...sháníme nové redaktory!!!

Výtvarný blog - každý den kreativně

12.01.2020 09:58

Výtvarný ateliér Malování kreslení se rozšiřuje - otevíráme novou pobočku na pražském Žižkově!!! Výuka výtvarných kroužků bude zahájena v letním semestru - tj. v týdnu od 17. 2. 2020 zahajujeme výuku v kroužcích pro děti, dospělé i seniory.

  • 10. 2. 2020 - den otevřených dveří
  • 17. 2. 2020 - zahájení výuky
  • 22. 2. 2020 od 20:00 - kolaudační večírek / událost na facebooku

Máte chuť navštěvovat Výtvarný ateliér na Žižkově? Využijte do 31. 1. 2020 zaváděcí slevu 10% na všechny kurzy konané v novém ateliéru, rezervujte si své místo včas na emailu: info@malovanikresleni.cz nebo telefonicky: 777 422 022

12.01.2020 09:39



Chtěli bychom-li charakterizovat barvu z hlediska malířské technologie, mohli bychom použít obecnou definici Bohuslava Slánského:

    „Barva je kombinace tekutého pojidla s práškovým pigmentem. Pojidlo pojí pigmentové částečky a dodává jim takové konzistence, jaká je třeba k tomu, aby mohly být štětcem naneseny na podklad a vytvořit na něm po uschnutí přilnavou, pružnou, pevnou a trvanlivou vrstvu.“


  Barva, tj. barevná hmota, se skládá z několika složek, kdy každá z nich má jiné vlastnosti nutné k vytvoření barevné suspense.

Základní složky barvy jsou:

  • pigment nebo barvivo,
  • substrát nebo plnidlo
  • pojidlo

Pigmenty jsou barevné částice nerozpustné v pojidlech. Dávají barevné vrstvě odstín a barvicí a krycí mohutnost. Jedná se o barevné prášky nerostného původu – např. běloba zinková, okr, kadmium červené, kobalt, ultramarín, atd. Využívají se pigmenty výrazné barevnosti a neproměnných optických vlastností.

Barviva jsou barevné organické látky, které jsou na rozdíl od pigmentů v daném prostředí rozpustné a dávají barevné vrstvě pouze transparentní zabarvení různé intenzity. 

Pojidla jsou nakonec látky spojující částice pigmentu k sobě navzájem a současně pojí barvu k podložce. Umožňují tak vytvořit barevnou vrstvu lpící na podkladu. Po zaschnutí barevné vrstvy také vytvoří ochranný povlak, čímž zvyšují trvanlivost barevné hmoty.

Dále barva může obsahovat aditiva, což jsou např. konzervační přísady, zabraňujícím hnilobnému působení rozkladných bakterií, přísady ke zlepšení vlastností základních složek barvy, např. změkčovadla. Součástí barvy je i rozpouštědlo, které činí barvu nanášení schopnou.

Ředidla jsou látky, které upravují vlastnosti pojidla, jednoduše slouží k rozředění barvy. Do barvy přidáváme ředidlo, abychom upravili barvu na požadovanou konzistenci, to se poté při zasychání z barvy odpařuje.

Podle látky, kterou barvu ředíme, dělíme běžně prodejné barvy na:

  • Temperové a akrylové barvy, které ředíme vodou. Mají matný vzhled a musíte počítat s tím, že po zaschnutí zesvětlí. Jejich výhodou je snadná manipulace a rychlé zaschnutí.
  • Latexové barvy, taktéž ředitelné vodou. Mají sametově hebký povrch, po zaschnutí mají odolný a omyvatelný povrch.
  • Vodovky, anilinky, akvarelové barvy, jsou další barvy ředitelné vodou. Vodovky jsou jakýsi prototyp akvarelových barev, který využívají spíše děti. Obecně tyto barvy nemají výrazné krycí vlastnosti jako třeba olejové nebo akrylové barvy. Kouzlo akvarelu spočívá v možnosti vytvořit svěží, jiskřivě průsvitnou malbu buď postupným nanášením barevných vrstev či využitím vzájemné mísitelnosti a rozpíjení barev. Příbuzné akvarelovým barvám jsou akvarelové pastelky. Vypadají stejně jako obyčejné pastelky, ale jejich stopa je měkčí a lze je rozmýt štětcem a vodou a docílit tak vzhledu akvarelu.
  • Olejové barvy jsou pomalu schnoucí barvy, u nichž je barevný pigment rozmíšen v oleji. Díky použití oleje nejsou rozpustné ve vodě, takže k jejich míchání a ředění potřebujete ředidlo, např. terpentýn. Jejich výhodou je dlouhá trvanlivost a odolnost. Po zaschnutí mají lesklý povrch. Při práci s olejovými barvami však musíte počítat s delším zasycháním.

