settings. Spiral symmetry, especially, was the key importance in the design of buildings. And it spoke out with special strenght in that characteristic piece of Baroque decor, the Solomonic or twisted column. All this constitutes the Chapter 5, „Symmetries“.

 

Chapter 6, „Streched Circles and Squeezed Spheres“, investigates the beauties of distortion. For all its reverence for effable shapes, Baroque architecture loved to pull, push, squeeze, and streched those shapes.

The book looks at some of the results in the work of Borromini, Bernini, and Blondel. And then, returning to the subject of tiling, looks at the ways in which these „distorted“ shapes, usually unstable in themselves, could be packed or tiled into stable lattices to form buildings or parts of them.

 

Chapter 7, „Projection“, deals with one of the great mathematical achievements or invented by Girard Desargues but has a lot to do with earlier concepts such as Descartes´s picture of physical reality as a geometrical and algebraic lattice; and, indeed, with Renaissance perspective, which is a form of projective geometry. The book deals with this latter subject, emphasizing the so-called costruzione legittima; with Desargues´s treatises on perspective and geometry; and in a wider context with Desargues´s architecture, showing how spiral staircases are projective.

 

In chapter 8, „Epicycles“, we turn to a type of planetary movement that was ultimately rejected by Baroque astronomers but that continued to have plenty of fallout in earthly geometry. We as the readers look at simple epicycles, epicycloids, eccentric epicycles, elliptical epicycles, an related forms of broken symmetry. These serve to analyze and explain several further aspects of Baroque architecture.

The last chapter, „Unforgotten Lore“, considers how all this plays into the earlier twentieth-century architectural „modernism“. This happens, first, when the Baroque ideas survive, unsuspectedly, into later periods. The author instances two giants, Frank Lloyd Wright and Le Corbusier. These men were geometers-neo-Baroque geometers, he will claim – in an architectural world that was decidedly antigeometric.

 

In this book we have seen some of the geometric discoveries and techniques embodied by Baroque architecture. It was indeed an age of wonders. Its musical analogies, conic sections, projective distortions, and other optical and acoustical flowers blossomed brilliantly. But I hope in this book is not implied that all such knowledge first appeared only at this time and in these places. Ellipses, hyperbolas, and parabolas, and their three-dimensional equivalents, appear in many unrelated geographical and historical contexts. There are African indigenous buildings with hyperbolic arches and Roman amphitheaters with elliptical plans. Archimedean and equiangular spirals are everywhere in pre-Baroque and in non-European architecture. But this book also says that it was only in the age of the Baroque that people could accurately plot hyperbolas, compute the areas of ellipses, and understand a spiral as a logarithm.

 

This anylsis of geometrically constructed plans and elevations can reveal connections between architectures that, from a strictly stylistic viewpoint, seem unrelated. In other words geometry brings together things that up to now have been considered too separately. Geometry - both the traditional kind and its modern extensions - shows affinities between musical chords and architectural moldings, and between the epicycles of the cosmos and those of gears and chapels. It can, as noted, express unsuspected kinships between Borromini and Wright, between Robert Fludd and Le Corbusier.


 

<< 57 | 58 | 59 | 60 | 61 >>

Napište nám

Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022