 

 

17.11.2019 15:49

Hledáte vhodný dárek pro svoji maminku, kamaráda, kamarádku, přítele, syna či vnuka? Hledáte takový dárek, který obdarovaného zavede do magického světa barev, obrazů a výtvarného umění? Výtvarný kurz v malířském ateliéru je právě to pravé! Připravili jsme pro Vás TIPY NA NEJOBLÍBENĚJŠÍ KURZY V MALÍŘSKÉM ATELIÉRU!

 

  • Co obdarovaný, který obdrží naši "dárkovou poukázku" může čekat? U nás ve výtvarném ateliéru stráví čas v příjemném uměleckém prostředí, přijde do styku s mnoha zajímavými lidmi - převážně profesionálními výtvarnými umělci - akademickými malíři, sochaři a designery. Majiteli dárkové poukázky bude nabídnuta výuka široké škály výtvarných technik, individuálně sestavíme rozvrh na míru jeho představám, přizpůsobíme se jeho časovým možnostem. Při výuce se obdarovaný seznámí s tématy klasického a současného výtvarného umění, pokusíme se být nejen pedagogickou, ale hlavně lidskou podporou na cestě k rozvíjení jeho kreativity.

 

  • Jak to funguje? Napište nám email na info@malovanikresleni.cz nebo nám zavolejte 777 422 022, o jaký typ kurzu máte zájem (rádi Vám s výběrem pomůžeme). Napište jméno, pro koho kurz je jako dárek a adresu, kam máme dárkovou poukázku poslat.
 
 

 

 

 

12.10.2019 11:40


Vzpomínáte na hadrovou panenku, kterou ušila vaše babička? Nebo domeček, který vám v dílně vyrobil táta? Nebo jste s ním skládali kolejnice a modelovali železniční svět, abyste na něj pak posadili parní vláček? Ať tak či onak, možná se občas přistihneme u toho, že v dětském pokojíčku je sice hravý designový nábytek, vysněné hračky od Ježíška vyskládané v regálech, ale obrázky vám spíš nosí sama ratolest. Máme dnes na děti v tomto ohledu čas?


Dětský svět je plný fantazie, vyřádit se může jejich i vaše duše, byla by škoda tohle krátké období promarnit. Inspiraci můžeme hledat třeba u skvělé kreslířky, kterou byla maminka Václava a Ivana Havlových, Božena Havlová. Svým dvěma chlapcům vykreslila jednotlivá písmena, aby se podle nich učili abecedu; zanechaly tak skvělý výsledný dojem, že se o nich ještě dnes vypráví v mnoha kuloárech i memoárech.

Z domácností také už vymizelo i leccos z české tradice – třeba domácí loutková a maňásková divadla. Pokud neoplýváte zručností práce se dřevem, ale přáli byste si podílet se na „stavbě“ loutkového divadla, nechte si zhotovit divadélko s průřezy pro kulisy. I kdybyste pak nestíhali vyrábět nová pozadí pro samotnou hru, věřte, že děti se toho sami postupem času rády zhostí. Jestliže by vás i lákala řezbařina, na internetu jsou dnes k dispozici videonávody dostupné v češtině, podle kterých se dá začít na loutkách pracovat.  

Těm nejmenším můžete také pomalovat třeba kostky, kukátka … jen natřít dřevěné hračky, stejně jako dětský nábytek nezávadnými barvami bývá trošku kumšt. Ale pokud k dekorování nábytku umíte ještě šít, děti budou nadšené z nejrůznějších kapsářů, hracích dek, spacích pytlů ve zvířecí podobě, polštářů pomalovanými textilními barvami, pomalovat můžete třeba i látková pexesa. Těm větším můžete věnovat třeba ilustrovanou sbírku říkadel nebo hravý komiks.
Ano třeba to nebude dokonalé, v rámci času a námahy můžeme leccos pořídit. Ale věřte, že všechno, co ponese váš rukopis, se vašim dětem jednou zaryje hluboce do paměti a láskou na to budou vzpomínat. 

01.10.2019 11:01

Možná dáváte dítě na kroužky s vědomím, aby se vyřádilo, nebo prostě proto, že je akorát v období, kdy touží chodit na výtvarku se sousedovic Mařenkou. A tak všemu přitakáte i přes vážné přesvědčení, že z něj žádný Picasso nebude a doufáte, že jeho poblouznění brzy skončí. Ale mohou umělecké kroužky, a dokonce osvojení si uměleckých principů přímo ze školních osnov, napomoci dítěti s rozvojem a koncentrací? Pomůže mu interaktivní přístup, nabytá jemná motorika, či cit pro hudbu a fantazii, a to přímo ve škole samotné?

Výzkumy prokazují, že se na vzdělání dětí v Česku výrazně podílejí faktory, jakými jsou například sociální a ekonomické postavení rodičů, vědomí přijetí v kruhu nejbližších, nebo odpovídající zázemí. Celkově se tlačí na to, aby děti byly schopné prospět u pozdějších přijímacích zkoušek a dlouhodobě je sledován trend ze strany rodičů, že to mají být právě školy, které jejich ratolesti na tuto životní zkušenost připraví – ač jsou dětem navíc ochotni také dopřát možnost doučování a poskytnout ve volném čase také částečnou průpravu. Celkově roste však větší zájem o alternativní způsoby výuky. Zejména o tu její formu, která neupřednostňuje kázeň a dril, ale vyvolává v dítěti pozitivní asociace, pozitivní vazbu a vášeň pro to, čemu se právě věnuje.

V Americe realizovali v nedávné době výzkum, jehož studie pod názvem Investigating Causal Effects of Arts Education Experiencespocházející Houstonské lokality, zmapovala, jaký vliv má umění na rozvoj dítěte. Jejich výzkum spočíval v tom, že porovnával výsledky žáků napříč školami, ovšem jedna část se zapojila do programu uměleckých iniciativ a druhá nikoliv. Tedy v praxi byla jedna z nich ochuzena o setkávání s umělci, speciální workshopy, nebo výlety.

Ukázalo se, že performativní umění, jako například divadlo či vizuální umění, napomáhá rozvíjet charakterovou stránku dítěte, roste míra jeho porozumění světu, orientace v něm, ale také se rozvíjí jeho sociální cítění – zvyšuje se míra empatie a také dovednost nahlížet věci z různých úhlů a nezůstávat pouze u černobílého vyprávění příběhů.

Berme v patrnost, jakou službu již dnes prokazuje dětem čtenářská gramotnost nebo poslech mluveného slova, které podporují dětskou představivost a imaginaci, ale i budoucí slohovou zdatnost nebo kultivované vyprávění. Znalost narativů též může pomoci v předjímání různých životních situací a vyvozování důsledků.    

Děti, které jsou vedené v rámci kreativních kroužků, jakými jsou tanečky či výtvarné kroužky, prokazují též větší odolnost a chápou lépe důležitost opakování a vlastní iniciativy, což vede k lepšímu osvojení si rutinních systematických návyků a disciplíny, ale přitom vlastního vhledu a schopnosti fantazie. Studie také prokazuje, že žáci, kteří se účastnili uměleckého programu, měli lepší výsledky právě v úkonech, kde byla nutná logika i interpretace, lépe zvládali testy, celkově se snížily problémy s chováním, neb kreativní náplň přinesla potřebné vybití a snížilo se i množství nevraživosti a soutěživosti mezi žáky. 

Tím, že dítěti vydobudete lepší kreativní zázemí přímo ve škole, nebo ho přihlásíte na kreativní kroužek, mu dopomůžete k růstu. Odměnou vám současně může být odpočaté, vyhráté a vyklidněné dítě, které na tyto chvíle bude ještě v budoucnu vzpomínat s láskou.

27.09.2019 09:47


Akvarel je výtvarné médium, ke kterému se dostáváme většinou před temperou, akrylem a olejem, ale vaše zkušenost s ním může být zcela opačná. Mnohé překvapí, že barvu pouze nemíchají s vodou, ale začínají na vlhčený papír. Způsobů, jak si papír připravit a jak s vodou pracovat, je však celá řada. 


Když se rozhodujeme, jak připravit papír, je důležitý jeho správný výběr, gramáž, tedy překladem: kolik bavlněných vláken se nachází v metru papíru. U kvalitních papírů si vystačíme i s gramáží nižší, ale nic nezkazíme, když se budeme pohybovat v řádu 300–400 gramů. Poprvé je vždy lepší prodejna než e-shop, kde vám s jeho výběrem vždy rádi poradí.

Papír je nutné však si nejprve připravit tak, aby se neměl v úmyslu krabatět a vlnit. Pokud máte papír s výrazným reliéfem – hrubou zrnitostí, při jeho krabacení vám v záhybech může zůstávat více barvy, než byste chtěly.

Buď můžete postupovat tak, že vám to nevadí a zaschlý výsledek po dokončení zatížíte, nebo jej připravíte ještě před samotným malováním tak, abyste mohli pracovat s vodou, avšak předešli přílišnému zkrabacení – tedy za pomoci příslušné pásky za mokra papír vypnout na desku. Kvalitní papír však, pokud není zcela nacucaný vodou, by se vám měl po dokončení dokonce narovnat zpátky.

Akvarel svádí k představě, že je určen jen drobným krajinkám, ale nebojte se pracovat i s velkými formáty. Kdykoliv si můžete dovolit být v tvorbě expresivní a používat pro své vyjádření nejrůznější rozprašovače a pumpičky! Neobávejte se ani akvarelových brushů, sprejů a fix. Dodá to vašemu výrazu šmrnc a pokud jste člověkem náhody, bude vás to rozhodně bavit!

 

  

19.06.2019 15:59

 

 

Naučte se v létě malovat! 

Zahájili jsme zápis na Prázdninový intenzivní kurz kresby, malby a figurální kresby!

Letní prázdniny jsou pro mnohé z nás časem, kdy si užíváme sluníčka, koupemě se v řece a kdy máme konečně čas věnovat se svým koníčkům a zálibám. Pokud byste měli chuť věnovat se o prázdninách rozvoji svého talentu.

V rámci intenzivního prázdninového kurzu Letní kurz kresby, malby a figurální kresby se budeme se začátečníky a mírně pokročilými věnovat postupně základům kresebných technik (kresbě tužkou, uhlem), probereme témata jako perspektiva, kompozice, principy stínování a zobrazení prostoru a materiálu a přejdeme k malbě.
Všechny teoretické části si prakticky vyzkoušíme. Pro pokročilé je připraven program malby s důrazem na akrylové a olejové barvy, malba na plátno. Začátečníci i pokročilí budou mít také možnost kresby figury dle živého modelu. Program výuky je možné si individuáně nastavit dle konzultace s lektorem (např. jako formu přípravy na talentové zkoušky).

 

 

Pro malé malíře jsme si pak přichystali pravidelné Středeční výtvarné dílny, které se budou konat každou prázdninovou středu od 9:00 do 16:00. Každý druhý týden se také můžete těšit na Malířské příměstské tábory pro děti

A aby toho nebylo málo, i letos vyrážíme na Letní malířský tábor pro děti k řece Sázavě!

Všechny termíny jsou k nalezení níže, moc rádi Vám zarezervujeme místo, kontaktovat nás můžete na email info@malovanikresleni.cz nebo na telefon +420 777 422 022

 

 

12.06.2019 16:26

Pastel rozlišujeme dle stupně tvrdosti. Příznivce suchého, prašného pastelu, by přechod k olejovému pastelu mohl poněkud překvapit, proto jsme vytvořili článek, ve kterém dva adepty postupně představíme. A pokud si lámete hlavu s tím, jestli vlastně pastelem kreslíte, nebo malujete, jste na správné stopě. Pastel je totiž ona technika na pomezí.  

Suchý pastel // U suchého pastelu odpadá nutnost i při použití velkého množství barev nechat věci zasychat, proto skvěle slouží k zachycení prvotních dojmů, pocitů, vystihnutí emocí zachycované postavy nebo k zachycení charakteru vašeho okolí. Nanášíme pomocí plochy, šrafury, nebo vzájemného mísení barev. K uchování obrázku použijeme fixativ, případně lak na vlasy.

Volíme jej rádi pro viditelný tah ruky, expresi, kterou při práci s ním můžeme vyjádřit, snadné mazání – i když ne každý akademický malíř tento „speciální efekt“ vidí pod vašima rukama rád; na druhou stranu, ne každý se chce stát v životě profesionálním malířem. Rozmazávání též můžete použít přímo pro míchání na papíře nebo pouze jako experiment – ale právě akt, kdy dojde k rozmazání barvy, je právě ten moment, kdy se kresba proměňuje v malbu. Můžete je také používat v kombinaci s tvrdými pastely, nebo pastely v tužce, které se hodí na drobnější detaily. 

Co vás může brzy začít zlobit, je jejich křehkost. Také lidé, kteří mají citlivé, suché ruce, s těmito druhy pastelů nebudou pracovat příliš rádi. Pokud jste domácí puntičkář, právě jejich prašnost může být leckdy také pěkný oříšek, co se ošacení týče, nebo údržby čistoty pracovních ploch.   

Olejový pastel // U pastelu olejového máme opět k dispozici sady základních barev, až po nejširší paletu. Pro práci s ním je vhodné používat papír s hrubší strukturou, pastel snáze přilne k povrchu. Odstín papíru si definujte tím, co chcete ve výsledku vytvořit. Fixativ po práci s pastelem nepoužíváme a není ani doporučován, neznamená to však, že by nehrozil pozdější obtisk barvy. Při přenášení, nebo řazení do složky k dalším obrázkům tedy raději vždy sáhněte po čistém papíru, který mezi ně vložte.

Tento druh pastelů je velice měkký, tudíž různorodým přítlakem vytvoříte spektrum linií a ploch, které mohou mít až grafický charakter, nebo charakter olejové malby, podle toho, kolik hmoty vám na obrázku ulpívá. Je téměř radost používat ho k zachycení okolní krajiny. Pastely lze také pohodlně zařezávat do špičky, čímž se tento efekt ještě posílí.

Pocitově se vám může zdát, že rozmazávání a míšení pastelu jde ztuha, oproti suchému. Nelze je kombinovat s ostatními typy pastelů. Pokud potřebujete vystihnout detail, doporučujeme tedy z počátku již větší papír. Aby v obrázku nezůstávala nepokrytá místa a nezašpinili jste si ruce, můžete použít vatového tamponu. Někteří taky rádi pracují s rozpouštědlem – minerálním lihem, který znáte asi spíš při práci s pastelkami.

Pozor jen na to, že stejně jako u suchého pastelu hrozí rozmazání obrázku a ušpinění odpadávajícími kousky pastelu. Proto si pod ruku raději dejte nějakou podložku.

 

 

 

24.05.2019 08:18

Věřte tomu, že pokud si pořídíte sadu kvalitních štětců, už se nebudete chtít nikdy vrátit k hobby potřebám nebo sadám pro školáky. Štětec je totiž skutečným nástrojem, který prodlužuje ruku. Když v ní ucítíte třas, možná nedocílíte tahu, jaký jste původně zamýšleli, jenže se špatným štětcem to bývá už předem prohraný boj. Zaskočí vás nepřesné linky např. kvůli třepení a také vypadané štětinky, které pak zasychají ve vašich barvách a jsou v nich vidět. Až k vzteku a pláči bývá moment, kdy se ona štětinka uvolní, zrovna když chcete spravit nějaký detail, ponejvíc už v tak nevyzpytatelném akvarelu. Můžete to vydávat za umělecký záměr – nebo si, olala, pořídit ty lepší štětce.


Ale abyste nebyly jako ten, kdo rychle nabyl a rychle pozbyl, je důležité upozornit na několik detailů, jak se o vaše štětce řádně starat. Přeci jen to bývá nemalá investice:


1/ Nikdy nenechávejte štětce opuštěné ve sklenici s vodou. Raději je pečlivě vymyjte. Obzvlášť se to týká štětců akvarelových, které jsou sestřižené do špice. Pokud je ponecháte ve vodě déle, jejich konce se můžou začít stáčet a takový štětec už pak nelze použít. Po utření přebytečné barvy do hadříku a pečlivém vymytí vždy prsty či pomocí ubrousku upravte štětce do původního tvaru a postavte do sklenice tak, aby se dna dotýkala násadka, ne vlákna štětce. 


2/ Při závěrečném mytí, se nebojte mýdlové lázně, vašim štětcům takové hýčkání jen prospěje. Mněte je v rukou tak – ale pozor, citlivě – aby se vám na nich vytvořila pěna. Ve výtvarných potřebách seženete buď přímo speciální mýdla, popřípadě použijte rostlinná mýdla, nebo mýdlo na praní (pokud jste vlastníkem štětce s přírodními štětinami, můžete zkusit i kokosový olej, nebo vlasový kondicionér). Promývejte štětec pod teplou tekoucí vodou, dokud z něj neodtéká čistá voda. Postarejte se také, aby přebytečná barva nezůstala také u objímky a na násadkách. Rychlým trhnutím dostaňte ze štětce přebytečnou vodu a opět upravte štětce do původního tvaru, jak bylo zmíněno výše. Pozor! Pokud máte ředitelné barvy, je napřed nutné vykoupat štětce v příslušném ředidle a pak opět využít nabízené mýdlové lázně.


3/ Než štětce uložíte, přesvědčte se, že jsou řádně vyschlé. Pro tyto účely použijte čistý papírový ubrousek, na kterém štětce ponechte, nejlépe přes noc.
 

17.04.2019 09:56

Jestliže se někomu z nás dílo nezvykle daří, pohlížíme na něj se zvláštním okouzlením a s podobnou fascinací bereme také do rukou textil, který se má proč chlubit i něčím jiným, než jen běžnou textilní výrobou. Dřív po čem se sáhlo, to neslo stopy rukou našich babiček, snad i prababiček, pratet, jejich známých a sestřenic: zalátané ponožky, výšivky, vyspravené prádlo, folklórní vzory. Na jedné straně vyhodnocujeme často takové konání jako přežitek, ale když si představíme to množství precizně odvedené práce a nad ní stráveného času, jdou na nás mdloby.


Určitě jste jako malí – popřípadě o trochu větší – vyráběli batikovaná trička, šaty. Něco málo jste si ušili, ve škole jste křížkovým stehem vyplnili vzory papírových přání; ale pokud jde o oblečení, které máte vzít s sebou do práce, nevezmete si to ručně vyrobené. Proč? Protože málokdy docílíme tak profesionálních výsledků. Technika, kterou vám představíme: malování na textil za pomocí zažehlovacích barev, pro vás může být povzbudivě jednoduchá, nebo přespříliš náročná, avšak klademe si za cíl upozornit na nejrůznější úskalí dříve, protože pak už vás může práce s barvami jen příjemně překvapit.


Zažehlovací barvy a práce s nimi

Zažehlovací barvy mají nespornou výhodu v tom, že je seženete v každém obchodě s hobby potřebami, a to v široké škále odstínů. Doporučuji vybírat zažehlovací barvy v nádobkách v sadě a k nim pořídit případně i konturovací barvy. Zkuste lahvičku s barvou mírně protřepat, ať vidíte, jakou konzistenci barva má. Neměla by být ani příliš hustá, ani řídká. Možná si řeknete, že první varianta se dá vždy zředit, ale ze zkušenosti jsou takové barvy spíše zatuhlé a hůře se s nimi pracuje.
Neočekávejte také, že na první dobrou vyšvihnete portrét od Caravaggia – i když pár takových taky znám. Pro začátek určitě zkuste přírodní materiály – výrobky z bavlny. Také si k práci krom štětců a sklenice s vodou sežeňte karton nebo plastovou podložku; snadno se zapomíná na to, že se pod vaší vybranou vrstvou nachází ještě jedna (zadní strana trička, polštáře a podobně), kterou pak můžete nechtěně ozdobit.

Připravte se na to, že s každým tahem štětcem se bude látka přeci jen trochu kroutit nebo natahovat, což je právě něco, co nám na začátku nedovoluje být profi. Uleví se vám, pokud si motiv předkreslíte, nebo využijete šablon. Pozor však na to, že i geometrické tvary a přílišné dbání na linky, by vás mohlo ze začátku potrápit.

Pokud jde o oblečení, je velmi důležité, jak důkladně je prvek proveden, ale ještě důležitější, nakolik je vhodný k variantě vybraného oblečení a kde je umístěn, také jak se na konkrétním těle chová. Zkuste prvně ozdobit věci, které můžete využít jako bytový dekor, nebo pokud si troufnete, také tašky nebo kabelky. 

Pokud jste s výsledkem spokojeni, je třeba barvy zažehlit. Po zaschnutí barev se barvy fixují běžnou žehličkou, přes pečící papír nebo zrubu. Barvy jsou tak odolné proti čištění, žehlení a praní.

 

06.04.2019 08:55

Možná dáváte dítě na kroužky s vědomím, aby se vyřádilo, nebo prostě proto, že je akorát v období, kdy touží chodit na výtvarku se sousedovic Mařenkou. A tak všemu přitakáte i přes vážné přesvědčení, že z něj žádný Picasso nebude a doufáte, že jeho poblouznění brzy skončí. Ale mohou umělecké kroužky, a dokonce osvojení si uměleckých principů přímo ze školních osnov, napomoci dítěti s rozvojem a koncentrací? Pomůže mu interaktivní přístup, nabytá jemná motorika, či cit pro hudbu a fantazii, a to přímo ve škole samotné?


Výzkumy prokazují, že se na vzdělání dětí v Česku výrazně podílejí faktory, jakými jsou například sociální a ekonomické postavení rodičů, vědomí přijetí v kruhu nejbližších, nebo odpovídající zázemí. Celkově se tlačí na to, aby děti byly schopné prospět u pozdějších přijímacích zkoušek a dlouhodobě je sledován trend ze strany rodičů, že to mají být právě školy, které jejich ratolesti na tuto životní zkušenost připraví – ač jsou dětem navíc ochotni také dopřát možnost doučování a poskytnout ve volném čase také částečnou průpravu. Celkově roste však větší zájem o alternativní způsoby výuky. Zejména o tu její formu, která neupřednostňuje kázeň a dril, ale vyvolává v dítěti pozitivní asociace, pozitivní vazbu a vášeň pro to, čemu se právě věnuje.


V Americe realizovali v nedávné době výzkum, jehož studie pod názvem „Investigating Causal Effects of Arts Education Experiences“ pocházející Houstonské lokality, zmapovala, jaký vliv má umění na rozvoj dítěte. Jejich výzkum spočíval v tom, že porovnával výsledky žáků napříč školami, ovšem jedna část se zapojila do programu uměleckých iniciativ a druhá nikoliv. Tedy v praxi byla jedna z nich ochuzena o setkávání s umělci, speciální workshopy, nebo výlety.


Ukázalo se, že performativní umění, jako například divadlo či vizuální umění, napomáhá rozvíjet charakterovou stránku dítěte, roste míra jeho porozumění světu, orientace v něm, ale také se rozvíjí jeho sociální cítění – zvyšuje se míra empatie a také dovednost nahlížet věci z různých úhlů a nezůstávat pouze u černobílého vyprávění příběhů.


Berme v patrnost, jakou službu již dnes prokazuje dětem čtenářská gramotnost nebo poslech mluveného slova, které podporují dětskou představivost a imaginaci, ale i budoucí slohovou zdatnost nebo kultivované vyprávění. Znalost narativů též může pomoci v předjímání různých životních situací a vyvozování důsledků.   


Děti, které jsou vedené v rámci kreativních kroužků, jakými jsou tanečky či výtvarné kroužky, prokazují též větší odolnost a chápou lépe důležitost opakování a vlastní iniciativy, což vede k lepšímu osvojení si rutinních systematických návyků a disciplíny, ale přitom vlastního vhledu a schopnosti fantazie. Studie také prokazuje, že žáci, kteří se účastnili uměleckého programu, měli lepší výsledky právě v úkonech, kde byla nutná logika i interpretace, lépe zvládali testy, celkově se snížily problémy s chováním, neb kreativní náplň přinesla potřebné vybití a snížilo se i množství nevraživosti a soutěživosti mezi žáky. 


Tím, že dítěti vydobudete lepší kreativní zázemí přímo ve škole, nebo ho přihlásíte na kreativní kroužek, mu dopomůžete k růstu. Odměnou vám současně může být odpočaté, vyhráté a vyklidněné dítě, které na tyto chvíle bude ještě v budoucnu vzpomínat s láskou.

 


 

18.03.2019 12:13

MgA. Petra Viltová

 

Street art lze přeložit jako pouliční umění, vztahuje se však především k výtvarnému umění, které bychom mohli najít na těch nejpodivuhodnějších veřejných místech - na zdech domů, na vlacích, ale i v různých zákoutích, zapadlých uličkách či tunelech. Neboli všude tam, kde se umělec nebojí projevit. Pro pouliční umění obecně je pak používáno pojmenování busking. Nás však budou zajímat počátky výtvaných projevů v ulicích měst.

 

 

https://www.wikiart.org/en/taki-183


Celý článek zde >>
 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Napište nám

Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022